Deco M9 Plus - mesh för vanligt folk

Ja se där ja. Alltså det är så lätt att bli “hemmablind” som teknikrecensent, vi får ju alltid de tunga grejerna skickade till oss. (Och då kör jag ändå med ethernet på mina Orbis för då kan jag använda wifi-backhoulen till att sprida bandbredden mer)

Google Nest är i sammanhanget en så tokig produkt. Den har ju inte ens ethernet-utgång för stationära enheter i närheten.

1 gillning

Inte alls vad jag märkt iaf.

1 gillning

Förhoppningsvis så får du lite bättre roaming med ett meshnätverk än bara sätta samma ssid på några random accesspunkter.

Visst kan man ge 2,4 och 5Ghz olika namn? Vill kunna koppla upp dammsugaren och vissa andra grejer på 2,4 medan de snabba på 5

Nej, ett SSID bara. Men jag har 40 enheter uppkopplade, “massor” med smarta grejer (~30st) som endast kör 2.4GHz, inga problem.

1 gillning

Har idag (inte just nu) installerat Deco M9 tre enheter, två med nätverkskabel och en utan. Testar uppkopplingen med Bredbandskollens app. Står på samma ställa och inom loppet av 3-4 min har jag fått tre olika resultat (ner), varierar mellan 9-110 Mbit/s. Har ni tips på någon stabilare verktyg att testa med? Eller är det sådan variation på vad som spottas ut?

Leverantör Telia 100/10

Prova den inbyggda i Deco-appen.

Ett alternativ till den inbyggda Deco-testen är iPerf.

1 gillning

Ska testa! Tack så mycket

Samma här, ska testat den. Tack så mycket.

Speedtest har jag för mig att tp-Link själva rekommenderar

Jag gillar Speedtest bättre än Bredbandskollen men problemet med den mot att använda den inbyggda testen eller iPerf är den begränsas av ens internetuppkoppling.

Tack så mycket. Har testat lite olika nu, gillade Speedtest också.

Det som m, jag tror m, löste problemet var att dra ut sladden ur den trådande meshenheten. Jag hade kopplat ihop basenheten med en satellit med en nätverkskabel, för jag trodde att jag skulle få upp hastigheten. Men nätet blev väldigt ”ostabilt”, både chromecast och Apple ev började buffra som aldrig förr. Funkar nu prima utan sladd.

Vet ni vad det kan bero på?
(Ursäkta för luddig formulering, två minuter innan nästa möte :partying_face:)

Nu kanske man är ute på djupt vatten, men för att få det och funka ska/bör väl systemet stödja "Backhauling? " Då funkar trådat mellan noderna bättre.

Typ .. :sweat_smile:

Edit: Är nog en miss från mig, backhaul verkar funka både genom wifi samt trådat.
Som sagt, fleeeera meter djupt vatten.. haha

2 gillningar

Hehe.
Ja, M9 har en dedikerad kanal för wifi backhaul. Rätt få meshnätverk som har det vad jag kunde läsa mig till i vintras

Ok, så då borde det inte strula mer med kabel i. Kan det vara så att båda satelliterna behöver kabel, ni var det bara en som hade det.

Det är ett gammalt hus, med på Stina ställe. 40 cm tjocka stenväggar.

Nu funkar det och päronen klagare ej, är bara nyfiken på varför det strulade så :pray:

Ja, har för mig att jag läst att det är antingen eller. Dvs antingen alla trådlöst eller alla trådade

Valde mellan M9 o Linksys Velop MX53
Fick bli MX53, mkt pga av antal lan-portar på resp nod, och då ”övertygade” bror mig att du kan backhaula noderna trådat så får du bra kräm på vardera våning. Samt Apple TV, TVs, Playstation kan gå trådat direkt, så resp placering fick bli vid vardera TV😅

4 gillningar

Ok, det förklara varför det hela ballade ur. Tack för info

Jag ljög gällande antingen eller.
Se Q2
backhaul