Edling ska dra nätverk i huset

Ja okej! Då förstår jag

Vad har ni för inställningar på era UniFi AP.

Är det dåligt att ha patchpanel direkt på vinden där det inte är inrett? Skulle vara lite snyggare.

Sen där ifrån till varje rum.

Du har inga möss eller så där uppe? Dom brukar ju gilla att tugga på grejer annars.

Jo ibland på vintern. :rofl:

Menar mer om sakerna går sönder att ha på vinden av kyla och värme

Kan du inte kapsla den då?

Hur då?

Skruva upp den på något bara. En takstolpe eller liknande. Sedan hitta en plastburk du kan sätta över. Behöver inte vara så snyggt där uppe. Lite mera skyddat i alla fall.

Men hur blir det med värme, kyla osv ? Kondens ?

Hur varmt och kallt kan det bli då? Brukar det bli fuktigt där? För det kan ställa till mycket!

Fukt vet jag inte om det blir, men är en kallvind, så blir skitvarmt på sommaren och kallt på vintern.

Tänkte isåfall sätta patchpanel där uppe, samt en utomhus UniFi switch kanske ?

Googla kopplingsdosa ip så kanske du kan hitta någon som passar?

Hur samarbetar 2 puckar med varandra? Hur vet jag att den byter till den som signalen bör vara bäst till? Nån speciell inställning ?

Du har väl alltid full signal, det är ju luren som byter till den starkaste? Eller har jag fattat fel?

Sitter den skyddad för väder och vind så är kyla inget problem. Har hört vanliga switchar och annat i skåp utan värme. Har klarat ner till -39 utan problem

Det är inget som du kan ställa in. Det är klienten som bestämmer när den ska byta accesspunkt. Sedan finns det protokoll i 802.11 som ska hjälpa klienten att byta ap. Unifi kör med de protokollen som standard så inget du behöver göra.

Det går att ställa in minsta tillåtna mottagning (minns inte vilket värde det är på rak arm) som tillåts innan klienten ska släppa sin anslutning till en accesspunkt.

1 gillning

Är fortfarande upp till klienten att släppa kontakten.

Värme då?

Hittade: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/221321728-UniFi-Network-Understanding-and-Implementing-Minimum-RSSI

Men, tänk på detta: ”We only recommend using this if you are familiar with basic RF theory as misconfiguration may result in performance degradation of your network.”

1 gillning