En första provkörning av Volkswagen ID.3

Från sajten:

ID.3 markerar Volkswagens-koncernens stora start när det kommer till elektrifiering av bilflottan.

Det första som slår oss när vi sätter oss i bilen är hur stor den är på insidan, tvålkoppsformade bilar har helt klart sin charm i de här sammanhangen och det är en av de första elbilar där jag faktiskt får plats bakom mig själv utan att skämmas.

Volkswagen ID.3 Front

Interiören är hyfsat sparsmak och så när som lampkontroller till vänster om ratten sker alla inställningar på mittkonsollens 10-tumsskärm ihop med touchreglagen under. Den initiala funderingen varför de inte bara hade kvar några rattar för värme- och ljudreglage kommer delvis på skam då touchen faktiskt fungerar riktigt bra. Själva skärmen och dens touch är snabb och responsiv så där finns inget att klaga på.

Volkswagen ID.3 Bak

Skärmen framför ratten har mycket tydliga symboler och minimalt med plotter. Heads-up-display finns med och i en kommande uppgradering i början av nästa år kommer den leverera en utökad form av Augmented reality med exempelvis tydliga pilar om var vi skall köra. Navigator ingår för övrigt i alla varianter och så även adaptiv farthållare. Uppgraderar vi något får vi även körassistanspaket med allt i från hastighetsanpassning till nummerskyltar, till och med sådana som bilen inte ännu har sätt. Den saktar även ner för kommande korsningar eller rondeller utan att vi behöver tänka på det. Den fungerar dock långt i från perfekt så du måste naturligtvis själv hålla koll på hastigheten ändå.

Volkswagen ID.3 sidan

En irriterande sak är emellertid att även med farthållaren så kan den varna för att vi kör för snabbt för att den skulle råka gå en halv kilometer över i en nerförsbacke.

Andra mindre roliga detaljer är det faktum att inredningen känns något billig och säterna är inte så där jättesköna – däremot har vissa av de mer högspecade varianter massagefunktion vilket är nice.

Volkswagen ID.3

Just nu går det att beställa sex varianter som alla har 58 kWh batteri samt en med 77 kWh batteri men då är den bara fyrsitsig. I framtiden kommer även en ny instegsmodell med 45 kWh. Distansen för de tre är runt 330 km, 420 km och 540 km. Vridmomentet är 340 Nm och hästkrafterna 204 eller 150 kW. Motor, växellåda ja rubbet är integrerat i bakaxeln.

Vi laddar den med 11 kW AC-laddning eller 100 kW DC-laddning. När du beställer en bil ingår det olika former av abonnemang på Volkswagens egna laddnätverk Ionity under en viss period. De har även tagit fram egna laddboxar och slutligen så ingår elbilsladdning om du tecknar upp dig via ett speciellt samarbete med Jämtkraft.

Volkswagen ID.3

Priset för nuvarande instegsmodell börjar på 374 900 kronor efter skatteavdrag eller cirka 3500 kronor i privatleasing men vill du ha alla trevliga finesser vi precis skrivit om får du lägga på närmare 100 000 kronor.

Provkörningen ägde rum hos Volkswagen Sverige i och runt Södertälje.

4 gillningar

Kommer det bli en storsäljare?

Det känns ju som att det kommer bli en storsäljare. Men lite som med Tesla 3 hamnar den lite för högt, om än inte så högt som Tesla. Om jag lyssnar bland grannar och bekanta så är det ingen tvekan om att det finns ett sug efter elbilar som passar den normala familjen. En normal familj tänker jag mig har två vuxna, två eller tre barn och har inte råd med Tesla. Absolut inte råd med en model S eller X i alla fall.

Att den verkar lite obekväm känns ju som ett rejält minus. Ska bli intressant att se vad de andra testarna tycker.

Känns som Tesla fortfarande är ordentligt mycket mer fördelaktigt, bl a sett till laddning.

Hamnar för högt, hur menar du då? Vilken kalkyl har du gjort?

Sinnessjukt att de kostar runt 400 000 kronor. Tror det kommer ske så fruktansvärt mycket på den här fronten närmaste åren. Så lär inte byta ut min V70 på ett tag! :smiley:

Nja…

Den där prishöjningen handlar nog mest om att stänga ute de bilmärken som inte ingår i samarbetet. I första hand handlar det nog om att man inte vill se Tesla på dessa laddstationer :smirk:

Är 400k mycket för en sprillans bil?

Man stirrar sig ofta blind på ionity laddarna. Bee,eon,vattenfall och andra har 50kw laddar exakt överallt. Även bee börjare fåut >100kw laddare. 50kw laddar är inte så imponerande fort men funkar fin fint om man behöver toppaupp 50-60% vilket är ca 30-45min.

Jag körde roadtrip i sverige i sommras och var helt beroende av dessa laddare i en hyr tesla som inte hade supercharger… funka finfint.

haha exakt. det var lustigt vad det stog teslor på ionity laddstationerna i början.

Kan inte det beror på att ,åtminstone vissa, stationer har högre effekt än teslas egna. Folk tyckte väl det var kul att pröva snabbare laddning ?

Det är alltid intressant när verkligheten dyker upp snabbt. Kolla @DennisKlarins inlägg direkt efter ditt. Jag tror den kommer sälja bra, men den är för dyr för många vanliga familjer. Hur jag har räknat? Kollat på inköpspriset. Och jag vet att totalkalkylen kommer vara mer fördelaktig för en elbil jämfört med en fossil. Men det är för många en annan sak.

För en så pass liten och småful bil tycker j
ag det! :slight_smile: Då skulle jag hellre lagt pengarna på en ny bensinbil för 400 papp! :slight_smile:

Nämnde inte Peter i klippet att en privatleasingmodell skulle finnas från 3500 kr? Då tillkommer ju vinterdäck samt lite extrautrustning som man förmodligen villhöver, men med det sagt tror jag att om man strax under 4.000 kan få en elbil som visserligen har kort räckvidd så är det ändå väldigt attraktivt. Kan man sedan spara in 500-1000 kr på diffen i kostnad mellan bensin och el blir ju kalkylen riktigt bra.

1 gillning

En ny bensinare för 400k är ju en riktigt fin bil. Det som får mig att inte ta det steget någon mer gång är andrahandsvärdet. Att köpa en bil för 400k är rent ekonomiskt en dålig affär och med tanke på takten av nya elbilar som kommer till marknaden är jag rädd att den bilen har tappat ordentligt mycket om 5 år.

Jag klurar på en ren elbil som nästa bil alternativt en privatleasing under 3 år och sedan en ren elbil.

Jag är inne på samma tankar som dig med andrahandsvärdet kring att skaffa en elbil som nästa bil.

Du konstaterar att den är för dyr för vanliga familjer men i samma andetag säger du att du endast har gått på försäljningspriset.

Det funkar ju inte att räkna så, det går inte att konstatera att en bil är för dyr genom att bara titta på försäljningspriset.

För en familj som normalt endast har råd med en Dacia Duster för 100k är nog 400k lite i överkant.

1 gillning

Då köper du en bensinare.
Glöm inte räkna med värdeminskningen i ett bilköp…

1 gillning

absolut så lär det ha varit så. Smart dra ändå av ionity att kapitalisera på det.
Personligen tycker jag inte ionity är fördyrt, förstår de måste tjäna pengar eller få ihop pengar för att kunna bygga vidare.