Elbolag och elpriser

Säker på att den inte är oväntad modern och har inverterstyrning? :stuck_out_tongue:

Minns inte de diskussionerna från när vi byggde tyvärr men antar att min pump är lite överdimensionerad.

Sen jag fick igång mätning så ser jag att den går oftast runt 4 timmar per dygn vilket borde innebära att huset behöver ~30kWh värme (inkl varmvatten) vid runt 0 grader.
4 timmar * 1,85kW (kompressorns effekt) * 4 (COP ska vara lite över 4).
Varmvatten är nästan halva drifftiden.
Med 20-21 grader innetemp.

image

1 gillning

om felaktiga priser

Bottenbetyg till elbolagens prisinformation | Konsumentverket

Det stämmer inte riktigt, åtminstone inte med min pump (IVT C7).
Når den inte börvärdet inom inställd tid drar den igång elpatronen även om den hade klarat det med enbart kompressorn.
T ex om man tappar upp ett rejält bad går elpatronen in ganska lätt med standardinställningar även om det är sommar.

Spännande. Tillskottet (elpatron) på vår pump gick aldrig förrän utetemperaturen klev under nollan. De riktigt gamla pumparna kanske har annan styrning.

1 gillning

Ok, har inte haft en pump som inte orkar värma varmvattnet utan att använda elpatronen. Vid daglig användning. Den gamla pumpen använda elpatronen när den körde legionellareningen

Det handlar inte om att den inte orkar utan att det är inställd på för kort tid.
Har du tappat ut rejält och pumpen ska värma 2-300 liter så gör kompressorn inte det tillräckligt fort enligt inställd logik.

Vad är det som händer i morgon?

de blåser !

1 gillning

Armageddon. Väntar med att laga mat till imorgon, får gå hungrig.

Är ute med några fd kollegor. En kommer med andan i halsen och slår sig ned vid bordet och säger, har ni sett elpriserna imorgon..:sweat_smile:

1 gillning

Kan inte säga helt hundra men har ju hänt att flera personer har dushat efter varandra så borde ha tömt den ordentligt.

Bara 3ggr så dyrt i SE4 som övriga landet. Man får vara glad för det lilla :slightly_smiling_face:

1 gillning

Kolla väderprognosen, så fort det blir vind västerifrån istället för ost eller nord blir det oftast kraftigare vindar och varmare temperaturer.

Du kopplar båda men enbart smartladdning på boxen.

1 gillning

Säger inte alla fungerar så :slight_smile:

Nu är det klar när och hur elstödet kommer betalas ut för oss i SE3 och SE4

Utbetalning av elstöd - Försäkringskassan (forsakringskassan.se)

1 gillning

Swedbanks sida för att anmäla konto är överbelastad :stuck_out_tongue:

Hela internetbanken är överbelastad.
Lyckades se att mitt konto är registrerat iaf även om det tog lite tid.

Är det den som mottar fakturor för elen som får elstödet utbetalt eller behöver min fru ocskå registrera sitt konto?