Easee laddbox riskerar försäljningsförbud

Märkligt att Easee gång på gång har så svårt med dessa bitar när det gäller en så pass viktig fråga för deras överlevnad. Borde ju vara högsta prio.

Det är det som fascinerar mig. Det är som att de aldrig riktigt har tagit dessa frågor på allvar och sedan blir de förvånade när det blev konskekvenser.

Easee Charge Max har ett utseende som jag tyckte jag kände igen....

1 gillning

Från sajten:


Laddboxbolaget Easee får underkänt av Elsäkerhetsverket – åtgärdsplanen för redan installerade Easee Home-laddboxar är ej tillräcklig.

Därmed har Easee nu bara en månad på sig att komma fram med en ny plan. När Easee Home blev säljstoppad ihop med krav på att åtgärda existerande laddboxar för 11 månader sedan fick Easee 12 månader på sig att åtgärda felet. Inom 9 månader skulle bolaget återkommit med förslag på åtgärd. Denna åtgärd skulle bestå i att skicka ut klistermärken med ny märkning då en av bristerna i boxen var att kunderna inte kunde se denna märkning när boxen väl var installerad. Men framförallt handlade det om att boxen saknade adekvat jordfelsbrytare – inte heller fanns krav på att installera en extern jordfelsbrytare i stället.

Easee fortsatte hävda att deras lösning var lika säker som standard i sin kommunikation till Elsäkerhetsverket men i slutändan så räckte inte den dokumentation som skulle påvisa det hela och i dagarna kom myndigheten med sitt svar:

“Elsäkerhetsverkets bedömning är att utrustningen och den anläggning den
installeras i inte når säkerhetskraven när utrustningen har installerats enligt
tillverkarens anvisningar.

Den åtgärdsplan och de förslag till åtgärder som hittills
presenterats för Elsäkerhetsverket bedöms inte tillräckliga för att eliminera
elsäkerhetsbristerna”

Därmed har Easee endast en månad på sig att komma in med en ny åtgärdsplan och dessutom utföra åtgärden – som i dagsläget enbart verkar kunna vara att installera externa jordfelsbrytare hos alla Easee Home-kunder.

”klistermärken kunde vi då skicka ut”

Är du anställd av Easse?

Vi som har installerat externa jordfelsbrytare då. Hur påverkad blir man om domen "skiter" sig?

Välkommen till forumet!

Ur ett elsäkerhetsperpsektiv så är det nog inga konstigheter. Däremot är ju risken att bolaget inte klarar sig och därmed försvinner eventuellt funktionalitet.

Osäker på vad du menar? Säger jag något konstigt i videon?

Du säger ju vad han skriver så det kan ju tolkas att du är inblandad i företaget. Jag killgissar att du citerar deras uttalande.

1 gillning

Runt 1:43 in i videon säger du att ”klistermärken kunde vi då skicka ut” vilket gör att det låter som att du är inblandad i företaget

Ah, det var ett citat typ.

Intressant ändå. Har inte läst på så mycket då jag köpte Zaptec Go via Tibber eftersom Easee var stoppad. Det var aldrig någon diskussion, en extra kapsling med separata säkringar och jordfelsbrytare sattes in vid installation, trodde det var ett krav, känns i alla fall bra.

Men har det alltså installerats Easee boxar utan säkringar och jordfelsbrytare framför?

Just precis, Easee Home installerades i många fall utan extern jordfelsbrytare.

Vad innebär det rent konkret? Vid ett elfel i laddboxen så slår den ordinarie jordfelsbrytaren ifrån men då bryts strömmen i hela huset. Med en jordfelsbrytare specifikt för laddboxen är det bara laddboxen som får strömmen bruten vid elfel i laddboxen?

1 gillning

Precis. Utomhusuttag (av alla sorter) bör ha en egen JFB. Det är ju inte så kul att kyl/frys stannar p.g.a. av vatten i ett utomhusuttag (eller sabotage).

Den andra aspekten är ju att bostäder av äldre sort helt saknar JFB. Värt att tänka på är att en JFB endast skyddar mot jordfel, d.v.s. att "returströmmen" är mindre än den inkommande (i JFB:n). :grinning:

Tack för ditt svar! Måste kolla hur min installerats men känner mig ändå ganska trygg med Easee för närvarande. Inte hört några rapporter om problem trots stor installationsbas. Fungerar lite för bra med Holme Assistant för att byta ut den :upside_down_face:

I det fallet så är det så – men det bryr sig inte riktigt elsäkerhetsverket om. De bryr sig om att det överhuvudtaget finns en jordfelsbrytare som tar det.

1 gillning

Idag har man ju ofta en separat jordfelsbrytare till kyl och frys, en till billaddaren/motorvärmaren och en till resten av huset om man vill vara helt säker. Vi hade en kina tillverkad duschkabin tidigare med en icke godkänd jordfelsbrytare. Säljaren rekommenderade att sätta dit en godkänd vilket kändes helt rimligt när det var en massa el i kombination med vatten. M a o, man kan aldrig ha för många jordfelsbrytare.

Börjar dock bli trångt i skåpet nu med mina fem jordfelsbrytare :smiley:

2 gillningar

Det finns de som inte gör annat än skåp. :joy::joy: