Elbolag och elpriser

Ja naturligtvis men pga priset så behövs en checkkredit på en hiskelig summa. Och undra om de får in alla pengar

Det är väl inte så lyckat att ta räkningen på checkkredit. I största allmänhet har väl folk redan för stora krediter och ingen eller en låg buffert, då är man ju inte betjänt av mera krediter. Jag tror att man måste tänka om vad det gäller lånebelastning och buffertar. Framöver kan ju vad som helst hända känns det som och då måste man nog vara mera förberedd.

2 gillningar

Håller jag med om. Därför är det inte bra att skjuta upp räkningar som vissa kommuner inför. Se bara på uppskov av skatten under pandemin. 150 bolag i konkurs redan sedan december och 24 000 bolag som inte betalt in all skatt utan har skjutit på den.

Förresten är du väl berättigad till att få tillbaka på elskatten för firman?

1 gillning

Många har varken krediter, lån eller buffert.

2 gillningar

Min gamla mamma fick en elräkning på 8000:- för December. Med en pension på 14000:-. Rätt glad för att hennes hus är avbetalt och hon har sparade pengar.

5 gillningar

Jag har inte följt med vad det gäller återbetalning av elstöd, än så länge klarar jag mig bra och tar vad det nu blir.

3 gillningar

Tycker synd om de äldre som inte kan påverka sina inkomster på något sätt, det är nog många som får det tufft framöver.

2 gillningar

Gött att elpriserna har hållit sig på lite lägre nivåer nu i januari när bergvärmepumpen går som skit.
Dock hjälper kompressorn sedan 11/1. Annars hade gårdagen nog legat på 165-170 kW istället för 122

2 gillningar

Låter extremt mycket även om den bara går på elpatron?

Värmer du upp en flyghangar? :slight_smile:

1 gillning

När den gick på elpatron enbart i början på januari när det var nästan lika kallt toppade den på 151kWh.

Underdimensionerad pump och mekanisk frånluft utan återvinning, då bränner det på :sweat_smile:.

När pumpen gick som den skulle, även om den då också var underdimensionerad låg vi på 50-60 kWh per dag.

Tycker ändå det låter mycket.
Stort hus?
Min pump är inte underdimensionerad men har också mekanisk frånluft utan återvinning, igår gjorde jag av med 45kWh vara ca 10kWh är drift av kompressorn. Räknar vi COP på 4 är det ca 40kWh värme, så omräknat till eldrift borde det ha hamnar runt 75kWh totalt.

Ligger lite över förbrukningen jag har på huset i Jämtland hittills i Januari.

166 boa + 46 garage och förråd.
Pumpen hade nog COP 3-3,5 när den fungerade fint.
Men teknikern som var här som fick liv i kompressorn igen sa att verkningsgraden blev sämre med hans justeringar men det är bättre än att gå helt på elpatron.
Nya pumpen som kommer till sommaren är dimensionerad att bara behöva elspets när det är kallare än -13 i tre dagar i sträck.
Om nu borrhålet räcker till

Hur stort är det?
Där har ni dessutom en fungerande pump.
Tydligt exempel på att även om vi har dyrare priser per kWh i södra Sverige så slår små prisökningar hårdare norrut pga betydligt högre förbrukning

1 gillning

Nästan som för mig, 2 360 kWh hittils i januari. Men då har jag 14-15 grader i huset också.

Så här var det i går morse i mitt sovrum.

2 gillningar

Vi har mellan 16-18 inne. Garage och förråd 12

1 gillning

Totalt så är det ca 180-200 kvm plus en verkstad på 60 kvm.
Hade nog gått att få ner förbrukningen en del men föräldrarna gillar att ha det varmt hos sig samt att isoleringen på verkstaden hade kunnat varit bättre.
Fungerande och ny pump hjälper mycket. Sänkte snittförbrukningen per år med runt 6 000 timmar efter bytet av pump.

1 gillning

Våran Fighter 1225 behöver elspets vid -5, känns underdimensionerat till 124+80. Vad du beställt för pump?

Du var med andra ord väldigt framsynt redan som liten parvel :wink:

1 gillning