Elbolag och elpriser

Ivt Geo 608

1 gillning

Jag hade i alla fall ett logiskt tänkande..:smiley: Som dock inte märktes generellt..:sweat_smile:

Vilken effekt har pumpen?

Bästa är ju att ta hem 2-3 firmor som får räkna på effektbehov.

När vi skulle ta in offerter hade jag med den riktig skojare att göra, när han inte erbjöd sig att göra en energiberäkning drog jag öronen åt mig

1 gillning

EON kom och hälsade på :grin:. Undrade om jag sett det fantastiska vykortet med erbjudande. Säljaren blev förundrad över att Dalakraft elfond existerade och höll med om att priset var bra för december. Sedan pratade vi om nätet / priser och investeringar. Jag sade att EON har jag inte mycket till övers för. Sedan berättade jag att jag vet vänner som bor på landet och där de dömt ut elstolpar för många år sedan. I höstas kom EON och skulle fixa dem. Lyfte upp dem och kapade det som var ruttet. Satte sedan ned dem igen fast lägre. Sade att kommer han tillbaka nästa år så ser vi om de fixat dem nu när de fyller kassan med prisökningar

6kw.. för lite?

@bjorsi låter klokt, vår pump är 12 år gammal, så den har några år till att ge.

Skulle spontant säga det. Vi har en 5a i vårt hus idag och bor utanför Göteborg.
Hur gammal är anläggningen?
När man installerade bergvärme för 20-ish år sedan räknade med effekttäckning på typ 80-85%, resten skulle elpatron ta (el har ju alltid varit billigt host)

Vi går som sagt från 5kW till 8kW och dagens 8 är nog jämförbart med en gammal 9a eller 10a. Pumparna har blivit mer effektiva.

Men som sagt, kontakta 2-3 firmor, de bör göra ett hembesök för att kunna räkna ordentligt.

1 gillning

Anläggningen är sen 94, med pumpbyte 08.. har för mig att hålet är 110m.

Låter ganska logiskt nu när du säger det, ska ringa runt och kolla med de lokala bolagen.
Tack!

På sgu.se under energibrunnar bör du kunna hitta ditt borrhål

Finns ej registrerat där :grinning::unamused:

Undrar hur man kom fram till att det var en bra ide.
Min elpatron har gått lite under 600 timmar sen 2009 och även det verkar snarare bero på aggresiva inställningar om att nå måltemp inom en viss tid snarare än att det behövs.

Det var väl ändå betydligt bättre än mycket annat som fanns tillgängligt då. Incitament fanns inte då elen var så billig.

Skaffade konto på Tibber idag. Avtalet med 0,42 öre/kWh-timme går ut 1 april. :cry:

Ska man koppla både laddbox (Easee) och bil (Kia) till Tibber? Och är det lönt att fixa nätverk till värmepumpen (Nibe F370) för att kunna koppla in den också? :blush:

Tibber verkar än så länge inte ha stöd för effektavgifter i elnätet men jobbar tydligen på det.

Men då kunde man ju skippat bergvärmen helt och bara kört el.
Något mer måste ju finnas till det, blev det mycket dyrare med en kraftigare pump? Fanns det inte med högre effekt?
Trodde man att det blev bättre livslängd?

Men på de 80-85% (skrev fel tidigare) där du får ut 3-4 kW för varje förbrukad kW är ändå en rätt kraftig minskning av förbrukningen. Så ekonomiskt fanns kalkylen där innan.
De äldre pumparna (tillverkas sådana fortfarande) som är on/off, dvs inte varvtalsstyrda, mår bäst av så få stopp som möjligt.
Det är en av anledningarna till att teknikern som var hos oss tror att vår pump lyckats hålla sig vid liv sedan 98, den har gått mycket men med få start och stopp.

Det finns säkert fler anledningar till valda effekttäckningen, då kan du förkovra dig i alla spaltkilometer som finns på värmepumpsforum eller snällt fråga en tekniker :slight_smile:

Spontant låter det lite om du bor i norra Sverige. Min gamla pump från -97 var på 13 kW och den nya är på upp till 16kW. Detta är för ett hus + en liten verkstad i västra Jämtland.
Om du ska uppgradera pumpen så måste du nog uppgradera borrhålet. Min slinga är lite för kort för den nya pumpen när den går på max vilket gör att den måste spetsa tidigare. Men det är inte förens vid -20 mot kanske -25 med en längre slinga.

2 gillningar

Antalet stopp borde ju snarare bli fler om elpatronen går in, man når ju måltempen fortare.

Nä, jag orkar nog inte läsa mer värmepumpsforum, det har varit rejält av det redan för att fördjupa mig i min pump :slight_smile:

På tal om antalet start/stopp, när jag fick till att se det på min pump så ligger den på 8-12 starter ungefär, tyckte det lät mycket men enligt google och forum är allt under 20 bra.

2 gillningar

På vår pump går kompressorn hela tiden under vintern och elpatronen toppar upp när det behövs.
Men det har nog att göra med att den är underdimensionerad.

Undrar vilka elbolag det handlar om? :thinking:

1 gillning

När det är så kallt att elpatronen måste gå in och hjälpa till så går kompressorn som regel konstant ändå.