Det går att "gå runt" Face-ID

Sitter i soffan och sonen 10 år visar att man kan komma in i min iPhone XS med iOS 13.3.1 trots att Face-ID är påslaget.

Det handlar om att man sätter på och stänger av vissa saker i notiscentret. Hmm, tänker att jag inte skriver ut det här även om man säkert kan googla det.

Men då måste man väl komma åt notiscentret först?

Men det gör man väl alltid?

Verkar märkligt. Hur kommer du in då efter ni stängt av lite i notiscenter?

Det blir väl lösenkod om det är fel ansikte.

Fel av mig, inte notiscenter, kontrollcenter menar jag.

Det är ju en annan femma.

Hehe, exakt… Sorry för fel begrepp.

Visa hur man kommer in då. Sen rapportera till apple.

Man kan ju komma in i vissa funktioner därigenom , de e ingen hemlighet ,- om man har de på att man kan komma åt de från låst skärm :man_shrugging:t2:

Som jag uppfattade det så kunde han helt öppna telefonen. Vi ska återskapa “tryck-kedjan” och även testa på hustruns telefon. Jag har rapporterat det till Apple. Jag har också frågat om han lurar mig på något annat sätt, men han påstår att han öppnade telefonen på detta sätt.

Stäng av funktionen - inställningar - faceid o lösenkod

bild

Han kanske la in sitt ”face” oxå :man_shrugging:t2::joy:

Kanske bäst att kolla det…:roll_eyes:

Annars tar du bara bort de som e ikryssat i bilden ovan då kommer han inte in där :+1:t2:

Kommer man åt 112 / alt knappsatsen så kan man slå 3001#12345# för o komma in till ”rot” systemet - de GÅR inte o blocka o därifrån kan man göra allt utan koder :wink:,- så nu var de sagt admin kan ju ta bort om dom tycker att de inte passar :relaxed:

Skriv gärna hur du gör, testar här hemma nu och lyckas inte återskapa.

Nu är han hemma i huset igen och han berättade att han såg det på TikTok(?). Man startar med att svepa ned kontrollcenter. Där stänger man av wifi, BT och mobilnät, sedan sänker man ljuset, drar ned volymen helt. Sedan sätter man på stör ej och rotationnslås. Till sist öppnar man miniräknare och från den kan man svajpa upp och man är inne.

Så gjorde sonen och det fungerade. När vi testar igen fungerar det vare sig på min eller hustruns telefon.

Då ”hann” väl Apple stänga den funktion … om de låg på TikTok :innocent::wink:

1 gillning