Elbilar

De måste väl täcka upp för Elons bonus…

Efter nästan två veckor och 200 mil med Model 3 har man ju lite tankar och intryck.
Man förstår ju inte riktigt hur det är att ha en Tesla innan man kört lite och fått utforska den närmare.
2024 års version av Model 3 även kallad Highland är en fantastisk bil för det priset. Den känns som en fullträff och är grymt skön att köra.
Allt känns så genomtänkt och infotainmentsystemet är en klass för sig, även om det inte är helt smärtfritt. Jag har fortfarande inte hittat ett smidigt sätt att lyssna på poddar.
Att slippa bilnyckel är grymt skönt och att bilen känner av vem som skall köra och ställer in allt när man sätter sig är något alla bilar borde ha.

Tesla har ju tagit ett steg till i Highland och tagit bort spakarna för blinkers och körning vilket är något som jag tror många har en åsikt om, även vi. Det är ju jäkligt snyggt utan några spakar och bidrar ännu mer till den minimalistiska interiören i en Tesla.
Fram, back och parkering görs på skärmen och det känns som ett självklart steg.
Dock att flytta blinkers till ratten känns inte helt rätt. I början väldigt ovant och jag har fortfarande inte helt lärt mig vilken som är vilken och missar ibland. Frun gillar det skarpt.
Sedan avskyr jag ljudet när man blinkar. Skarpt och högt vilket har lett till att jag ibland struntar i att blinka när jag inte "måste" göra det.
Hade varit skönt om man kunde sänka eller ändra ljudet på blinkers.
När vi igår körde upp till Stockholm från Göteborg förstår man ju också smidigheten och storheten med deras laddnätverk. Frun som har haft huvudbry med laddstopp och räckvidd har helt släppt det.
Sedan är ju deras app till bilen en fröjd om jag jämför med den jag har till min ID. 3. Alltså vad håller Volkswagen på med.
Man kan styra det mesta på bilen med appen och få info om något. Glömde stänga bakluckan häromdagen och fick då en notis på Watch och kunde då trycka på klockan och stänga baklucka. Bara en sådan grej gör ju att man får ett leende på läpparna.

Så bilsemestern dessa veckor kommer bli en fröjd och kampanjen med 500 mil med gratis Supercharging är en fin bonus.
Kan skriva mer om denna bil men det får räcka för denna gången. :nerd_face:

9 gillningar

Kul att du delar med dig!

Har för mig att jag sett att man ska kunna byta ut blinkersljudet, men har ingen Testa själv.

Hur upplever du och frun avsaknaden av en traditionell 360-kamera. Det är nog största dealbreaken för min fru.

1 gillning

Har ingen 360-kamera att sakna för egen del, men känner mer att avsaknad av parkeringsensorer är ett potentiellt problem för min del. Väldigt skönt med pålitliga sådana fram och bak när man manövrerar bilen i trånga utrymmen.

Sen stämmer intrycken från @Hakan_Ander väl överens med min bild av Tesla, de ligger långt före de flesta konkurrenter med mjukvaran. Bilen är byggd med mjukvaran i fokus, på min Kia känns det mer som att man byggde bilen först och sedan gjorde mjukvaran som en efterhandskonstruktion.

3 gillningar

Hur upplever du / ni stolarna och fjädring komforten? Det ska ju vara betydligt bättre i Highland än tidigare. Samt hur är ljudisoleringen?

Det är nog den främsta anledningen för mig att nästa bil nästa år troligen blir en Highland eller möjligtvis en Juniper. Tesla är som sagt marknadsledande när det kommer till mjukvara. Enda infotainmentsystemet på marknaden som jag känner till som inte laggar. Sen är ju Tesla supersnabba med mjukvaruuppdateringsfrekvens etc.

Inte tänkt på det så mycket. Tycker det funkar bra med den som är. När man fickparkerar ser man bra i kamerorna och får en visuellisering var linjerna och kanterna är.

Bilen har sju kameror. 6 på utsidan och en i kupén. Vilket gör ju att den ser det mesta.
Kameran i kupén är lite trevlig med tanke på att vi har hund. Man kan få en överblick av hunden med Dogmode påslaget.

1 gillning

Det var något jag tänkte skriva men glömde av. Den är verkligen tyst i kupén. Något vi båda märkte direkt när vi provkörde.
Och nu upp till Stockholm på motorvägen i 130 är det något man verkligen uppskattar.
Kan prata helt normalt utan att höja rösten.
Nu kan jag inte jämföra med tidigare modeller av Model 3 men fjädringen är inget vi reagerat på. Mjuk och sätena är väldigt sköna. Även styrningen i ratten är extremt skön. Den har ett litet motstånd när man svänger men inte på ett dåligt sätt. Utan känns väldigt premium.

Farthållaren är också något som måste berömmas. Den liksom både bromsar och accelerar sömnlöst på motorvägen när den känner av andra fordon. Inte alls som min ID3 eller fruns tidigare Kia.

1 gillning

Märker ni av några vibrationer i ratten kring 120?

Tydligen vanligt på Highland men det ryktas att Tesla fått ordning på det.

Kul att ni är så nöjda. Jag känner igen det mesta från min MY. Det roliga är ju hur snabbt men blir av med räckvidsångesten.

Dock spökbromsar min lite för mycket och reagerar knäppt på vissa saker med farthållaren påslagen.

1 gillning

Inget jag reagerat på.:man_shrugging:

Vi har också tyckt att den är lite väl nitisk på att varna för fordon framför bilen vid stadskörning.
Piper och fordonet på skärmen blir rött.
Bra att den reagerar men lite väl känslig.

1 gillning

Byter du till en Juniper nästa år? Bara sätena och ljudisoleringen gör det ju nästan värt det :sweat_smile:

Vi vet vi ju inte vad Juniper får för uppdateringar och jag har inga stora klagomål på säten , ljudisolering eller fjädring. Något hårt fjädrad för svenska potthål dock.

Risken är ju dock att just när Juniper kommer ut pressas priset på min så är tveksam till att byta.

2 gillningar

Blir intressant att se hur Tesla kommer att hantera de nya tullarna. Gissar att fabriken i Tyskland inte räcker för Europas behov?

Kanske blir tullarna bra för de med begagnade Teslor?

Har faktiskt inte tänkt på det där. Ska bli intressant att följa. Borde ju finnas fler exempel i historien hur företag som har produktion i olika regionen hanterar prissättningen.

Men idag tar väl inte Tesla några MY annat än från Tyskland tror jag. Till Europa alltså

Troligtvis med tanke på överskottet. Tittar man på hemsidan så är det endast M3 som det flaggas för höjda priser på av dessa modeller.

1 gillning

Blir det en Y eller en 3 när din gammeltraktor ska bytas ut?

Troligtvis ingen Tesla alls men osvuret är bäst :smirk:

Efter elbilskrisen kommer nu batterikrisen