Den här tråden har jag tyvärr inte orkat följa, när jag såg den första gången så var den redan uppe i flear hudnra inlägg. Där tänkte jag, nä, orkar inte läsa ikapp. och denna tråd är enorm. Noll koll vad den handlat om förutom Ellens bilval.
Nåja då detta är en biltråd så funderar jag på att skaffa en billig extra kärra, låt oss säga för 70 000 (beloppet har jag ingen aning om, frun tycket väl att man kan köpa nåt för typ 30 -40 men jag tänker runt 100k för att få nåt vettigt.?)
Den ha en manuell låda, ser hyfsad snygg ut och inte kostar skjortan att reparera.
Vad fasen ska man ha? Scrollat lite löst på Blocket och sett lite VW golf, Polo, mm. Bilen ska vara till dotterns övningskörning för hon vill tvunget ha en manuell. sen när hon tagit kortet och bilen är ok skick kan den väl få vara kvar i familjen ett tag. Gissar att den lär behövas. Lite oviss framtid, den äldsta har körkort och söker jobb, och vi har sagt att sök även sånt som kräver egen bil. det ska inte vara något hinder, det får vi lösa. Hellre än att inte söka de jobben.
Rent personligen vill jag nog ha typ En Mini Cooper, eller en cabbe av nåt slag. .
Jag lär väl skriva här om jag hittar några roliga alternativ.
Peugeot verkar ju vara ett givet köp, med tanke på att @Marcus_Attefors älskar dem och @RolexJocke älskar att reparea dem. Tyvärr bor jag i Skåne och kan inte bli stammis hos honom..
Är manuell kravet för att den ska vara till övningskörning? Har själv inte löst hur jag familjen ska göra med döttrarnas övningkörning då vi endast har tillgång till automatare. Stod för liknande val för snart två år sedan då familjen behövde en andrabil och var då inne på manuell med tanke på övningskörning men landade till slut i en ID.3 och ångrar inte alls det.
Om elbil är ett alternativ så kan du inom tänkt prisspann hitta Volkswagen e-Up, Seat Mii och Skoda Citigo iV.
Manuell är absolut krav, så ingen elbil.
Hade en manuell när den äldsta tog körkort för ett par år sen, men den är såld.
Eventuellt är det något inom polisen som hägrar för utbildning och där är Manuell körkort än så länge ett krav.
Dessutom oavsett om fler och fler bilar är automat, så med tanke på en ungdoms ekonomi lär inte en första bil vara en elbil eller ens en automat. Många gillar dessutom lite sportigare bilar, eller nåt annat kul som har ett antal år på nacken. och då är det ofta manuell än så länge.
Har du behov av att dra tunga släp, satsa på nån lite äldre diesel utan enorm Malus skatt. Tänkte om du ville göra två flugor på smällen, då får du ju en bil som faktiskt är praktiskt användbar till annat än bara övningskörning.
Jag skulle kolla på japanska och koreanska småbilar, Honda Civic, Toyota Corolla, Mazda 3 eller någon mindre Hundai eller Kia. Kanske inte så roliga om man inte hittar en Civic R eller liknande men driftsäkra som tusan även om dom är 10-15 år gamla.
Då har man tillbringat en del tid på Blocket och bara börjat med ett brett spektrum på maxpris, max mil och ålder och ser vad som finns.
I lördags hade vi en tripp till bilhandlare för att kolla lite bilar.
Då de stora handlarna oftast inte har bilar under 100k så blev det lite handler av olika slag man hittade, något ställe var så obskyrt med bilar tätt packade och vissa halvt körodugliga mm. Där hade jag aldrig köpt en bil. Till andra ställen som verkade mer seriösa.
Ville testa Fiat 500 cab då dottern gillar dem, Var förvånad över ur bra den kändes för att vara en så liten bil. Hyfsad tyst,visst liten, men vi fick plats 4 i den under provturen.
Den äldsta sa att vi kommer aldrig att se hen i en sådan bil. .
Så förmodligen behöver vi avskriva den, då denna extra bil eventuellt behövs också ifall hen får et t jobb som kräver bil.
Vi provade en vit som var mer sliten, men denna är ett fint exemplar.
Sen testade vi Peugeot 208, , den hade lite glastak mm. Men det var inget särskilt med den. Dessutom jäkligt bullrig jämfört med Fiat 500. Så vi skriver av de modellerna för tillfället. Sen bor man ju inte nära @RolexJocke som gillar att skruva på Peugeot.
Attefors älskar ju detta märke.
vi såg en riktigt fin Polo GTI från 2009 i mint condition som hade gått 5500 mil typ. Den var man sugen på, i alla fall jag och dotterns pojkvän. Snart en samlarbil.
Nackdel att den saknar aux och blåtand så där får man modda lite i så fall. Visst kanske i äldsta laget, men superfin bil.
