Ellens biltråd

Precis, eller det du egentligen menar är att de överstiger sträckgränsen och får en plastisk deformation av bulten/skruven då den översträcks. :smiling_face:
Det man vill åt är ju att skruven ska fungera som en fjäder som håller ihop förbandet :slight_smile:

Vid brottgränsen så börjar materialet gå sönder och sprickor bildas. :upside_down_face:

Jag tror många bara matar på med muttermaskinen och har noll koll på vad det blir för moment. Sen är det ju ingen vetenskap även om de olika tillverkarna har olika moment. Att ligga mellan 110-150 nm är ju ok för de flesta personbilarna. Jag kör med momentstavar vilka fungerar mycket bra om man köper kvalité och håller sig borta från typ Biltema och Jula. Det är ju lätt att kolla hur de drar med en momentnyckel.

3 gillningar

Kabelstölder händer tydligen även här

6 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Tips på bilköp

Bättre om du gör egen eller skriver i elbilstråden om du vill ha råd.

Detta är fortfarande min tråd!

@MrMustang

Mustangen har städat nu.

1 gillning

Idag var det fan jobbigt att köra hem.

Hade möte så blev en timma senare än vanligt, totalt svart ute och massa trafik. Dessutom spöregn och massa vind. Kändes ändå lite i denna bilen med, inte som Yarisen såklart men ändå tillräckligt.

Gick 23~% att köra hem, men nu ska det bli minusgrader på fredag och framöver så får se hur mycket som går då.

Den har ändå lite sämre räckvidd än jag förväntat mig.

Inte kommit på något att döpa den till heller, illa.

1 gillning

Ja, vintern är alltid lite av en besvikelse med elbil, man blir fort van med sommarsiffror på förbrukning. Menneftrr några veckor har man vant sig, sen blir man glatt överraskad när det blir varmare på våren igen :blush:

Jag har inte ens fått uppleva sommarsiffror :sweat_smile:

Kanske inte men ganska stor förbrukningsskillnad på 10-15 grader och sol mot 5 grader och ösregn. Blir ganska markant förbrukningsskillnad även om det inte är så stora temperaturer som skiljer.

Fått kort och bricka för InCharge, kört med Carpay-kortet när jag betalat hittills men använder man detta får man en faktura i slutet av varje månad, som jag får nu med iofs.

1 gillning

Taggar är rätt nice om man snabbladdar ofta. Jag har en hel nyckelknippa med taggar till olika operatörer liggandes i bilen "in case of emergency". Imorgon när jag ska roadtrippa till Malmö kommer jag dock teckna mig för en månad på Tesla SuC.

Jag är en av idioterna, fyller snart 60 och har inte begripit att man ska dra med ett förbestämt moment..

Jag har dragit järnet i alla år, kollade i instruktionsboken idag till en av bilarna, 103 nm :roll_eyes:

2 gillningar

På moppebilen tydligen 50 :scream:

1 gillning

Att vara Bubblan medlem idag innebär nu att man alltid kör med korrekt dragna hjul. :joy::joy:

Exakt så, ska bara försöka lossa bultarna som är dragna med 400 :slightly_smiling_face:

Tur att jag bara har bytt på två bilar av fem, momentnyckel och momentstav inhandlat :flexed_biceps:t3:

Det är monumentalt att ha rätt moment när man ändå har momentum.

Jag har en batteridriven mutterdragare där man kan ställa in moment, 100-400.
Jag har ju såklart kört på 400 :flexed_biceps:
Tanken är alltså att jag ska köra på 100? I instruktionsboken till bilen står det 103.

400?! Då har bulten passerat fälgen och är påväg till hjulet på andra sidan.

2 gillningar

Hjulen satt fast åtminstone :grinning_face:
Hade nog varit tufft att byta med ett fälgkors om olyckan hade varit framme.