Elbilar

Vet inte vad tjänsten heter men Kia har en sådan funktion i bilens karta

1 gillning

Kia EV9 ska tydligen har bra infotainment (för att komma från en biltillverkare).
Betydligt bättre hårdvara än i EV6 och det pratas om att faceliftade EV6an ska få den hårdvaran.

Igår jag första resan till Oslo från Stockholm.
Det tog 6timmar 5min vilket också inkluderade laddning 25min. Det är helt inom gränsen vad företaget är ok med när det kommer till tid.
Kostnader så kommer det inte att gåihop med elbil.

Ersättningen är 9.5kr/milen
Den första sträckan förbrukade jag 80kWh vilket jag laddade på power swap för 4.30kr/kWh = 344kr

Nästa laddning blev 33.4kWh(5.9kr) = 200kr på recharge för de tar Easypark så jag slipper ligga ute med pengar.

totalt 544kr
Ersättning på 55mil * 9.50kr = 522.50kr

Går back 25kr för varje resa. Eller 1760kr om året

Är det någon annan som kör elbil i tjänsten?. Hur löser ni det mot jobbet?

Vill man få ner kostnaderna så behöver man ständigt kolla vilka som är billigast och ladda där det är billigt, inte där det är smidigt. Ionity Passport hade kostat dig 396,90kr + månadsavgiften på 136kr = 532,90kr om det här är enda resan du gör denna månad. Kruxet är som sagt då att man måste använda Ionity men Sthlm-Oslo skulle jag säga att det inte är några problen :slight_smile:

Det är väldigt dumt att det skulle behöva vara så. Lösningen skulle vara att skatteverket förstår att 9.5kr/milen inte räcker. Har skatteverket så dålig koll på vad laddning kostar?

Jag gissar att man valt det baserat på vad elen hemma kostar, inte vad publik laddning kostar :man_shrugging:

Får du ingen beskattningsbar del?

Osäker på vad vi har idag, men hade tidigare 18,5x2 på ett ställe och 18,5+15,5 på ett annat, dvs innan höjningen till 25.
Tror företaget där jag var tidigare kompenserade upp den skattepliktiga delen på något sätt för elbilar, men osäker nu.

Och har man inte tillgång till laddning hemma blir det ett väldigt problem.
Skulle skatteverket öka till 12kr/mil för även elbil. Skulle detta inte vara ett problem.

Nej tyvärr. Eftersom vi kör stripade bilar så är tanken att du ska gå +/- på körning i tjänsten. Men de som kör diesel just nu med väldigt snål bil går + och vi med elbil går minus. Så man drog det korta stråt för man ville vara lite miljövänlig.

Okej, surt!

Hört att vissa gör tvärtemot och ”betalar” för att folk åker runt med logga på bilen.

Min om man kör i tjänsten är det då inte bättre att arbetsgivaren håller med bil och tar alla kostnader? Det verkar ju som att du gör så pass många timmar i bilen att det blir väl inte så mycket privatkörning.

Försök skicka en elbilsräkning till din chef så får vi se om han attesterar fakturan :joy:

Den attesteras i papperstuggen omgående. :joy:

Ja det hade varit fint. Nu står bara förtagsnamnet ganska diskret på sidan så vi kan SSG/ID06 indetifieras. Så ingen rullande reklam bil direkt.

Vi hade valet fram till för ett par år sedan att ha Företagsbil. Alltså sådan bil som ska hämtas och lämnas på kontoret. Men det missbrukades förmycket så gjordes om till tjänstebilar istället.

Lite oklart om det bara är en vanlig höjning eller strafftullar men priset gick upp idag på Model 3.
Grundmodellen låg på 497 tusen innan och Long Range på ca 575 tusen.

Tråkigt, jag som är sugen på en highland. Men det är ju nästan ett år kvar tills det är dags att byta, då kanske Tesla har ändrat priset igen. Kan ju hoppas på att Juniper kommer med det där härliga ränteerbjudandet som de hade nyligen på MY. Då kan det bli en sådan.

Känns föga troligt, lär nog bli ett bra sug på den, åtminstone i början.

Jo tyvärr. Haha hur man än vrider och vänder, blir det dyrt i slutändan. Ska ju returnera min bil i juni, så det är då jag behöver en ny bil. Man vill ju inte stå utan bil hela sommaren. Men finns det inga Teslor till vettigt pris med en överkomlig ränta, blir det nog en begagnatleasing igen, jag är nästan inne på en Volvo XC60 T8 eller liknande, om det inte finns något som är lika kul som Mustangen för samma peng.