Edling ska dra nätverk i huset

Nu är jag på g att dra nätverkskabel till kontoret, en puck till övervåning samt till tv rummet. Fiber osv sitter i vår tvättstuga, där har vi även ett gammalt rör från gamla oljepannan som gåt upp till vinden. Där uppe har vi även det gamla expationskärlet till oljepannan. Jag funderar på att ta bort expationskärlet och sedan använda röret från tvättstuga till vinden och sedan ner till varje rum. Låter det som en bra ide ?

Ja, varför inte. Dock kanske en dum idé om oljepannan används :wink:

Skulle säga att det mesta går bra, så länge det inte är risk för hög värme eller att kabeln kommer i kläm. Med andra ord allt som kan skada den.

Oljepannan är ju borta och ersatt med fjärrvärme. :slight_smile:

1 gillning

En patchpanel nere i mitt rack, sedan en patchpanel tex i min garderob på övervåningen? Där jag sedan drar till de rum jag vill ha trådat i?

Från tvättstugan nere från patchpanel, upp igenom röret till vinden, ner till garderoben där jag sätter en patchpanel också? Sedan från den upp till vinden med kabeln och ner i rätt rum ??

Du är en riktig pillare vännen! Alltid bra att ha kabel draget :+1:

1 gillning

Perfekt ju

Tänker jag helt rätt då? Eller har jag tänkt fel med något ? Jag är inte bra på detta med kablar :rofl:

Helt rätt att dra nätverkskabel, allt som kan köras med kabel ska köras med kabel :slight_smile:

Kanske också passa på att förbereda och/eller dra till fler rum? När du väl är igång är det inte lika jobbigt som att komma på om ett år att ytterligare ett rum vill ha nätverkskabel.

Varför inte fiber i huset när du är igång, alltså fiber i ställer för CAT6 ,7 eller 8 ... Kablage?

//Daniel

Blir toppen ju! Helt rätt inställning med trådat till så mycket som möjligt :ok_hand:

1 gillning

Är inte fiber jobbigt att hålla på med? Mellan switchar i ett rack är det okay. Men hela vägen tänkte jag på.

Jo det är det , troe inte POE funkar något vidare häller , men man kan :slight_smile: och ska man inte ha det bästa ? :wink:

1 gillning

Cat 6 duger för mig :rofl:

2 gillningar

Jag har fått för mig att du kan mera än du tror. Bra grejer, rack m.m. Vilket är menat som en komplimang! Sedan är det ju alltid bra med extra tips på forum!

1 gillning

Vore kul om du delade lite uppdateringar med bilder när du satt igång :smiley:

2 gillningar

Då är det bara att dra kabel :slight_smile:

1 gillning

Okej :slight_smile:

Hehe kanske är så :innocent::sweat_smile:

1 gillning

Vad är fördelen med patchpanel istället för en switch?