Elbolag och elpriser (2021–2022)

Då har de väl egna elektriker som bedömer behoven av bidrag.. :zap:

Hade jag ingen aning om

Var rätt märkligt bara själva grejen att ett elbolag som Tibber köpte Kundkraft öht. Så kan det gå.

Du löser för lite nyheter på sajten här :slight_smile:

1 gillning

Det gör jag säkert :slightly_smiling_face:
Men köpte inte Tibber kundkraft september förra året? När jag kollar nyheten du länkade så är ju kommentarer från samma tid?

De köptes september 2021 och lades ner september 2022.

Du kan följa flödet här: Digitala elbolaget Tibber köper Kundkraft (Men nu lägger de ner)

1 gillning

Nu har det blivit en sport. Ändå något positivt som kommit av allt elände... Oktober var 29% mindre förbrukning vs. 2021.

3 gillningar

Nu undrar man ju lite vad du har för typ av boende, uppvärmning osv

Ett par dagar i november, det där kan jag göra också i vårt hus. :wink:

1 gillning

Kollade bara snabbt och fick för mig att det var för en månad :joy:.
Har bara förbrukat 72kWh i november än så länge.
Halverade förbrukningen i oktober jämfört med förra året

1 gillning

Kollade jobbets oktober räkningar från 2021 & 2022 som verkade helt ok.

Skärmbild 2022-11-05 202233

Skärmbild 2022-11-05 202257

1 gillning

Luftvärmepump och någon Nibe Frånluftspump (?).

-Fibblat med Nibe och ställt ner varmvatten-inställningen till ”Ekonomi”

  • Även sänkt kurvan av värmen den ska skicka ut till rummen med ett par grader

  • Sänkt luftvärmepumpen till 22 (från 24)

  • Samt kör den med Tadoo i Homekit vilket gör att jag styr den betydligt mer nu än tidigare år (då bara på auto)

  • Eldar något mer i kamin

  • stängt av golvvärmen i båda badrummen

  • Betydligt snabbare duschar

  • Slutat att använda torktumlaren helt

Så ganska basic, men kul att se (och skrämmande) hur så ”små” förändringar kan göra så stor skillnad. Ligger trots det mellan 19-22 grader för inomhusklimatet än så länge.

1 gillning

Vet inte var du bor, men beror det kanske inte mest på att oktober (och november så långt) så har det varit väldigt milda temperaturer ute?

Gjort ungefär samma som du har gjort med skillnaden att jag ej har kamin. Kör 18 grader på frånluftsvärmepannan. Och kör en luftvärmepump när det är billigt för att höja temperaturen i huset. Kör tvätt och sådant när det är billigt. Gick från 950kWh till strax över 500kWh under oktober månad jämfört med året innan.

2 gillningar

Så du menar att jag duschat snabbt och kallt helt i onödan?:man_facepalming:t3::wink:

Klart det påverkar men följer jag grafen på temperatur iaf för oktober, så var det i Örebro ungefär samma temperatur som 2021.

Det som blir mer intressant är om inställningarna, framförallt i Nibe orkar hänga med vid kallare temperaturer ute.

1 gillning

Sjukt bra ju. Återigen, jag har aldrig reflekterat över detta innan (jag vet…) så det finns onekligen något positivt i denna ”kris” att se😊

1 gillning

Det är väl bra ändå i förberedande syfte. :rofl:

Vår nibepanna stängde av värmepumpen när frånluftstemperaturen gick under 17 grader inomhus. Körde bara elpatronen då. Värt att tänka på om du ska resa bort och sänker temperaturen ännu mer.

Kan ju lägga till att jag kör timpris med tibber och bor i SE4.
Hade en elkonstnad på 536kr

1 gillning

219 öre/KWh för SE3 i oktober.
Förvaltat avtal sedan 10/10.