Elbolag och elpriser

Får väl vara ”nöjd”
Prognosen låg på en bit över 8k..
:sweat_smile:
SE3

5 gillningar

Sjukt bra jobbat :+1:

1 gillning

Liknande här.
5842kr, hade estimerat på 8-nånting tidigare i december.
1472kWh, SE3.

3 gillningar

Jävlar, där ligger man i lä kan man ju säga! :yum:
Men tror jag hade 12k i prognos när det var som värst, så får va lite nöjd i alla fall.

3 gillningar

Blir spännande att se vad vi med elfonder får för faktura. Jag har ju greenely-appen som referens.
Om jag hade haft avtal med dem hade jag haft 8988 kr på 2706 kWh

2 gillningar

Ja, det är väl 1,5 vecka tills notan kommer.
1181kWh blev det iaf.

Jag är ganska nöjd trots allt, även om 5300 är lite galet.

Samtidigt kan man ju resonera kring vad som är ett rimligt pris? Att få betala 2-3000 för att ha ett varmt hus, varmt vatten och lite lyse en kall vintermånad kanska inte är fel?

Skulle vi ligga där blir frågan mer hur stabil elförsörjningen är och hur mycket den fluktuerar.

3 gillningar

Lågt pris. Har du jobbat mycket med att få förbrukningen på rätt tider?

Här är decembers elpriser från Eon.

Edit: Landar på strax under 900 kr inkl. årsavgiften. Högsta elräkningen någonsin för en enskild månad.

Ja, topparna och dalarna i december är ju helt orimliga.
Ytterligare ett tecken på att prissättningsmodellen är helt skev på elbörsen.

Exakt, och det är viktigt att inte trycket mot regeringen försvinner och att vi till slut bara accepterar hur det är. Däremot kanske vi inte ska räkna med att det är nästan gratis att använda el?

1 gillning

Ja, man får hoppas att några journalister tar tag och rapporterar mer om detta än enbart att elpriset är rekordhögt eller lågt.

Har tipsat SVT om detta i mitten av december men inte fått något svar.
Även mailat Ebba Busch men inte fått svar där heller :dotted_line_face:

Men som vi konstaterar är det fluktuationerna som är bisarra.

Idag är medelpriset sex gånger högre än igår!

3 gillningar

December finns inte med än i din länk eller missade jag nått(?) 1,3 kr är för november.

Så här säger eon.

Vaket, jag som slarvade när jag läste. Ändrar inlägget :slight_smile:

Vad menar du med nästan gratis? Vart ligger gränsen som du ser det för när elen blir "nästan gratis"?

Typ som för 2 år sedan. Eller om det kostar under 2000 att värma ett normalt hus en vintermånad. Men har ingen definitiv gräns.

Det handlar mer om att energiproduktion nästan aldrig för med sig några goda bieffekter, men riskerar att ha många negativa sidoeffekter och då bör man se till att priset är sådant att det används minimalt, eller så lite som möjligt i alla fall. Till sist får man väl lägga ett raster med internationell konkurrenskraft på kalkylen, men mentalt borde vi ställa in oss på högre elpriser än historiskt. Så tänker jag.

1 gillning

Bra, då säger vi det, 2000 pix för att värma ett hus, lika för alla, oavsett om man bor i Helsingborg eller Kiruna.

Jag är inte så säker på att ett och samma pris i hela landet är rätt väg att gå, men det kan jag inte bedöma. Ska man göra något vettigt åt stad/land är det att införa en enhetlig kommunalskatt. Det kommer dock att kosta mellan 10-20 miljarder men enligt mig en helt acceptabel summa med tanke på vilka positiva effekter det skulle få. Att som nu ha en situation där de som betalar mest i kommunalskatt ofta har den sämsta servicen är ingen strålande idé... Men det är ju en helt annan fråga...

3 gillningar

Är det bara jag som tycker att det tar lång tid för vissa saker i detta landet :blush:

1 gillning

Framförallt när det implementeras i EU 1 dec....