Den nya majoriteten i Stockholms Stad går tufft fram mot billismen. Bland annat vill man att endast elbilar skall tillåtas i innerstaden från och med 2026.
Men förändringen kommer påbörjas redan 2024. Gata efter gata kommer bli en så kallad miljözon klass 3. Det betyder att endast rena elbilar och gas-bilar med mycket låga utsläppt får köra där. När det kommer till tung yrkestrafik accepteras hybrider. År 2026 kommer förbudet mot fossila bilar gälla från Johanneskyrkan på Norrmalm ner till och med Gamla Stan. Framförallt innefattar det även området runt Centralstationen och Cityterminalen.
Skiss på området man vill göra till Miljözon 3. Källa: Miljöpartiet Stockholm
Men flera vägar kommer inte acceptera någon biltrafik överhuvudtaget utan i stället bli cykel- och gånggator. Målet är att få ner biltrafiken med 30 procent.
Det hela presenterades under torsdagen av den nya majoriteten i huvudstaden. Den består av S+V-MP.
Stockholm ska bli en grön promenadstad och Europas främsta cykelstad och vi ska se till att bussarna kommer fram snabbare, och skapa utrymme för sådant som stockholmarna efterfrågar, såsom mer träd och grönska. Vi ska göra Stockholm till en stad för människor – sade Miljöpartiets nya borgarråd Åsa Lindhagen på en pressträff under dagen.
Även med egen majoritet kan sådana här stora förändringar ta tid att processa igenom men det är inte helt omöjligt att förslaget blir verklighet. Det är till och med högst troligt.
Så blev det en klassfråga att köra bil i stan plötsligt. Jag är helt för att minska biltrafik i innerstan, men jag tycker man kan stoppa all biltrafik. Fatta vilken skillnad det skulle kunna bli om större städer inte är inrutade av ett vägnät
Man kan väl köra där utan att bo där? Det brukar jag göra. Men vi får nog ser mer och mer av detta framöver. Tur man är så gammal att man snart inte får köra längre, hoppas de släpper in färdtjänst i innerstäderna.
Stockholms politiker går vidare med det förslag om att förbjuda fossilbilar och rena fossillastbilar inom vissa delar av Stockholms innestad.
Det rör sig om en fyrkant som är innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen.
De enda som får köra här i fortsättningen är elbilar, ellastbilar, gasfordon samt lastbilar som är pluginhybrider. Därmed blir dessa lastbilar de enda som fortfarande kommer släppa ut fossila ämnen i händelse av att batteriet i dem tar slut.
Miljözonen som definieras som Miljözon klass 3 införs 31 december i år. Zonen kommer gradvis utökas och första beslutet om det tas första halvåret 2025.
När förslaget presenterades var målet att hela området inom den gröna markeringen (exklusive den lila linjen) skall bli miljözon 3 senast 2026.
Spännande. Nu blir det fart på debatten... Frågan är om det är ett proportionerligt ingrep? Tänker främst på de boende.
När det här förslaget dök upp i media första gången fanns elbilsbonusen. Kan vara klokt om piska och morot använda samtidigt. Men ändå bra steg att ta tror jag.
Noterade det och det ligger såklart en del i det. Frågan som då bör ställas är om det får så stor effekt på folkhälsan? Vem är det de vill skydda om nästan ingen bor där? Hur långt når partiklar? Jag är i grunden för elektrifiering men dåliga beslut tenderar att slå bakut. Jag säger inte att det här är ett dåligt beslut, men stockholmspolitiker är inte kända för att vara de skickligaste beslutsfattarna...