En första provkörning av Volkswagen ID.3

Tycker det är falsk marknadsföring. Bild, rubrik och ingress om ID.3. Men extremt lite i programmet.

Fick upp i facebook-flödet nu att man kan privatleasa id.3 frå. 3500kr/ månad. Riktigt intressant

är det inkl försäkring å så?

Yes. I privatleasing ingår allt.

2 gillningar

Inte generellt. Ibland ingår försäkring, ibland rabatt på försäkring. Service lika så. Olika mellan märken, mellan modeller och mellan olika kampanjer.

Jag har rabatt på försäkring och valde till serviceavtal.

3 gillningar

Men hur funkar det med försäkringen när man privatleasar. För du äger väl inte bilen utan det gör väl den som leasar ut. :thinking:

Det är bara att teckna en försäkring med bolag av tycke. Tror det står vem som är brukare av bilen på den gula delen och det är det de går på i detta fall.

I vår leasing ingår inte försäkring eller service, detta är tillval. Rabatterade tillval, men ändå tillval. (Skoda/VAG).

nu blev jag förvirrad igen…

1 gillning

Hur rekommenderar dessa elbilstillverkare, icke-Tesla, att man tänker gällande service? När det kommer till Tesla så räknar de 0 kr i service. Behövs ingen.

Vissa elbilar kör ju med olja i styrservon som jag tror behöver bytas ut.

Du kan nog lungt räkna med att biltillverkarna kommer att hitta på nya servicepunkter :smirk:

Aldrig hört att denna olja byts? Men det vet nog @RolexJocke mer om.

Oljan i bromssystemet byter man dock och där ser jag ingen skillnad på fossil eller elbilar.

Det beskriver ju bara att man inte kommer köpa en bil från en sådan tillverkare.

Vi får väl se vad VW kommer att hitta på, idag har de ”service” där de inte ens byter motorolja.

Jag är inte insatt men en elbil borde ju ha en elservo som drar mindre ström än en eldriven servopump till oljan.

Tänkte mest på hur vanligt det är att man byter olja i styrservo?

Det är väl ingen direkt som har bytesintervaller men Volvo brukar skita ner oljan så det till slut blir stopp i silen i oljebehållaren och då börjar pumpen att låta illa.

Från sajten:
image

ID.3 är startskottet för Volkswagen-koncernens stora elbilssatsning som lovar stort. Men ID.3 är också en enskild elbil som skall bedömas som sådan.

ID.3

Med ID.3 har tyska Volkswagen haft möjlighet slänga ut allt det gamla och bygga något helt nytt från grunden. Slutresultatet är dessvärre inte alltid till det bättre. Vissa saker är trots allt rätt trevliga och till det räknas Volkswagens existerande traditionella interiör. Den är som bortblåst tillförmån för ett tankesätt som många andra också anammat. En endaste stor skärm i mitten. Övriga kontroller hittar vi på och bredvid ratten.

ID.3 Interiör

ID.3-skärmen samt extra kamerautrustning. Se längst ner i artikeln hur filmen blev.

Touchskärmen kommer att definiera hela bilen. Den är inte på något sätt dålig, men den är inte heller i närheten så bra som Tesla eller för den delen Polestar 2. Framförallt när vi hoppar in i bilen första gången för dagen tar det en ansenlig mängd minuter innan den blir helt responsiv. Väl igång ställer vi in allt i från den ansenliga mängden LED-interiörsbelysning som bilen har, laddningsscheman och olika körsassistanter. Det kan stundtals vara svårt att veta var vi hittar allt.

Vill vi exempelvis stänga av den automatiska anpassningen till vägskyltar skall vi inte alls trycka på vägskylten inne i menyn körstöd utan på bilen framför. Detta är för övrigt en funktion som vi dessvärre måste stänga av för annars kommer den tvärbromsa på motorvägen för att den tror sig känna igen en 70-skylt som annars bara gäller på avfarten som löper parallellt.

ID.3

Pris och effekt

Bilen finns i en otroligt sparsmakad variant med 58 kWh stort batteri för 434 900 kronor innan skattevdrag upp till en fyrsitsig variant med extra stort batteri på 77 kWh för 531 900 kronor. Allt däremellan har också 58 kWh-batteri. Totalt sätt sju varianter att välja mellan. Vill vi ha backvarnare, keyless-system, panoramatak, två-zons klimatanläggning samt en massa annat skojsigt kostar exempelvis ID.3 Family 484 900 kronor. Induktionsladdare och värmepump ingår emellertid i alla varianter.

ID.3

ID.3 får ej dra några som helst släpvagnar men däremot finns det möjlighet att sätta dit cykelställ på en dragkrok som fälls ut inifrån bakre registreringsskylten. Det är en rätt cool lösning.

ID.3

Utseendemässigt är det lite av en tvålkopp men en riktigt trevlig tvålkopp. Den ser dessutom mindre ut på utsidan än vad den är på insidan. Till och med jag får plats bakom mig själv. Bagageluckan fungerar för den som inte behöver mer än en barnvagn. Till skillnad mot bilar så som Polestar 2 och Volvo XC40 P8 finns det ingen tillstymmelse till “kardantunnel”. Det är helt platt i framför mittensätet fram.

ID.3

Laddnätverk

En elbil blir inte bättre än vilket laddnätverk som finns. I Volkswagens fall handlar det om Ionity som har laddstationer på väl utvalda platser längs motorvägen. Det är inga problem att köra mellan de svenska storstäderna så länge laddarna faktiskt fungerar och det inte är kö. Ionity fick nyligen kritik för att man höjde priserna så mycket men det var nog för att man sedan skulle kunna rabattera rätt tungt till Volkswagen-ägare och andra som är med så som BMW, Ford och Mercedes.

Sammanfattning

Volkswagen ID.3 ligger kvalitetsmässigt under vad vi är vana vid från Volkswagen i övrigt. Här är allt krut lagt på drivlinan och det tekniska samtidigt som priserna är satta att hållas nere. Det skall bli spännande att se vad koncernsyskonet Skoda kommer att göra med deras första elbil Enyaq iv som på bild i alla fall ser ut att vara snäppet vassare interiörmässigt. Den kommer gå upp mot ID.4 som är en SUV i samma klass.

Ja ni hör, det handlar mycket om kommande bilar och vi har också två-tre spännande år framför oss med massvis med nya elbilar som kommer. Därför kan det vara lönt att vänta och se vad som mer kommer. Men är du i behov av en bil som skall ta dig från A till B just nu och där priset är viktigaste än lyx så är ID.3 mitt i prick. Det vi däremot överhuvudtaget inte uppskattar är det faktum att vi måste strecka oss upp till höger om ratten för att byta mellan kör eller back-växel. Den spaken bör alltid vara längre ner, mellan sätena.

Betyg: 3,5/5

Teknikveckan rekommenderar

Testbil utlånad av Volkswagen.

 

1 gillning

Förstår inte hur VW tänker om dom tror att denna på något sätt skulle kunna konkurrera med Kia och Hyundai. Som vad jag förstår är billigare i förhållande vilken utrustningen och räckvidd man får.

Kia Eniro är dock snäppet under i kvalitetskänsla. Särskilt skärmen på Eniron är hemsk.