Elbilar

Var inne på macken och köpte kaffe efter biltvätten. Före mig i kön stod tre poliser. Den ena frågade om det var min Tesla och direkt funderade jag ju vad som var fel..:grin:. Han frågade lite om bilen, typ hur långt kommer du nu på vintern och spelar hastigheten stor roll? Lite tjat om detta, men sedan sa han något intressant.

Ett sätt att identifiera rattonyktra är att kolla om någon kör ovanligt sakta eller om de nitiskt håller fartgränsen. Men med elbilar blir det allt fler som nitiskt håller fartgränsen vilket gör att denna gamla metod börjar bli svårare att använda. Jag kontrade med att ni får kolla fossilbilar som kör exakt på fartgränsen..:sweat_smile:

Frågade hur många de verkligen stoppar för att de håller fartgränsen? Nästan ingen nu för tiden var svaret, däremot stoppas en del som kör väldigt sakta.

Det är ju egentligen helt bakvänt. Vi med el kan ju bränna på, det är nästan gratis och det har ”ingen” miljöpåverkan. Kör man laddhybrid kan jag förstå det beteendet eller på långresor. Men i stan?

Elbilister kör generellt sätt mindre stressigt – antagligen på grund av motorljud, framförallt diesel-ljudet, stressar upp oss omedvetet – precis som allt bakgrundsljud.

Får för mig att adaptiv farthållare hjälper att minska stressen också. De finns på de flesta nya bilar och eftersom de flesta elbilar är relativt nya är väl andelen elbilar med adaptiv farthållare högre.

När man har vanlig farthållare och kör i kapp någon eller ligger bakom någon som pendlar i hastighet är man ju "tvungen" att köra om.

1 gillning

Bilen ställer in sig själv på rådande hastighetsgränser, känner inte att det finns nån anledning att köra fortare än så och manuellt ingripa med gas/broms när bilen sköter det åt en.

Håller helt med, gör definitivt att man kör lugnare, håller bättre avstånd och följer rytmen.

2 gillningar

Man (jag) kör lugnare för att det blir nån slags inre tävling om att komma så långt som möjligt på batteriet.
Jag har en hybrid, kör 95% av mina resor inom stadsgränsen och det innebär att jag i princip bara kör på el.

(Däremot att säga att elbilar inte har någon miljlpåverkan är ju lite skevt – Elen skapas i många fall i till exempel olje- och kolkraftverk. Icke-fossila alternativ som till exempel vindkraftverk har en extrem påverkan på miljön osv osv.)

När jag hade min första plugg in hybrid så ändrade jag helt min körstil. Det blev som du skriver en jakt på km på batteri. El är ju lite annorlunda tycker jag.

Och visst har el till elbilar miljöpåverkan. Men att producera el är betydligt miljövänligare än att tillverka och förbränna bensin eller diesel. Det är inte 1:1 utan jag tror det är mint 1:0,25. Men skulle behöva kolla siffrorna för att vara säker.

Nästan aldrig för svensk del. Det handlar så fall om import under några få enstaka timmar per år när det är väldigt kallt.

Den här var ju lite rolig (eller pinsam), hade kunnat vara din video @Esse om du bott norröver. :joy:

Såg den också idag. Dock ska man ha i åtanke att det är en M3 2019 han har, många av de problem han beskriver skall vara fixade på nyare årsmodeller.

Sonen fick åka med en Model 3 för första gången idag och var helt lyrisk efteråt. Den är enligt honom mycket lyxigare än vår EV6. Främst verkar det bero på Youtube i skärmen och att dörrarna öppnas med knappar.

Annars är ju inte lyx det man oftast hör när Model 3 beskrivs. :slightly_smiling_face:

Om Youtube är lyx i bilen så har jag också en lyxbil. :joy:

1 gillning

Var det nya med skärm därbak till och med? :slight_smile:

Nej, inte lyxigt. :grinning:

Såg någon som hade räknat på energiåtgången baserat på Karlshamnsverkets produktion av el jämfört med framställning av bensin eller diesel. Det var siffrorna ovan, 1:0,25. Hittar inte källan nu.

Då skulle man ju haft hjärtklappning konstant och inte vilopuls som i mitt fall. :joy::joy:

Jag är benägen att hålla med. Dieselljud är riktigt otrevligt. Nu med elbil känner jag inget behov av att dämpa andra ljud med stereon. Dessutom blir det en mycket behagligare upplevelse av att åka med steglös växellåda, du känner aldrig något växelryck eller liknande, dessutom ingen stress över att stå på tomgång i köer. Allt flyter på bättre helt enkelt.

3 gillningar

Ja det är betydligt bättre att tillverka el på ett centralt ställe med effektiva pannor (Karlshamnverket kunde dock vara effektivare men det är en annan fråga) än att köra runt med oljan och sedan förbränna i relativt oeffektiva motorer.

2 gillningar

En annan fördel är att det blir att avgaserna hamnar på ett ställe längre bort från folk istället för på en massa olika ställen i lagom höjd för att inandas av människor.

Den var kul. Tycker den ligger ganska nära sanningen även om en del känns lite väl mycket som att göra extremfall till vardagsfall.

Undrar vad det skulle kunna vara? Jag har iofs smörja mina dörrhandtag samt fönstren så som han beskrev. Känns ju lite B, men ändå ett enkelt sätt att hantera det.

1 gillning