Ser ut att vara samma område på båda kartorna?
Det här är nog bara början. Trist att de inte valde de första förslagen, det hade nog kunnat skapa debatt!
Kartorna visar 2026. Nu är det bara inom Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen.
Trodde det var olika
Frågan är hur stor påverkan detta kommer få i realiteten. Känns ju som att hade det enbart varit för miljöns skull, så borde väl alla bensin/dieselbilar vara förbjudna inom tullarna, då hade det förmodligen blivit en mer märkbar skillnad. Sedan funderar jag på om detta med miljözon klass 3 tillåter plug-in hybrider också.
Det står "innanför Kungsgatan och då blir väl inte Kungsgatan en elgata och det är lite tråkig. Dels är det del av min strecka till och från jobbet, dels skulle det påverka ganska många som bor på andra ställen i staden. Om man nu är intresserad av effekt i verkligheten och inte enbart effekt i media. Men kan inte regelverket för när och hur man får klassa olika delar av en stad i miljözoner.
Hade ju varit en orimlig påverkan på dagens bilägare. Det handlar naturligtvis om att börja någonstans och expandera.
Hur menar du? Är det inte precis det som de har? Zon 1, 2 och 3 ?
Blir svårt för de som kontrollerar om pluginhybrid körde på el eller bensin vid tillfället.
Bara lastbilar.
Varför bara inte förbjuda all privat biltrafik i centrala stan? Partiklar från bromsskivor och däck försvinner ju inte för att man förbjuder förbränningsmotorer. Mitt i smeten behöver väl ingen direkt en bil till att börja med.
Detta är väl ett litet steg åt det hållet tänker jag.
Hoppas det.
Men det skulle behöva byggas bättre och tydligare infart parkeringar. De som finns nu är inte jättesmidiga.
Jag tänkte på det underliggande regelverket. Jag har nu läst på. Det styrs av trafikförordningen (1998:1276). Men inte hittat beslutet och om det finns några förarbeten från regeringen. Men tror inte jag orkar gräva i det.
Du kör ju Tesla, så då behöver man inte läsa på. Det räcker med att följa trafikskyltarna.
Kungligt..
Nåja, inte alltid så enkelt i kungliga hufvudstaden.
Jag brukar satsa på taxi i Stockholm, går ju knappt att parkera någonstans.
Det är en barnlek jämfört med Göteborg.
De som skött skyltningen här måste vara höga på LSD