Easee laddbox riskerar försäljningsförbud

Alltså kan man utnyttja det flera gånger fler laddbox?

Bra video @Esse!

Du kan ju använda avdraget till vad du vill (så länge det är grön teknik) och det är per person (precis som RUT/ROT), och i ditt fall blir det ju inte du som gör det denna gång.

Låter bra!

Per peson och år. Man kommer väl inte upp i 50000:- på en laddare så man borde kunna sätta upp mer än en även under samma år?

1 gillning

Yep, om det inte finns någon begränsning i antal, men det kan jag inte tänka mig att det gör.

1 gillning

Det är väl beloppet som styr?

1 gillning

Man bygger mot ett direktiv, en harmoniserande standard sätter egentligen endast de lägsta kraven som direktiven förespråkar.
Följer man en harmoniserande standard så uppfyller man alltid direktiven.

Om det visar sig att bolaget har CE märkt utan att följa direktiven så är det hårdaste straffet att de förlorar sin rätt att CE märka sina produkter, vilket ger följden att de inte kan sälja sina produkter inom EU. De kan dock fortsätta att sälja dem i övriga världen.

Kommer Tibber att klara smällen? De har ju ansvaret om de har sålt till slutkund, de kan inte hänvisa till Easee.

Är det så? Isf inte unikt för Tibber, samma om man köpt från elfirma.

Har dom?

Handlar jag av Tibber så är hos Tibber jag är kund. Jag ska inte behöva vända mig till någon annan. Sen kan Tibber rekommendera mig att höra av mig direkt till Easee för snabbare hjälp fast det är inget jag behöver acceptera.
Och skulle nu Easee kursa så kan jag antar att det blir dyrt för Tibber att åtgärda alla dessa boxar.

Det är ganska vanligt att näthandlare kör ett fulspel och ber deras kunder höra av sig direkt till tex DHL för borttappade paket eller Philips om deras Hue slocknar. Som privat person behöver man inte gå med på det, det är näthandlarens som är kund hos dom, inte jag som slutkund.

Känns dock som det omöjligt kan bli en kostnad för Tibber?

Du reklamerar ju hos Tibber så får de ta det vidare Easee. Kursar sedan Easee t e x har väl Tibber inget ansvar då de inte tillverkat produkten? Det är ju tillverkaren som står för garantiåtagandet. Lite som att lämna in en TV på reklamation hos Elgiganten, de förmedlar ju bara vad tillverkaren anser om saken och rättar sig efter det.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som har ansvaret – inte tillverkaren.

1 gillning

Där ser man, det kan ju sluta illa för ett ombud då.

Japp – framförallt tror jag Dist IT kan få lite bekymmer om Easee konkar.

https://www.privataaffarer.se/dist-it-easee-star-for-ungefar-70-av-efuels-laddboxaffar-vd-1678883356

Riktigt illa.

Men om Easee nu fulat med typ CE märkningen och annat kan verkligen ombudet bli ansvarig? Det är ju omöjligt för ett ombud att kolla upp att dessa saker är enligt de normer som är uppsatta. Nu är ju detta ett extremfall med Easee kan ju dra med sig många företag i konkurs efter sitt agerande.

Ansvarig är en klurig sak. Enligt konsumentköplagen är säljaren ansvarig för defekter. Defekterna var inte kända fören Elsäkerhetsverket påvisade och anmodade Easee att lösa.

Att det finns defekter som kan leda till fel betyder inte att det är något fel. Det är endast fel om det uppstår fel så att säga.

Detta fall är ju intressant ur många synvinklar och det är ju många människor som är drabbade.