Edling ska dra nätverk i huset

Inte en aning , men kolla det innan du sätter vinkelslipen eller någon anna kap i den :slight_smile:

//Daniel

Har iaf köpt det jag behöver. 2 patchpanel, uttag, kabel, verktyg osv

Se när jag får tiden och orken till detta bara :rofl:

Svårt att säga då du inte vet vad det andra röret går eller har för funktion? :thinking:

1 gillning

Sådär, nu har jag dragit upp 4 kablar från tvättstuga till vinden. Kapat röret till gamla expationskörlet

5 gillningar

Blir tokig här hemma. Satt en patchpanel, men vet inte om jag gjort rätt då det inte blir nån signal,

Vit/orange
Orange
Vit/grön
Blå
Vit/blå
Grön
Vit/brun
Brun

De färger jag skrev, är det den ordningen jag ska sätta på patchpanelen eller hur fan är det?

Samt att kontakt 1 på framsidan, vilken av dessa 6 är den första?

Mycket enklare med switchar, tycker patchpanel verkar vara onödigt krångligt.

2 gillningar

Du får ändå hålla på att pilla med det då CAT6-kablarna du drar troligtvis är på en rulle. I alla fall om det är lång väg man ska dra.

Köper färdiga i rätt längd, sen gammalt. :joy::joy:

3 gillningar

Märkningen ser lite underligt ut på de patchpanelerna. Vilket märke är det?

Så som du skrivit färgerna är som de är kopplade i patchkabeln.

Man brukar koppa patchpanelerna från höger till vänster eller uppifrån och ner enligt alternativ B
Vit/blå
Blå
Vit/orange
Orange
Vit/grön
Grön
Vit/brun
Brun

Så här ser det ut på en som jag hade hemma.

1 gillning

Jag lyckades nu! Nu ska jag installera min nya unifi wifi 6 AP

1 gillning

Hur vet jag vilken AP jag är ansluten till ?

ska detta vara påslaget om båda mina AP är anslutna med kabel? Enable Meshing

AP kom upp igår!

11 gillningar

Ikväll fortsätter jag dra till garderoben och patchar där.

6 gillningar

Kul att följa! Kämpa på

2 gillningar

Är det nån som har tips om vilka siffror på patchpanelen man ska tänka på? Eller är det helt random?

Tex har ju 4 kablar upp, en av dom är ju till min AP, de andra 3 går till patchpanel uppe.

När jag gör speedtest i UniFi appen, då visar den bara 200/100 men när jag gör speedtest med telefonen och datorn så får jag ca 470/100 trådlöst. Hur kan det vara så?

Mäter kanske från olika servrar. Står någon server på annan plats får du inte samma fart.

Speedtest i Unifi-appen är notoriskt dålig. Den kör via Cloud Key som inte har prestanda att visa korrekt vid större hastigheter.

När jag kör Unifi speedtest får jag 170/170 men när jag gör det från AppleTV som är inkopplad med sladd får jag det korrekt värdet 500/500

2 gillningar