Ellens biltråd

Tänker det är lika bra jag gör en tråd då det diskuteras hej vilt om detta!

Det är dags att byta ut radiobilen relativt snart. Jag vet inte till vad men troligtvis en ny Toyota vilket kan kännas tråkigt.

Jag kan inte ladda hemma, har frågat hyresvärden hur möjligheterna ser ut så får se vad jag får för svar där.

Betalar 500kr i skatt, 500kr för försäkring i månaden, ca 2-3000kr för bensin i månaden.
Servicen till våren kommer gå på 10000 och den slipper jag helst.

Så kom med tankar och förslag.

Blir spammad Polestar 2 av min systers man, det hade varit en dröm… men tänkte först max 300k.

Halp!

Du kan inte ladda bilen på jobbet? Tänkte som alternativ till att ha hemmaladdning

Som någon nämnde, kolla ChargeFinder och se vilka möjligheter du har i närheten där du är ofta. Finns det kanske en snabbladdare vid mataffären? för då kan du kombinera handla mat och ladda

Kolla också i närheten av där du bor om det finns laddare som kanske inte dyker upp i ChargeFinder, för det kan vara laddare som du ändå kan registrera dig på och då använda. I min bostadsrättsförening är det så, så vem som helst verkar kunna registrera sig och betala en månadsavgift + avgift för mängden man laddar och den laddaren syns inte på ChargeFinder

Man kan ladda i tre timmar vid kommunhuset, men jag sitter inte i kommunhuset och det blir jobbigt att hålla på att flytta bilen tror jag. (förtydligande, kommunhuset i den kommunen jag jobbar i)

Sen har det dykt upp lite nya laddare i närheten, på Stenungstorg. Sen finns det vid ICA Kvantum med men jag är så dåligt insatt i detta så vet inte vad det innebär eller hur kostnaden skulle se ut.

1 gillning

Går ju att hitta en begagnad Polestar 2 för under 300 000 kr, men då har den rullat en del och garantierna är slut. Om jag tänkte ekonomiskt och skulle köpa en begagnad elbil skulle jag gärna välja en som har garanti som gäller även några år framåt som begagnad. Och vill man ha Toyota finns det inte mycket att välja på vad gäller elbilar.

Stenungstorg har en 50 kW-laddare som kostar 2,50 kr/kWh, vilket är ett väldigt bra pris. 50 kW funkar rätt bra om man har ett ärende och kan lämna bilen en stund. Annars vill man i regel ha minst 150 kW (förstås beroende på vilken effekt bilen klarar). Om vi räknar med att en bil som drar 2 kWh/mil (de flesta drar i regel mindre än så) ger det alltså en milkostnad för elen på 5 kr. Med ett bensinpris på 15 kr/l krävs det alltså en bil som klarar sig på 0,33 l/mil för att nå samma kostnad med nuvarande bensinpris.

3 gillningar

Finns ju ändå ok annonser

Men jag har som sagt noll koll.

Grym matte dock, även om jag fortfarande känner mig rätt vilsen med vad det innebär haha.

Köper man från Carla så kan man köpa till upp till 3 års garanti. :+1:

1 gillning

Carla? :thinking:

Inget att fundera på – bara att slå till. Helt klart högre klass än en Yaris. :joy:

Min första elbil köpte jag utan att ha provkört den eller ens sett den i verkligheten. Gjorde affären efter några sekunders betänketid och med halverad hjärnkapacitet, då jag samtidigt hade jag en 8-åring som drog mig i ärmen och ville åka hem. :joy:

3 gillningar

Den bilen har 76kWh batteri storlek om jag läser rätt på klisterlappen på dörren. Förbrukningen står det är 1.7kWh/mil. Om du då kan ladda för 2,5kr/kWh så blir kostnaden per mil 4,25kr/mil enligt den förbrukningen.

Polestar rekomenderar, om inte jag har fel, att du laddar upp till max 80% dagligen. Med ett batteri på 76kWh netto (tillgänglig kapacitet) så laddar du isåfall i max ca. 61 kWh i batteriet. Med en förbrukning på 1,7 kWh/mil så får du då en räckvidd på nästan 36 mil (61/1,7=35,8). Har du då t.ex. 10 mil t&r till jobbet så förbrukar du ca 17kWh per dag och du kan åka 3 dagar utan att ladda, om du inte åker mer utöver det.

