Edling ska dra nätverk i huset

Fick bara till mig att man ska använda det istället

Nån kanske kan förklara :rofl:

Switch uppe i garderoben kommer du inte ifrån. Patchpanelen är för att samla utgående cat6 kablar till respektive rum. Det går även att klämma på modularkontakter på cat6 kablarna och sätta den direkt i Switchen. Men är lite meckigare och inte att rekommendera. Så här skulle jag gjort. En cat6 kabel från tvättstugan nere i ditt rack till Switchen uppe i garderoben. Patchkablar från switchen till pathpanelen. Cat6 kablar från patchpanrlen till respektive uttag i rummen.

1 gillning

Okej, så ingen patchpanel i racket nere? Utan direkt in i min switch där ?

Japp direkt in på switchen, om du inte ska dra cat6 kablar till rummen även där. De är det bra med en patchpanel.

Jag kör bara switchar, en på mitt rum där routern står och lite andra prylar som dator, larm, NAS & skrivare. Sen har jag kabel till vardagsrummet till en switch som förser TV, ATV, Dekoder, mesh enheten och en stationär dator. Fynkar hur bra som helst.

Har du det där delat på VLAN? Eller någon annan lösning som gästnätverk eller liknande? Tänkte på alla prylar.

Nu pratar vi grekiska. VLAN har jag inte en aning om, inget gästnätverk.

1 gillning

:stuck_out_tongue:

Så kan man också göra. Bara använda patchkablar. Man det är inte rätt. :wink: Hälsningar från en i elbranschen.

1 gillning

Rätt och rätt, det funkar ju iallafall. :joy::joy::joy:

Blir det bättre med en sån där patchpanel? Eller vad är fördelen. Jag hade aldrig hört talas om patchpanel när jag klev ur sängen i morse.

1 gillning

Det blir mer som en fast installation med ett nätverksuttag i eller på väggen till ATV, dekorer mm och allt samlas centralt i patchpanelen. Där även switchen finns. Snyggare än med en switch och massa kablar bakom exempelvis tv. Om man har patchpanelen vid mediaomvandlaren är det lätt att bara ändra uttag i den om man t.ex flyttar tv dekoden eller bredbandstelefoni till ett annan plats och nätverksuttag i huset.

1 gillning

Då förstår jag lite bättre. Vi har betongväggar så nätverksuttag med utanpåliggande kabel är inte aktuellt. Har en bra TV bänk som sväljer kabel, switchar & grenuttag. :joy::joy:

1 gillning

Har ju en expationskärl på vinden som var till gamla oljepannan som ej är kvar. Är det bara att plocka isär den och ta bort ? Inget man behöver tänka på ?

Från expasionkärlet brukar det gå ut ett spillrör ut på taket, hur hanterar du det ? låta det sitta kvar? Bäst är väl att ta bort och laga ordentligt?

Kan vara ganska skitigt vatten i expationkärlet med , bara så du täker på det :slight_smile:

//Daniel

Tänker att röret på taket får va kvar tills vi ska byta tak om några år

Om det hade varit vatten i det borde det väll runnit ner i tvättstugan genom det avkapade röret? :stuck_out_tongue:

Bara egen erfarenhet , att denna typ av rör bäckar igen lite av rost avlagringar och annat, kankse inte händer hos dig:-) Tänk dig som vattnet i ett gammla elemnet. Och Sen blir det alltid kondens och likande i expansions kärlet.

Men det låter klokt att ta tak röret när du tar resten av taket :slight_smile:

//Daniel

1 gillning

Gnällade i går till min kollega att Amplifi inte klarar av VLAN. Kom hem och hade en uppdatering på min router. Nu har jag separat VLAN för alla IoT produkter.

Ska byta ut routern på sikt, men nu slipper jag tänka på det iaf.

2 gillningar

Har ju 2 rör som jag tror går upp, ett tjockare , den som går ut på taket, sen har jag ett rör till, men vet inte vart den går?

Vilken av dom är att föredra att dra kabel i sen?