Elbilar

Är nyss hemkommen till swe från 3 veckor i Houston Texas , gjorde några utstickande till Dallas , New Orleans chorpos christi, såg int en enda laddstation … förutom vid flygplatser, finare hotell samt parkeringar vid arenor , ja letade ju inte aktivt efter dom men körde en p2 och bodde på hotell med stolpar så ja klara mig bra iaf , men vilken skillnad o vi verkar ju ligga hur långt före som helst i swe , nog för att texas har mest truckar men elbilarna vimlar tätt dom oxå

4 gillningar

Efterfrågan finns ju så... Logiskt.
Men man ska ju inte tycka synd om dom om dom inte använder pengarna till elbilsutveckling så dom man möta det när det vänder.

BMW och Stellantis har en bättre strategi, samma lina för allt.

Tesla inför egen klimatbonus i Tyskland. Tror Tesla har stora problem med att sälja sina bilar nu. Volvo går tydligen mycket bättre

Skall bli intressant att se hur Volvo EX30 klarar sig framöver, kommer folk fortsätta att köpa en dyr sminkad kines?

Jag är inte mycket för tesla nuförtiden. Men skulle välja ModelY eller Model3 vilken dag i vecken framför ex30.

1 gillning

Speciellt nu när 72000 bilar ska ”återkallas” :wink:
https://omni.se/a/rPWeee

”Återkallas” var ordet :grin:

För att åtgärda felet behövs en mjukvaruuppdatering, skriver sajten.

  • Magnus Holst poängterar att uppdateringen inte kräver att bilarna tas till verkstad utan kan åtgärdas ”over-the-air” (OTA)*
3 gillningar

Tesla är ju galna, vart skall det sluta

Jag hoppas det fortsätter så i ett år till, då blir det en Tesla för mig :slight_smile:

Till er som kör Tesla. Vid nyköp ingår det en månad med Connectivity Premium.
Är det bara för en användare eller gäller det abonnemanget för bilen?

Det är en väldigt trevlig tjänst för 99:- men funderar på om både frun och jag behöver ha abonnemang sen när gratisperioden går ut.

Abbet är för bilen, oavsett vem som kör.

2 gillningar

Tack för svar.

Tror det går att leasa en Tesla då? Vem finansierar när de skiter i nuvarande kunder i jakten på nya? Jag är tveksam om jag skulle gynna ett så pass oseriöst företag.

1 gillning

Just nu går det ju att leasa en Y Performance för typ 8,5K i månaden inklusive vinterdäck, kan ju vara värt det om man är orolig för restvärdet. Jag håller med om att Teslas priser och framförallt andrahandsvärden är galna just nu, problemet är att det finns inte så många andra alternativ om du vill ha en prestanda SUV i den storleksklassen.

Även kampanj här i Sverige på Tesla.
500 mil Supercharging.
Så bilsemestern i sommar blir gratis.:+1:t3:

2 gillningar

Tesla verkar bygga lager, det är ganska ovanligt inom bilindustrin.

Jag fattar, men är du nöjd med bilen generellt? Jag ska ju byta bil i slutet på Juni nästa år, då har jag börjat snegla på lite olika alternativ. Lutar väl främst mot en Tesla M3 eller en MY om Juniper har släppts då. Men även NIO skulle kunna vara ett alternativ.

Är jättenöjd. Den är lite stor och "törstig" men batteribytet är ett smidigt (men inte billigt) sätt att fortsätta resan utan att sitta och glo vid en laddare.

Det är nog inte helt omöjligt jag gårtillbaka till diesel eftersom jag får större ersättning från jobbet så det täcker resan. Som det är nu går jag några hundringar minus varje månad.
Det har flaggats som ett problem för många av de resande fälttekniker och det ska komma en ny ersättnings policy efter semestern.

Ytterligare problem fältteknikerna sagt är att kunderna inte vill betala för den extra restid det kan vara pga laddnig. En tekniker jag pratat med sa han har 2-3timmar i veckan av obetald tid iom laddning. Liknande problem för mig. Kunden betalar bara för 5h restid från Solna till Ljungby. Går jag över den tiden så måste jag flagga det som obetald tid. Alltså tid jag är på jobb ärende och inte får betalt för det.

Det måste kommatill en policy och mindset förändring för de som kör mycketbil i tjänsten

Men jag ska ta mig en titt på Tesla Model 3 eller bmw i4 utöver den klassiska Diesel passaten.

Ursäkta det långa svaret.

5 gillningar

Det finns en tjänst på nätet/app där man kan se hur långt man tar sig med sin elbil utifrån aktuell laddnivå som en radie. Alltså en cirkel runt bilen. Möjligen bara för Tesla. Någon som vet var den tjänsten finns?