Den laddar som @marges skrev om har en effekt på 50 kW, en polestar 2’s laddkurva kan acceptera minst 50 kW upp till runt 80% så den bilen kan maxa laddaren upp till dagliga gränsen och med en effekt på 50kW så får du i 50kWh i batteriet på 1 timma, det motsvarar då ca 65% av den bilens batteri. Och på 50kWh med en förbrukning på 1,7kWh/mil så kommer du 50/1,7=29 mil.

Nån med bättre koll får gärna rätt mina fel om jag slarvat :slight_smile:

3 gillningar

Bilhandlare som endast säljer el eller hybrid bilar

https://www.carla.se/

Hmm okej jag tror jag förstår. Jag har 6.6mil en väg till jobbet så det blir ca 13mil per dag (också värt att nämna att det är motorväg i princip hela vägen nästan). Jag kommer kunna jobba hemifrån 2 dagar i veckan framöver, nu får jag jobba hemifrån en dag i veckan.

Men är det ekonomiskt bättre att ladda på det sättet än det är med 2-3000kr bensin i månaden?

Hur många mil får du för 2 000-3 000 kr bensin?

Uppskattar mest nu, jag vet om två veckor haha.

Har tankat för 1050~ hittills dessa två veckorna men då har jag också kört till kontoret varje dag.

Förbrukningen på 1,7kWh/mil är ju för blandad körning, motorväg kan den såklart dra mer, finns ju tillräckligt många P2 förare här i bubblan som borde kunna dela med sig om verklig förbrukning.

Men säg att du fina sommardagar ligger på 1,6, en regnig dag kanske 1,8 och vinter när det snöar och du har motvind kanske den drar 2,5, så kostnaden för “drivmedel” varierar mer på en elbil så sånt får man ha med i bakhuvet men slår man ut det över ett helt år så kanske du ligger på 1,7.

Men med 13 mil t&r och du åker 3 dagar i veckan så om du laddar upp till 80% så kommer du ju fram och tillbaka allafall 2 dagar utan problem året om med den bilen du länkade skulle jag säga. Hittar du en lastbil att lägga dig bakom och du kan tänka dig att pendligen tar några minuter längre varje dag så kan du spara en hel del energi och då kanske klara dig t&r 3 dagar utan att ladda.

Om du kan jobba från en bärbar dator kan du ju lätt åka och ladda och jobba samtidigt också :slight_smile:

Vad det gäller service kostnader och sånt så har jag ingen koll, men det måste finnas mycket information på olika forum och sånt från ägare

1 gillning

Ah okej!

Den var mest ett förslag, sen är en Polestar 2 såklart drömmen. Men har ni andra förslag, come at me. Har kikat lite på ID.3 och så med.

Hade ju såklart varit kul om det funkade med en elbil men vill också kunna spara till en insats samtidigt så får ju inte kosta allt för mycket haha.

Som exempel: Volkswagen ID.3 Pro Performance Life | Carla

Den har ett batteri på 58kWh och WLTP på 1,55kWh/mil, VW rekommenderar 80% dagligen så isåfall har du 46,4kWh att jobba med. 46,4/1,55=~30 mil så bra dagar klarar du dig 2 dagar t&r till jobbet, är vädret jobbigt så kommer du kanske 1,5 t&r till jobbet, det här tror jag skulle bli väldigt omständigt i och med att du inte har laddare hemma :confused:

Här är en sökning på elbilar som Carla säljer med en WLTP längre än 400km som jag tror är rimligt med tanke på att du inte har laddare hemma:

1 gillning

Men det är bra, då skiter jag i den!

Toyota ska ju släppa c-hr+ med, den skulle ha 600km räckvidd om det nu stämmer.

Vet iofs inte hur deras elbil är.

Meeen ska fundera på polestar, hade varit så coolt!

Bara att slå till.

Haha inte så bara… men vi får se. Jag hoppas jag får något bra svar ifrån hyresvärden med gällande laddning. Men kanske funkar ändå som det gjort för dig.