Elbolag och elpriser (2021–2022)

En annan aspekt av det kommunala utjämningsystemet är att du i större städer har en bättre infrastruktur och närhet till samhällsviktiga funktioner som t.ex. sjukhus, som vi alla betalar skatt för att hålla igång. Det senare är ett stort problem i "Norrland" och på landsbygden generellt. Brist på BBn gör att många gravida kvinnor behöver göra långa resor på dåliga vägar sent i graviditeten ofta i dåligt väder vintertid. Detta leder till en ökad risk för mor och barn, vilket är helt sanslöst egentligen i en välfärdsstat som vår.

Sedan så vet jag att det är si och så med mödravården i Stockholm t.ex. också. Har en bekant som reste upp till oss för att föda här uppe i stället. Men det handlar snarare om organisatoriska problem än geografiska.

Sveriges första kärnreaktor fanns förövrigt i Stockholm, på KTH för att vara exakt. Jag förslår att det bara att damma av den idén och då är det väldigt smidigt att bryta uran i krokarna också. Mindre transporter och så är bra för miljön. MP är ju med och stödjer styret i hufudstaden så det borde tilltala de lokala elflakmopedsåkarna. :ok_hand:

1 gillning

Fast de regionerna ger väl tillbaka i landsbygdsstöd?

Jag har en gnagande känsla att elprisstödet ligger fel, vilket jag skrivit tidigare. Jag är medveten om att det är svårt att konstruera, men ändå. Regeringen drar på sig kritik för konstruktionen, inte minst att Norrland lämnas utanför, och nivån.
Norrland tror jag är helt korrekt och nivån ligger under det jag tror många räknade med. Dessutom är kommunikationen otydlig och dålig. Varför landade man på 55 miljarder? Är stödet att betrakta som stöd för historiska kostnader eller helikopterpengar för vintern? Hur kopplar regeringen ihop det här förslaget med det förslag som Svenska kraftnät ska presentera om några veckor?
Kritiken kommer nu också inifrån.

Detta är ju SVKs förslag. Det som återstår är hur det ska betalas ut och att Energimarknadsinspektionen ska "godkänna".

Vem som tog fram förslaget är väl ganska ointressant? Det är regeringen som fattar beslutet och kan ändra om de vill. Regeringen sa rakt ut att man inte tänkte ändra förslaget.

När jag läste ditt inlägg tänkte jag på vissa fotbollssupportrar. En spelare i det egna laget kapar en motspelare i straffområdet. Straff döms och supporten har inte sett något alls. Det var ju på bollen, men bollen var inte där. Men spelaren lade sig ned, men benbrottet då? Jävla domare…:sunglasses::grin:

Var ju mest ett svar på denna frågan… dvs. det är ju redan presenterat.

Och resten av dina frågor framgår nog i deras pressmeddelande:

Fick elräkningen idag och den var ungefär som den brukar.

Du vet att Svenska kraftnät kommer med en rapport till? Eller en slutrapport om man vill se den du länkar till som en delrapport?Det är där de bl.a. ska berätta vad de tänker sig om 2023.

Oktober blev billigare i år än förra året för oss :+1: 0,75kr/kWh, Tibber

2 gillningar

Precis, den som ska presenteras senast 15e november har jag för mig.

1 gillning

90 öre här. Se4

Då får du 15 öre rabatt med elprisstödet :slightly_smiling_face:

Betalar 15 öre menar du?

Nja var inte elprisstödet även för oktober 2022. 75 öre tak, du fick 90 öre. Eller är jag ute och cyklar

Det var väl att man fick 75 öre tillbaka per använd kWh?

Nu är jag långt ute, du får tillbaka 79 öre så det kostar dig 11 öre. Snurrar riktigt nu sorry :blush:

1 gillning

Känns enklare att ta det som kommer som en bonus än att räkna och förvänta sig att det dyker upp mer än vad som kommer. :joy::joy:

5 gillningar

Oktober 2022 är inte ens med i förslaget så ja, det snurrar riktigt :slight_smile:

1 gillning

Där ser man, för mycket Sangria idag :blush:

3 gillningar