Easee laddbox riskerar försäljningsförbud

Man är väl tvungen att minst följa de harmoniserade standarder, men enskilda land kan ha hårdare krav så som jag förstått det. Standarder är ett gissel och jag har faktiskt lyckats hitta fel i en som vi använde oss av i ett projekt på jobbet🤓

Vad jag läst så har den funktionen av en jordfelsbrytare som mäter AC- och DC-komponenter, men är inte utförd i enligt med den standarden som de hänvisar till i sin tekniska fil. Denna verkar tex. kräva en fysisk testknapp.

Sen verkar den inte klara överspänningsprov, då det blir överslag mellan NLLL och CP enligt bilder på material från ESV som florerar på nätet.

Tveksam till det. Hela tanken med harmoniserade produktregler är att den inre marknaden ska fungera. Jobbade några år med detta och kan inte påminna mig några undantag.

Det kan inte vara så att den har en icke godkänd jordfelsbrytare? Köpte en gång en duschkabin med en massa lull lull på den var det så. Bara att installera en CE märkt jordfelsbrytare så man tordes att svara i telefon när man duschade. :joy::joy:

1 gillning

Jag kan ha fel, inte mitt område så, vi hade en som bara jobbade med standarder och ce som hjälp, jag minns att hon gav någon enkel förklaring som var så.

Men Wibe skriver så här, första träffen på min googling i frågan nu;

En JFB är en mekanisk lösning, men detta är väl elektroniskt. Just den biten löser det nog med att kräva en extern JFB av rätt modell, men då ska manualen säga det också, tror andra likvärdiga produkter kör så.

Som jag förstått(kan mycket väl ha fel, eller bara grovt förenklat) så sitter laddareni bilen, Easee ”laddaren” och dess jämlikar är endast en smart kontaktor, som kommunicerar med bilen.

Jag kanske har fel, är som sagt inte riktigt säker. Utgår kanske för mycket från inre marknadsprincipen där tanken är att produkter ska kunna röra sig fritt inom EU.

Haha jag är också osäker, vill bara minnas att vi diskuterade det här, men jag kan röra ihop det med annat också. Hon har nog förklarat processen med direktiv, standarder, a-,b- och c-standarder flera gånger, men inte tillräckligt ofta och rör sällan mitt arbete för att det ska sätta sig :nerd_face:

1 gillning

I mitt fall så upplyste säljaren om att jordfelsbrytaren inte var godkänd. Vår lägenhet har jordfelsbrytare vilket var "options" 1989 när den byggdes. Detta var tvunget att ha om man installerade bastu i ena toaletten, inget som vi har. Tyvärr skulle de ju satt 2 st som de oftast gör idag så att kyl & frys har en egen.

Sitter lugnt i båten tills vidar emen undrar vad jag har för möjlighet att reklamera min laddbox? Den är drygt ett år gammal och reklamationsrätten gäller ju i tre år om felet fanns från början. Kan detta anses som ett "fel" eller "by design"? Är reklamationen mot elfirman jagh köpte boxen av eller mot Easee?

Det blev försäljningsförbud.

1 gillning

Wow...

Som jag tolkar det måste nu Easee kontakta sina 100.000 kunder som har deras boxar och "åtgärda felet"? Är det ens rimligt och hur åtgärdar man det? En extern jordfelsbrytare placerad brevid boxen eller i elcentralen?

1 gillning

Undra hur Zaptec's aktie går nu :smiley:

Ajaj.

Ja man kan ju gissa på att det äts tårta hos Zaptec idag! :stuck_out_tongue:

Upp 27% än så länge i dag. :nerd_face:

Enligt uppgift kommer Easee stämma Elsäkerhetsverket. Så vi får väl se vad som händer...

Jag har en bekant som spenderar en hel del pengar på aktier, och han ber mig hålla utkik på potentiella teknikbolag som han ska satsa i. Jag tipsade om detta för drygt en månad sedan, att blir det försäljningsförbud så kommer Zaptec skjuta iväg, blir det inget så kommer Easee troligen hoppa upp något. Så när jag äntligen gissar rätt, då väljer han inte att investera :stuck_out_tongue:

Kanske har jag kommit med för dålig tips innan som inte givit något :smiley:

Haha tråkig tajming! :joy:

haha ja, ska reta honom lite! :smiley:
Jag själv är en för orolig själ för att leka runt sådär med pengar, och inte är det särskilt fett när en av oss här hemma är föräldraledig heller :stuck_out_tongue:

1 gillning

Från sajten:


Den ack så populära laddboxen Easee Home får säljförbud. Det meddelar Elsäkerhetsverket idag. Myndigheten menar att det inte finns fullgod jordfelsbrytare

Men det är inte bara förbud mot att sälja nya. Det är även återkallelse av lager samt krav på att åtgärda felet hos existerande installationer. Vad som behöver göras mer exakt är upp till Easee att bestämma. I första skedet har Easee överklagat hela ärendet då man menar att det visst finns en adekvat jordfelsbrytare i laddboxen.

Skiljelinjen ligger i hur man ser på jordfelsbrytare. I Easee Home finns nämligen en så kallad elektronisk jordfelsbrytare. Det vill säga boxens intelligens skall lösa det hela. Eller “utlösa” snarare om ett fel skulle uppstå. Elsäkerhetsverket menar att jordfelsbrytarna måste vara mekaniska i form av fysiska relä som löser ut – dessa måste dessutom sitta med ett visst mellanrum för att uppfylla kraven.

Om inte Easess överklagan går igenom så kommer de alltså behöva åtgärda alla installerade boxar. Det betyder att de anlita elektriker runt om i landet för att installera jordfelsbytare i elcentralen hos alla Easee Home-ägare.