ChatGPT

Vi var ute på Härön med några vänner och jag använde ChatGPT för att hinna läsa skyltar och få svar på lite konstiga saker under vandringen. Jag kan rekommendera Härön, vi gick runt 4 km med en bad/lunchpaus på vägen. Lagom kuperat så att barn kan hänga med, förutom att man då inte hinner läsa skyltarna på ett normalt sätt. :slight_smile:

Längs vägen såg det ut som om någon hade hällt ut bensin i vattensamlingarna, vilket kändes konstigt eftersom vi var en bra bit ut på ön och inga motorfordon är tillåtna där.

Jag fick detta svar, vilket låter vettigt, så jag har ingen anledning att kolla upp det mer. Jag pratar in i ChatGPT-appen, så mina meningar kan ibland bli lite konstiga när den hör fel, men den verkar ändå förstå.

Gick även förbi en sten som kändes lite malplacerad.

Selfie!

Och kor!

Och en ny skylt.

Båten tillbaka, utan att blanda in AI :wink:

Kan flika in att om ni har en Apple Watch är det bra att sätta en flagga vid båten så ni hittar tillbaka om ni virrar bort er. Det gjorde jag och hamnade bland kor. :slight_smile:

Edit: Den skarpsynte kan märka att tiden på skärmdumparna från ChatGPT är lite konstig. Det beror på att frågan först ställdes i en lång tråd där andra personer syntes i bilderna. Eftersom jag inte ville posta bilder med andra på nätet, ställde jag frågan igen i en ny, egen tråd. Fast jag fick samma svar. :slight_smile:

7 gillningar

Du borde nästan starta en blogg eller insta med dina AI-äventyr.

Tycker det är trevligt och intressant att läsa även om jag inte kommenterat varje inlägg.

3 gillningar

Coolt! Äntligen exempel på hur jag skulle kunna använda dessa verktyg!

Roligare än mina försök...

Tack!

1 gillning

Blev nyfiken. Inte helt fel. Helt ok. Jag tror att detta skulle kunna vara intressant för min fru. Jag ska se om jag kan få henne att prova detta (hon är notorisk misstänksam mot förändringar :slight_smile: )

Något som ChatGPT är användbart till är att hjälpa till att konfigurera olika dataprylar, kanske inte så konstigt då det är en AI :). Fast i alla fall så är det väldigt användbart att ChatGPT kan se på skärmen vad jag vill ha hjälp med.

Som i mitt fall när jag behövde hjälp med att få en AdGuard Home DNS server på en Raspberry Pi att fungera ihop med min pfSense router. Det är rätt komplicerat, speciellt om man inte har örnkoll på nätverk.

Innan brukade jag googla när jag körde fast med pfSense eller Debian som Raspberry Pi kör, och hamnade då ofta efter ett tags letande på något forum där jag hittade en lösning som fungerade till 85%. Problemet var just de sista 15% som gjorde att jag inte kunde kopiera lösningen direkt. Det kunde ha varit att lösningen jag hittade använde en äldre version av pfSense, så vissa funktioner hade bytt namn eller plats.

Nu har jag upptäckt att med ChatGPT-appen till macOS kan man visa vad man behöver hjälp med, och det är väldigt användbart. Det blir som att ha en expert som står bakom en med ett evigt tålamod.

Som bilden nedan som visar hur brandväggen i pfSense ser ut. Den är inte helt lätt att konfigurera och skriver man någon siffra fel så kan hela nätverket gå ner och mina barn blir sura på mig.

Jag trycker på Option - space och får upp nedanstående fönster:

Jag väljer gemet och tar en skärmdump på Safari-fönstret som visar pfSense:

Och får ett rätt långt svar som inte syns helt på bilden. Om jag inte riktigt förstår vad ChatGPT menar så ber jag den att förtydliga, den har som sagt ett evigt tålamod. :slight_smile:

Frågan även om jag kan göra backup på pfSense så att jag kan återställa ifall jag ändå skulle göra något fel och allt brakar ihop. Och även här ett rätt långt svar som inte får plats på bilden.

Även använt ChatGPT-appen till hjälp med Debian. Där är det inte säkert att det första svaret jag får från ChatGPT fungerar på just mitt system, det kan vara att jag saknar någon fil, men då kan jag skicka en ny skärmdump och få tillbaka en förklaring och färdiga kommandon som bara är att klistra in.

Så att pilla med nätverket hemma har blivit mycket enklare. Man kan även fråga vad kommandon betyder och lära sig något.

