Elbolag och elpriser (2021–2022)

219 öre/KWh för SE3 i oktober.
Förvaltat avtal sedan 10/10.

Låter högt?

September var rekordhögt timpris. förvaltade avtal handlar upp el i förväg.
Så jag var inte förvånad att det blev så högt denna månad, förhoppningsvis handlar de upp än mer el nu när den varit billig så november blir billigare.

Dala elfond var snäppet högre:
"I oktober 2022 var snittpriset för Dala Elfond i SE3, 221,46 öre/kWh* (inkl. moms)."

Intressant, och viktigt mot Putin. Bundet ett år har gått från som mest ca 480 öre ner till 286 öre nu.

1 gillning

114,91 öre/kWh rörligt månadsavtal hos Eon. (SE3). :slightly_smiling_face:
Avgjort bättre än augusti och september där priset låg på 308 respektive 306 öre/kWh.

Lite konfunderad ändå
Aug var mitt Dalakraft 270 och medelpris SE4 (utan avgifter) 305. September Dalakraft 184 och SE4 242. Nu i oktober är medelpris 81 öre i SE4 och mitt Dalakraft skulle vara högre än månaden innan

Slänger in en teknikfråga här. Är det någon som har tips på en bra elmätare? Vill se vad en grej drar över ett dygn, men de vanliga dumma verkar visa momentana och de ”smarta” jag hittar vid enkel googling verkar bara ha obskyra proprietära protokoll eller appar.

Jag använder D-Links.

1 gillning

Och jag använder en icke smart mätare.

Edit: Värt att notera är att dessa enkla mätare inte är så bra på att mäta låga effekter.

Energimyndigheten har gjort ett test av dessa.

2 gillningar

Låter ju som ett brutalt misslyckande av dem om det blir mer än dubbla snittpriset på marknaden.

Tack för tipset. Kollade recensionen på Elgiganten och någon har skrivit
” Appen kan visa momentan belastning och historisk belastning som en graf som de kallar kWh. Att presentera kWh som grafer är meningslöst. Om den ska ha ett bruksvärde måste kWh presenteras som ett ackumulerat värde. Välj något annat om du ska mäta förbrukningen på ansluten utrustning eftersom det inte gör det.”

Känner du igen dig i detta? Jag skulle vilja veta hur mycket ett elelement på en specifik plats drar under ett dygn. Är det lätt att se där?

Exempel på hur det ser ut i appen

1 gillning

Utmärkt, tack. Då blir det en sån!

Tycker den är lite seg på att visa momentant men att i efterhand se förbrukning för en viss dag klarar den galant. Men det är ju en egen app. Om protokollet är obskyrt kan jag inte uttala mig om :wink:

Kan inte mer än hålla med. Har haft Dalakraft sedan december 2021 och detta skulle då vara första gången de inte kommer lägre än rörligt. Blir det samma för november så får man hitta andra avtal.

Edit. Därför de kanske inte har vågat skicka ut fakturan ännu :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det där var rätt märkligt sätt att visa energiåtgången på. Ett accumulerat värde borde vara betydligt bättre. Nu får man integrera själv. :sweat_smile:

Visar din det? Den där D-Link var inte så lätt att beställa..

Ja, man nollställer räkneverket för energi genom att hålla in knappen clr (Clear). Med "Mode"-knappen kan man växla mellan olika storheter som momentan effekt, spänning och frekvens.

I min bild ovan är vad min diskmaskin drar för en disk.

Edit: Nackdelen är ju att man måste läsa av värdet i tid, d.v.s. dra ut kontakten. Om man kan logga över tid som Eriks graf visar så kan man ju kontrollera energiåtgången i efterhand.

Tack för svar! Tyvärr också slutsåld. Kollade Jula, egna, också slutsålda. Många som vill mäta nu.

Tror jag ska ta och testa en Shelly Plug S. Verkar finnas i lager iallafall.

1 gillning

När det är sådana brutala svängningar är det nog svårt att köpa el i förväg till ”bra pris”.
Om någon hade sagt i september att oktobers priser kommer vara hälften eller lägre mot september hade denne blivit idiotförklarad av ALLA.
I Jämtkrafts fall beror det säkert på den snabba ökningen av kunder, någon dag efter att jag blev kund stängde de intaget för kunder med förvaltat pris. Så de kan nog behövt köpa en del el grisigt dyrt för att täcka nya kundernas behov.

2 gillningar