Det kan nog vara lite överdrivet och man läser ju mest om de som fått väldigt höga premier. Sedan vet jag att vissa försäkringsbolag ligger lite högt då de ännu inte riktigt hittat rätt nivå.
Ett annat fel man gör är ju att gärna jämra en Tesla med en herrans massa hk med en Passat på 200 hk. Men hästkrafter kostar ju trots allt i försäkringspengar så även om man tänker fel i jämförelsen så ska pengarna ut.
Ja, hästkrafter har ju blivit "billigt" i elbilarnas tidevarv.
Kollade som exempel upp min gamla EV6a hos tre bolag: Trygg Hansa, Folksam och If. Folksam var billigast med 472 kr/månad för helförsäkring upp till 1 500 mil/år.
Helt okej tycker jag och går säkert att hitta ännu billigare om man lägger ned lite mer tid än vad jag gjorde.
Dessa försäkringsbolag ska man se upp med. Kan som sagt skilja otroligt mycket. Jag har länge haft LF och hade någon form av guldrabatt, men när jag började kolla runt gällande hemförsäkringen hos andra bolag, så kunde jag halvera kostnaden genom att byta bolag. Har gjort samma med tidigare bilförsäkringar och annat.
Tar man en Long range Single motor 2025 med Pilot, Plus och Climatepaket med vinterdäck, landar man på runt 6,5K/mån på 36 månader, eller runt 8,2K/mån på 24 månader. 36 månader känns lite väl långt. Men över 8K månad känns svettigt i plånboken.
Med 2000 mil/år skall tilläggas.
Jag använder bilen mestadels för nöjesgrejer. Åker på några långresor om året, sedan blir det några mil varje helg, några turer till olika affärer, och andra småärenden. Nu har jag haft mustangen 13 månader ganska precis och har kört 1500 mil ganska exakt. Ska lämna tillbaka den sista juni, innan dess har jag tänkt hinna med en långresa genom Europa i början på juni, så där blir det väl omkring 600 mil, sedan blir det en tripp ner til Köpenhamn om två veckor när polaren fyller år. Så nog åker man mer än man tror trots att man endast använder bilen till privata grejer.
Jag jobbar ju 99% hemifrån, men de få gånger jag är på kontoret, så är det inte ekonomiskt försvarbart att ta bilen. Kontoret ligger i Stockholms innerstad, så då ska jag dels betala vägtull och parkering, så att åka till och från jobbet med bilen skulle kosta mig runt en femhundring per dag, kommer inte hända.