En första provkörning av Volkswagen ID.3

Välkommen till verkligheten. Exakt så går många bilköp till.

Mycket möjligt, men fortfarande felaktigt och inte fakta att den är “för dyr för många vanliga familjer”.

Lite så det blev för oss. Ville ha elbil, men hittade ingen som nu passade våra behov och plånböcker. Privatleasar fossilbil i tre år.

Inte fakta i beräkningar, men i konkreta affärsbeslut.

Konstigt resonerat då, med ett beslut taget på fel siffror.

Du vet världen, människorna och alla dessa siffror… Många beslut tas inte på ”korrekta” siffror. Det är bara i skolböckerna och i gammal ekonomisk teori människan är så rationell. Vill du ha den enklast tänkbara indikation på att det är så? Reklam fungerar.

2 gillningar

Det tvivlar jag inte alls på, det är säkerligen så i många fall.

Det jag dock vände mig mot var ditt påstående om ID.3 - “Jag tror den kommer sälja bra, men den är för dyr för många vanliga familjer” - vilket helt enkelt inte är fakta när det inte har gjorts en korrekt kalkyl.

Då har jag tolkat “dyr” som “för mycket pengar”, inget relaterat till om den är värd pengarna eller ej.

Från sajten:
image

De senaste dagarna har det anlänt runt 500 Volkswagen ID.3 till Sverige som ska levereras till de första köparna nästa vecka.

ID.3 den lilla helelektriska bilen från Volkswagen som är startskottet för deras satsning av elbilar för Svenssons. Teknikveckans Peter Esse har provkört och vad han tycker kan ni se och läsa här. ID.3 kommer i tre olika batteristorlekar med räckvidd på 33, 42 och 54 mil och med ett pris från 374 900 kro­nor efter skat­teav­drag och kan privatleasas för cir­ka 3500 kro­nor, vilket ger fler chansen att faktiskt skaffa en helelektrisk bil.

Via: Volkswagen Pressmeddelande.

En Kia e-Niro dräpare tror jag detta är.

1 gillning

Har du någon uppfattning om hur den hanterar buller från däcken ?

ID.3:an? Jag tänkte absolut på att det var förhöjt ljud från vägbanan men samtidigt råkade jag välja 20-tums-varianten som jag aktivt försökte välja bort !

Tack !

Det där med vägbullret på grov svensk asfalt är en företeelse som biltillverkarna dessvärre generellt sett behärskar dåligt. Folk som åker på semester till Danmark eller Tyskland med bilen brukar kunna bli gansk förvånade :smirk:

Men visst, 20’ gör inte det hela bättre

Det finns ju en anledning varför till och med Volvo bjuder ner pressen till slät spansk asfalt :slight_smile:

Fast Volvo har åtminstone tidigare varit rätt duktiga på den punkten. Bjudresor till härliga orter finns det nog åtskilliga skäl till :smirk:

Ja val av plats har nog flera anledningar.

Jag tittar ju personligen hellre på Samsung TVs på Malta och Porto än i Hörby.

3 gillningar

Jasså!

När covid-19 slog till i våras vill jag minnas att du såg positivt på att slippa dessa resor :thinking:

Verkligen, nu saknar jag dem dock! Och det är väldigt lite middagarna och samkvämet utan att få uppleva världen som är det härliga!

1 gillning

Tur att det finns flyg så att man kan upptäcka världen :wink:

Mycket! Och kanske till och med lite skicklighet!

Volkswagen ID.3 är lanserad på årets Frankfurt-mässa – blir det en Tesladödare eller inte? Vi hör ett nytt avsnitt av elbilsteatern och pratar om NEVS framtidsplaner. Fabians solcellsinstallation går framåt och Anders familj ska bli helt fossilfri 2020.

1 gillning