Det går att "gå runt" Face-ID

Precis, face id är så snabbt att det finns ingen anledning att kunna göra annat än att ringa 112 på en låst hemskärm.

Jag fick en telefon stulen för några år sedan. Den tjuven tog gränspolisen när han försökte åka ur från Sverige med en resväska telefoner. Jag är nog inte lika orolig som du för tjuvar med hackerprylar. Problematiken då var att jag mer var orolig för att nån skulle racka upp en skyhög telefonräkning. Kunde följa min stulna telefon på kartan men inte 17 ville polisen göra nåt. Kan nog faktiskt hålla med dem för inte vill de stoppa ett t-banetåg för en sketen mobil.

Idag är det inte teleräkningen som är det man är mest orolig för när man mer eller mindre ringer/surfar fritt. Däremot Bankid och ApplePay är väl det som kan ställa till det om någon kommer in i telefon.

Spärra abonnemanget? Då slog han inte på flygläge då. Det var bra så du kunde följa resan :hugs: Man kan locka och rensa hela tele (iPhone) remote.

Spärrar du abbonemanget så kan du inte spåra den. I alla fall var det så man så då till mig. Kanske har ändrats nu vad vet jag.

Mm sant det :+1: men du var orolig för kostnader. Tror man kan sätta kostnads tak iof. Men det kanske är rätt nytt :thinking:

Samtal till utlandet är inte fritt…

Tänkte inte på det. :rofl:

BankID kräver lösen eller FaceID. ApplePay kräver lösen eller FaceID.

Ja det är ju det tråden handlar om att man kan gå förbi Face id.

Vilket man inte kan.

1 gillning

Var det inte det trådskaparens son gjorde?

Jo han gjorde det. Jag ser ingen annan logisk förklaring. Om sedan Apple fixat det på sidan av uppdateringar vet jag inte. Men tricket spreds ju under natten och morgonen på TikTok så Apple borde snabbt fått vetskap om det.

Sedan fattar jag inte hur man kommer på en sådan bugg. Vem sitter och klickar först tre knappar. Ställer om ljus och ljud. Sedan två knappar ytterligare. Därefter öppna miniräknaren för att till slut svajpa den uppåt. Och, här kommer det viktigaste, kommer ihåg vad man gjort…? Eller kan man mer teoretiskt lista ut något sådant om man kommer åt källkod etc?

1 gillning

Har han gjort det och ni sett det så att en vuxen kan bekräfta?

1 gillning

Det har funnits såna buggar förut, då att komma förbi lösenkod.

Jag satt jag bredvid honom. Jag kollade inte jättenoga. Han sa -får jag kolla en sak på din telefon. Javisst sa jag och han satte igång. Sedan var telefonen öppnad. Så ja, han följde TikTok och telefonen öppnades. Den enda alternativa förklaring jag kan se är att Face-ID kände av mitt ansikte när vi satt bredvid varandra. Men vinklarna borde inte medgett det. Möjligen kände FaceTime-ID av mitt ansikte när jag gav honom telefonen, men jag gav honom den på ett sådant sätt att det känns osannolikt. Sonen hävdar bestämt att den var låst dessutom.

Gör en riktig kontroll sen. Med kräv uppmärksamhet på.

Det fungerar inte längre. Därav funderingen om Apple uppdaterat i bakgrunden. Men vi ska kolla imorgon. Sonen tänker att det nollställs vid midnatt, att det bara fungerar en gång per dygn. Men om Apple kan uppdatera i bakgrunden och något sprids på TikTok så agerar de väl snabbt. Jag rapporterade även buggen till Apple.

Alltså vi har en person som påstår att han “sett” sin son gå förbi Face-ID efter att ha sett på TikTok hur man ska göra. Ingen rapportering från Macrumors.9to5mac eller andra Mac-relaterade sidor. Inte ens på sidor som är snabba att rapportera kritiska saker gällande Apple har snappat upp något.
Säger inte det er en sak?

3 gillningar

Varför tar du inte in mig i diskussionen? Det där att prata om någon i tredje person eller försöka flyga över huvudet på den är ouppfostrat. Så aktiv som du och jag är här borde ett minimikrav för en något sådär vuxen och väluppfostrad person vara att inkludera mig.