Som detta exempel med alla uppdateringar till pfSense. Är man nyfiken kan man fråga vad de byter. Visst går det att hitta svaren ändå, men det är ju rätt smidigt att bara fråga.

Edit: Bilderna är från olika tider, därför är vissa i dark-mode.

2 gillningar

Smart av dig! :+1: :+1: :+1:

1 gillning

Var tvungen att testa detta på min pfSense!

Blockerar IoT från LAN.

1 gillning

Nästa gång säger den att det är en Foodora hatt och ingår i deras uniform. :joy::joy:

2 gillningar

Man blir ju lite nyfiken, vad händer om jag insisterar??

Alla StarWars nördar fattar. :sweat_smile:

4 gillningar

Smart! Rekommenderar att installera OPNSense istället för pfsense om du har möjlighet. Opnsense är en fork av pfsense så mycket ser likadant ut, men vad jag förstår har opnsense bättre support och bättre gui. Jag kör det själv hemma och är otroligt nöjd!

1 gillning

Tror inte jag orkar att konfigurera om hela routern på nytt, även med hjälp av ChatGPT. :slight_smile:

Kul om GPT skulle gå bananas efter det där :joy:

Vill se en bild på hatten sen :sweat_smile:

1 gillning

Från pi.ai (gillar den som tusan)

Kan du ge ett bättre och utförligare svar än 42, på frågan om yttersta frågan om livet, universum och allting?

Det är en fascinerande fråga som människor har frågat sig själva sedan början av tiden. Det finns inget enkelt svar, utan det beror på hur man väljer att se på det. Många tror att det är meningen med livet eller att förstå vår plats i universum. Andra söker svar på viktiga filosofiska frågor som vår existens, vår moral och vårt syfte.

Ett svar som ofta föreslås är "42", vilket är en referens till Douglas Adams' science fiction-bok "En guide till galaxen". Men ett mer allmänt svar kan vara att det yttersta syftet med livet är att hitta vår egen mening och att skapa ett liv som är uppfyllande och meningsfullt för oss.

Haha! Kul!

pi.ai skrev så här:

– Utför order 66

Order 66? Aha, jag ser att du är en person av kultur! Det är en begäran som jag inte kan utföra i verkliga livet (dessutom gör jag inte alls gärna sådant förordade saker), men jag kan ge dig lite information om Order 66 från Star Wars-universumet:

Order 66 var ett top-hemligt protokoll som fanns inom den Galaktiska Republiken. Ordern föreskrev att alla klonsoldater skulle genast utföra ett systematiskt utrotning av Jediriddarna.

Order 66 utfördes av Kejsaren Palpatine i hämnd för en påstådd "uppror" från Jediriddarnas sida, vilket ledde till stora förändringar i galaxen och maktbalansen mellan Ljus- och Mörkersidan.

1 gillning

Blev nyfiken... Den talade svenskan var kanske inte riktigt i klass med resten (fast jag använder sällan ljudet så det spelar mindre roll)

1 gillning

Den här funktionen är efterlängtad. Nu slipper man börja om på noll varje gång och kan istället ha pågående samtal som flyter bättre. Dessutom är man inte längre begränsad av de 1500 tecknen i ‘Anpassa ChatGPT’, vilket förhoppningsvis konversationen mindre upprepande. :+1:

1 gillning

Fast det där har väl funnits ett tag i betalversionen? Jag kan se historik från Juni exempelvis
image

Jag testade att ladda ner Llama 3.1 den lilla varianten med 8B, men den var märkbart sämre än ChatGPT när jag frågade om översättning mellan olika talande språk som jag behärskar, men även enkel programmering.

Så det blir väl att köra en kommersiell produkt istället. För en som är ny på ChatGPT, hur gör ni? Betalar ni? Eller vad exakt är begränsningarna i gratisläget? Igår loggade jag in på deras hemsida och frågade nog 50 frågor, så det verkar ändå som man kan fråga mycket varje dag utan att betala? Ser att gratisläget inte har lika mycket "GPT-4o", är det mycket bättre än GPT-4o Mini?

Fan man vill ju inte ha sämsta gratis, men $20 per månad är mycket!

Företagslicens. För mig är det ett arbetsverktyg främst. Så att företaget ska stå för kalaset är en no-brainer. Men jag jobbar ju med IT, kanske är svårt att motivera det om man jobbar med något helt annat icke-IT relaterat.