Ja det är konstigt, var man än skall hamnar man alltid på Hisingen av någon anledning
Själv hamnar jag alltid i Tingstadstunneln hur jag än kör...
Det är lika bra att sluta drömma. Det går åt helvete i alla fall. För om man drömmer om Paris hamnar man på något vis lik förbannat i Hudiksvall på Hisingen.
(Nyversionen av Pessimistkonsulten)
När vi skulle till Liseberg i lördags skulle vi kört Tingstadstunneln men hamnade i Marieholmstunneln. Sen såg vi Lisebergsbyn på skyltar men då hamnade i ännu mer fel. Då satte vi på Kartor på iPhonen och kom rätt.
Jag hade fan givit upp där !
Tingstadstunnel har ju varit under reparation ett längre tag och därför bara ett körfält öppet. Skall vara klart våren 2024. Marieholmstunneln är ju något av det bästa som hänt i bilväg i Göteborg.
Särskilt för oss som bor i nordost.
Den 31 december införs en ny miljözon i vissa delar av Stockholm, där endast elbilar och fordon med särskilt tillstånd får köra. Detta påverkar parkeringshuset Parkaden, som hamnar mitt i miljözonen.
Miljözon klass 3 kommer att gälla i området innanför Hamngatan, Sveavägen, Kungsgatan och Birger Jarlsgatan, samt vid in- och utfarterna till Klaratunneln på Mäster Samuelsgatan. Från och med den 31 december 2024 kommer endast elfordon och utsläppssnåla gasfordon att få köra i denna zon, med undantag för bland annat polis, ambulans, färdtjänst och de med parkeringstillstånd för rörelsehindrade.
Det omdebatterade parkeringshuset Parkaden, som vissa anser är vackert och andra tycker är fruktansvärt fult, ligger i hörnet av Regeringsgatan och Mäster Samuelsgatan. Byggnaden, som uppfördes 1962, hamnar nu i en knepig situation eftersom den ligger inom miljözon klass 3. Detta innebär att endast elbilar kommer att kunna parkera där från och med den 31 december. Parkaden har totalt 665 parkeringsplatser, varav 325 är utrustade med laddplatser. Eftersom byggnaden är K-märkt kan det bli svårt att göra om den, vilket gör att huset sannolikt kommer stå halvtomt nästa år.
Källa Mitti
Så genomtänkt att bara ha laddplatser i halva parkeringshuset. Så nu måste man skaffa elbil om man ska kryssa på Malmskillnadsgatan? Så då har vuxenmys mot betalning blivit en klassfråga?
Jag jobbar ju på Lästmakargatan som är i miljözonen och de har lappat alla bilar nu i en månads tid typ. Inte med en p-bot utan med info om att de inte kan vara kvar i zonen från och med den 31 december. Personligen hade jag gärna förbjudit all form av trafik i Stockholm city, breddat trottoarerna ordentligt och även cykelbanorna. Är inte kul med trafiken i Stockholm varken när man kör eller promenerar eller cyklar.
Vi brukar ju parkera i Gallerian p huset och det funkar väl fortfarande efter årsskiftet med fossilbil?
Jag köper helt klart att innerstaden hade mått bra av att vara bilfri.
Yes det ska lira!
Det hade faktiskt varit riktigt skönt om parkering precis i utkanten funnits i mängder.
Ja verkligen, alla hade vunnit på det känns det som.
Hej hej en lantis här!
Jag brukar åka eran fantastiska kollektivtrafik när jag är på besök, den är ju nästan gratis och går hela tiden ju, ska ni åka bil överhuvudtaget om?
Nu måste man inte alltid ladda för men står parkerad...
Så är det men det hade ju varit bra om det var laddare på alla platser då elbilsfolket parkerar ju lite hur som helst har jag hört.
Ganska sällan man behöver utnyttja destinationsladdare om man bara ska in till stan över dagen. Oftast är det dyrare än hemmaladdning, då kan man hellre betala ungefär samma peng för snabbladdare istället eller vänta tills man kommer hem. Finns väl få som använder offentliga P-hus som sin huvudsakliga parkeringsplats. Visst, bra för de som ändå ska ställa bilen där och inte har laddare hemma, men har man hemmaladdare och bor i samma stad är det ganska meningslöst. Tror att det räcker gott och väl att hälften av platserna har laddstolpe.
Länsstyrelsen säger nej till införandet av miljözonen.