Easee laddbox riskerar försäljningsförbud

Träffsäker reklam :laughing:

1 gillning

Antalet Zaptec-annonser jag har på Facebook just nu, alla verkar vara som galna :joy:

3 gillningar

Intressant att läsa. Tack för en bra video. Jag undrar bara varifrån du fått uppgiften att den inte möter IP-klass. Jag har googlat och tittat på elsäkerhetsverkets hemsida men lyckas inte hitta några uppgifter om att den inte möter IP-klass. Jag har precis innan detta blev känt köpt en Easee laddbox som sitter monterad utomhus utan väderskydd och vill därför gärna veta.
Mvh
Lars

Hej Lars. Så här står det i beslutet

"Elsäkerhetsverkets bedömning: Utrustningen är märkt med IP-klass IP54, men
testet visar att utrustningen inte klarar provningen för IP5X. Vid användning som
kräver IP54 finns risk för att damm och smuts tar sig in i utrustningen med följden
att isolationen mellan olika elektriska delar försämras. Försämrad isolation innebär
att överslag lättare kan ske. Överslag kan i sin tur leda till person- och sakskada.
Det är därför en säkerhetsrisk att marknadsföra utrusningen med fel IP-klass, även
om den uppfyller den IP-klass som normalt krävs vid installation utomhus."

Det betyder i klartext att den klarar IPX4 – dvs väta, enligt förväntan. Men den klarar inte IP5X – dvs damm som förväntat. Däremot klarar den IP44 vilket är lägsta kravet för laddboxar.

Men då får man inte sälja den som IP54 då den riskerar att installeras på ställen som kräver just IP54.

1 gillning

Läste den precis också. Blir intressant att se hur det går.

Intressant läsning. Han verkar väl medveten om vad problemet är och att dom inte följer standarden. Men då kanske man inte ska säga att man gör det från början?

Kul att han efterlyser dialog, han är välkommen till Elbilsveckan och svara på dom frågor vi har :slight_smile:

2 gillningar
3 gillningar

Bra video.

Easee har det svettigt, då de redan utan detta problem med försäljningsstopp verkar ha haft en trög försäljning och besvär med ekonomin. Lär ju inte bli lättare nu.

Som Easee-ägare ska det bli spännande att se hur allt löses. Det jag annars slås av i diverse Facebook-grupper är att många nästan verkar ha någon form av skadeglädje kring allt detta.

1 gillning

Har varken elbil eller Easee box fast följer det här med spänning. Börjar bli lika intressant som The Dropout.

Jo sådan skadeglädje är väldigt märklig. Har märkt det också.
Är det för man är glad att se någon faila för man själv inte valde den produkten?

Detta gäller ju i princip allt. iPhone användare älskar när Samsung tabbar sig och även tvärtom

1 gillning

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen!

Beställda en från Tibber. Just för deras smart laddnings garanti. Hade den liggandes i 1 månad innan elektrikern kom förbi. Han ville inte sätta upp den. Kontaktade Tibber, för att returnera. Visade sig vara inga problem, så jag beställde den Zaptec Go istället (var också billigare). Alla glada!

Är glad att jag inte tog detta råd även om det var i all välmening @mrTravolta :heart_on_fire:

Jag har en dieseldunk som läcker, ska jag stämma tillverkaren? :joy::joy::joy:

Tom Hiddleston Reaction GIF

Den är fortfarande snygg, smart och fungerar bra. Dock har en del mindre smickrande egenskaper tillkommit :laughing:

2 gillningar

Ja, om dunken inte är allt för gammal och har orsakat annan skada, tex läckt ut diesel inne i bilen kan du stämma säljaren av dunken.
Innan man drar till domstol i ett civilrättsligt mål som stämning mer kallas i Sverige är dock en bättre start att höra av sig där man har köpt dunken.

De försäkringsbolag som Vi Bilägare pratat med hävdar att försäkring gäller som vanligt då det inte handlar om en återkallelse

Länk till hela artikleln (kan vara bakom betalvägg)
Försäkringsbolaget om Easee: "Kan använda som vanligt" | Vi Bilägare (vibilagare.se)

Förvaltningsrätten har idag avslagit Easees ansökan om inhibation. Dvs att upphäva försäljningsförbudet i väntan på överklagan.