Easee laddbox riskerar försäljningsförbud

Jag har inte hunnit läsa idag, men missar du inte att nämna problemen de haft med överslag som pratats om tidigare i det ESV gått ut med?

Hittade någon summering på Byggahus;
bild

Överkurs för mig, kan du berätta mer?

Hoppas innerligt att Easee väljer en väg (om detta nu blir nödvändigt) där en jordfelsbrytare installeras i elcentralen OCH att installationskostnaden bekostas av Easee.

Har dock svårt att se att Easee kan bära den kostnaden, 100.000 laddboxar x 1.000 kr (som en hitte-på-summa) är 100 miljoner....

Bara att slå igen portarna tyvärr om inte någon med väldigt stora fickor slänger pengar på det.

Lite intressant om vad som gäller med fastighetens brandförsäkring om det skulle ta sig p g a laddaren.

1 gillning

De är med allra största säkerhet försäkrade mot detta.

Lär väl i förlängningen gälla hela EU dessutom?

1 gillning

Har pratat med fler personer nu och jag ser ingen väg ut för Easee.

Om boxen inte uppfyller kraven och därmed ska anses som osäker, och att det enligt förståsigpåare inte finns någon väg ut för Easee, varför slår Elsäkerhetsverket inte till med ett användningsförbud på en gång?

Tycker att Elsäkerhetsverket är lite svävande i sin kommunikation om detta:

Kan jag fortsätta ladda min bil trots försäljningsförbud?

Elsäkerhetsverkets granskning har inte visat att bristerna leder till omedelbar personskada eller sakskada, på ett sådant sätt att ett försäljningsförbud med återkallelse från konsument är motiverat. Det enkla svaret är ja, men att du gör det med viss vaksamhet fram tills att produkten åtgärdats. Innebörden av beslutet är att Easee ska vidta lämpliga åtgärder för att se till att laddboxarna blir säkra att använda.

"Viss vaksamhet" är för mig en oväntat luddig rekommendation från en myndighet i detta sammanhang.

Ja, svårt att visa "viss vaksamhet" när man ligger och sover hela natten medan bilen laddar...

Kommer Easee klara av kostnaden att åtgärda alla boxarna? Vore ju inte så roligt om de kursar då jag antar att man kan glömma allt med app-styrning och smartladdning då.. Men kanske är som jag tror nämndes här att det finns försäkringar för sånt här.

Från sajten:


Easee kommer få det svårt att klara sig ur det säljförbud som Easee Home-laddboxen har blivit beivrad med. Det är troligen inte så lätt att lösa som vi tidigare har rapporterat om.

Det räcker inte att bara installera en vanlig jordfelsbrytare. I och med avsaknad av adekvat jordfelsbrytare krävs en jordfelsbrytare med DC-skydd. Vi trodde först att en sådan kostar några hundralappar – inte tusentals kronor. Med installation och koordinering så är vi säkert uppe i vad själva tillverkningen av laddboxen kostar.

Klarar inte överspänningsprövning

Det finns regler som säger hur ström och spänning skall kunna överföras mellan olika delar internt i laddboxen. Detta är ingen förhandlingsfråga. Det gör att den inte klarar överspänningsprovning mellan faser och krets, detta kallas på fackspråk för isolations(krav). Vid riktigt otur kan detta leda till att bilens elektronik skadas. Det betyder att hela kretskortet måste bytas ut i boxarna.

Klarar inte IP-klassning

Easee Home klarar inte IP54 som den säger sig ha. IP-klassning är en internationell standard som klassificerar hur tålig elektronik är mot damm och vatten. Det står för ingress protection. IP 54 innebär att den delvis är skyddad mot damm och vatten. Den skall klara vattenstänk från alla riktningar men är inte vattentät. Men inte ens detta når den alltså upp till.

Det betyder i klartext att Easee Home riskerar att åldras i förtid och att därmed så minskar elsäkerheten över tid. Så från att den eventuellt inte klarar att skydda hus och hem om en extern olycka skulle vara framme så kan det med tiden uppstå problem med den som gör att inte ens en extern jordfelsbrytare skulle skydda oss vid kortslutning. (Kravet på laddboxar är minst IP44)

Kan inte ha genomgått en korrekt process för CE-märkning

CE-märkning är en process för bedömning av överensstämmelse med de standard som man bygger mot innan den släpptes på marknaden. Enligt Elsäkerhetsverket är denna bedömning inte gjord vilket också betyder att den defakto inte heller kan vara CE-märkt.

Så vad betyder det här? För lekman som oss så finns det ju knappt någon elektronik kvar som inte behöver bytas ut. De harmoniserade reglerna fungerar på ett sådant sätt att ett myndighetsbeslut i Sverige gäller hela EU och ESS. Det inkluderar alltså även Norge.

I morse blev det också klart att ett hundratal anställda på Easee i Norge blir uppsagda. Detta då man grovt missat sina försäljningsmål för 2022. Enligt norska medier var målet att sälja 900 000 laddboxar men det blev bara 350 000 stycken. Nu söker bolaget investerare som kan gå in med pengar i miljardklassen. Och detta är som sagt redan de ekonomiska konsekvenserna av Elsäkerhetsverkets beslut.

Inför videon har Easee fått förfrågan både en och två gånger att svara på våra frågor. De har ej återkommit.

Känns ju sådär halvkul för alla oss som har en på väggen nu..

Vad tror man kan tänkas hända framöver? Blir det återkallelse av alla befintliga?
Är oftast inte så orolig men känns inte så kul om något skulle hända med hus eller bil…

Tack till min elektriker som avrådde från Easee när jag ställde frågan för kanske 2 år sedan.

1 gillning

Kan man få statligt stöd för installation en gång till? Är det per hushåll, eller kan min fru beställa en ny laddbox och få avdraget?

Mina två krav (förutom saker som CE och IP-klassning...) är att den är liten då den sitter på en smal vägg samt går in i Home Assistant. Antar att det är svårt att hitta bra alternativ?

Man kanske får betala tillbaks stödet om man köpt en Easee laddare? :joy::joy:

1 gillning

Enligt Tibbers sida:
”Grön teknik-avdraget ger dig 50% avdrag för material och installation av laddningspunkt. Skattereduktionen för grön teknik är högst 50 000 kr per person och år.”

Spännande med deras överklagan ändå. I deras FAQ skriver man:

Anser Elsäkerhetsverket att Easees sedan tidigare installerade laddare som säkra och kommer det att bli en återkallelse?

Elsäkerhetsverket har inte begärt någon återkallelse av några tidigare installerade Easee–laddare och bedömer därför inte att de är osäkra. Elsäkerhetsverket lyfter i sin rapport fram att det inte finns någon risk för skada på personer eller ägodelar.

Alla våra befintliga kunder kan fortsätta ladda helt säkert. Säkerhet har alltid varit vårt huvudfokus på Easee, och vi skulle aldrig tillåta kunder att ladda med en osäker laddare.

Just biten Alla våra befintliga kunder kan fortsätta ladda helt säkert.... ouch om det visar sig fara falskt. Och frågan är ju hur norska motsvarigheten till elsäkerhetsverket ställer sig till det?

Bilden får mig att tänka på den här


Det blev ingen cd.
Några 15-åringar från Domarhagsskolan tänkte kolla in cd-skivor under lunchrasten. Men affären de gick till hade stängt. Från vänster står Alfredo Pettersson, Richard Knöös, Tommy Carlberg, Mattias Persson och Max Malmström.
:sunglasses:

3 gillningar

Klassiker. :rofl:

2 gillningar