Nu hinner vi inte kolla mer förrän till helgen. Ska kolla pe en Renault Captur, (har kört o testat Clio för några år sen och tyckte det var helt ok. Så Clio kan också funka,. Ford Fiesta,
Hittat en Nissan Micra som är stencool.
Inte kört dem dock.
denna är längre från oss, så man behöver testa nåt liknande på hemmaplan.
Ärligt talat, håll dig borta från såna där. En polare har en halvny Captur som han hatar mer än allt här på jorden. Han tog en leasing på tre år, efter ett år så har han hållit på och tjata i över ett år om att han vill bryta leasingen för att han är så missnöjd med bilen. Jag hade nog tittat på nåt annat.
Där blev jag nyfiken, varför och vad är det som gör att han "hatar den"? Riktigt dåliga saker på modellen, måndagsex annat?
Hr jsut nu dålig koll vilka bilar som håller bättre sämre än andra, förr läste jag mycket om motor, begagnat och vad saker kostar att serva och reparera.. Men inte nu.
TÄnkte försöka läsa på lite när man är mer inne på vissa modeller( om man hinner och inte råkar spontanköpa något.)
Generellt, inte bara om Captur,så kommer man försöka kolla om de stora servicarna är gjorda nyligen, så inte det kvarstår, hinner man kolla sjukdomar på just modellen mm. Men att önska att hinna kolla och att hinna är helt olika saker. så absolut, släng ut info om bilarna jag kikar på.
Förväntningen på bil under 100k kommer såklart vara lägre än på en ny/nyare bil som knappt rullat något, men den ska helst rulla på och inte ställa till med massa bekymmer på besvärskontot.
Lite så är det väl, lägre pris högre kostnad på besvärskontot
Bullrig och svajig på motorväg. Sen har han haft många små konstiga småfel på den, som jag generellt upplever på franska bilar. Har haft några Citroen med märkliga fel. @Marcus_Attefors gillar ju Peugeot så alla franska bilar kanske inte är skit, men jag är tveksam.
Jag har också lite sådär emot franska bilar, men tänkte ajg ska inte ha förutfattade meningar.
Vi lär testa en i alla fall. Får köra hårt med den på motorväg för att se om man upplever svajigheten. Den är ju lite "högre" än en Clio och kan kanske vara svajigare.
. Minns att jag till mitt förra bilköp, när jag skulle ha en mindre andrabil, plöjde igenom alla Renault efter varandra , från minsta till Megane. och tyckte körkänslan var ok då. och biuller.
småbilar bullrar såklart, vissa mer än andra.
När det gäller svajihget har jag varit med om att det tills tor del kan bero på däck, märke /modell.
Jag har varit med om det två gånger, en gång en Subaru forester som vi hade på jobb, som var megasvajig, den vi hade, men inte provkörningsbilen. Visa sig att när det var andra däck på var det bättre. Samma när vi hade en Mondeo där de skulle ordna begagnade vinterdäck till så fick vi en uppsättning Bridgestone. Bilen blev fullkomligt okörbar, den var helt ostabil och svajig. Åkte tillbaka direkt och krävde annat märke. De bytte och vips problemet borta....Säger inte att det är det din polare upplever men kanske kan finnas en förklaring.
Sen är det ju superkul med konstiga småfel på elektronik osv, varningslampor som plötsligt lyser ibland mm....
Jag har inte ens åkt i hans bil. Vi brukar ta min bil när vi ska på roadtrip. Roligare att köra elbil med lite pulver, så jag kan inte säga att jag har direkt egen erfarenhet av Renault. Men som sagt, man kanske inte kan ha jättehöga förväntningar på en bil för 100K heller. Hur är det tänkt att använda bilen?
Tanken är typ övningsköra främst. När sedan körkortet är på plats till somamren och bilen funkar hyfsat så kand en behållas och användas av ungdomarna vid behov.
Den äldre letar jobb och eventuellt kan det bli att den behöver användas till att pendla med. Men det vet vi inte i dagsläget.
Sedan turer till affären och handla, ofta kommer frun hem senare och hade vi haft en bil hade jag kunna t fixa handlingen mm innan.
Typ mest som extra bil vid behov.
Ja, därav bra om du avråder från vissa bilar eller råder till köp, för du bor för långt iväg för att jag ska kunna sponsra till pensionen.
Fast jag kan ju alltd köra "remote" mekaniker, man får instruktioner och gör jobbet själv. så gott det går...
Är det inte bättre att köpa något beprövat då? Typ en Volvo V60 eller något i den stilen? Förmodar att den behöver vara manuell om det ska övningsköras med den. Eller nåt billigt men bra, typ Skoda Octavia. Skulle nog välja en diesel i vilket fall, brukar vara lite mer förlåtande med dragläge (alltså mindre risk för kärringstopp) vilket kan vara rätt skönt vid övningskörning.
Min bild av diesel är att de är klena på låga varv innan turbon kickat in, så det går utmärkt att få tjuvstopp även på en manuell diesel. Ska man köra mycket korta sträckor kommer dessutom partikelfiltret bli igensatt.