Easee laddbox riskerar försäljningsförbud

Tänker att vi har många elbilsägare här, såg detta inlägg på Byggahus och tänkte det kunde vara intressant.

Bilder på underrättelse från ESV



2 gillningar

Ajdå, tack för att du delade med dig :pray:t3:

1 gillning

Är det inte den som Tibber säljer?

Jo tror det, tänkte skaffa en sådan själv när vi funderade på en hybrid.
Blir spännande att se vad utfallet blir.

1 gillning

Jag har grävt lite i detta och bland annat pratat med Elsäkerhetsverket.

Just nu finns det inga beslut så som det står i dokumenten ovan. Easee har till och med den 13 februari på sig att svara. Efter det kommer beslut tas vad som händer.

4 gillningar

Är dåligt insatt men det låter ju inte helt bra när man läser. Men avvaktar hur det utvecklas innan jag rasar :slightly_smiling_face:

Spännade att se om det är en storm i ett vattenglas eller om det faktiskt blir en apparat av allt detta.

Har själv en laddbox från Easee.

1 gillning

Jag gissar på att de anmodas lösa extern jordfelsbrytare till alla sina kunder.

Jag har också varit i kontakt med Elsäkerhetsverket som hälsar att de inte kan svara på några frågor under tiden frågan utreds.

Den laddaren vi har från Tesla fick vi lösa en jordfelsbrytare till då det inte fanns i den då vi köpte våran. Vet inte om de nyare har det inbyggd.

De nyare har det inbyggt precis.

1 gillning

En till artikel om laddaren https://feber.se/bil/elsakerhetsverket-kritiserar-laddboxar-fran-easee/447797/

Var väl min tanke att någon här skulle kunna få ut en artikel snabbare än feber :nerd_face:

Tråden jag länkar innehåller en del bra inlägg på slutet av folk som verkar ha koll på elkonstruktion och det runt omkring för att släppa en produkt på marknaden.

1 gillning

Vi har beslutat att inte skriva något fören det finns ett beslut.

2 gillningar

Förstår det, kan väl dock dröja om man ser till att ärendet pågått sedan 220303. :nerd_face:

Easee har till och med den 13 februari att svara. Sedan får vi se :slight_smile:

Hur kan man överhuvud taget konstruera en laddare för fast montage utan jordfelsbrytare? Jag tror dom torskar på alla tillverkade sedan start. Kanske även andra EU länder.
Återkallelse precis som vad gäller bilar med fel.

Den har en jordfelsbrytare. Frågan är väl om den uppfyller alla krav eller inte. Det är ju det Easee har till den 13 februari att svara Elsäkerhetsverket om.

Vad jag kommer ihåg är alla produktregler harmoniserade i EIu så det blir dominobrickor.

Okej. Hörde bara på nyheterna i veckan att den saknade jordfelsbrytare. TV4 hade heller inte hämtat rätt information. Fortsättning följer.