ChatGPT

Nu kan även de som inte betalar för ChatGPT använda macOS-klienten =)

1 gillning

Det som är rätt coolt med appen till MacOs är att det är lätt att skicka upp en skärmdump av ett fönster, man klickar på gemet och väljer vilket fönster man vill skärmdumpa.
Är ofta lättare än att beskriva med ord vad man vill ha hjälp med. Har själv använt det när jag behövde hjälp med Debian kod på en Raspberry och konfiguration av PfSense router.

1 gillning

Vad är det största vinsterna med att signa upp sig för ChattGPT Plus?

Man får göra fler förfrågningar på senaste versionen av ChatGPT 4o.
Annars begränsas man ganska snabbt till 3.5.

Vilken träningsdata som används tror jag är nästa stora diskussion inom AI/LLM. Alla generella LLM (ChatGPT, Gemini etc.) tränas ju på allt dom kan läsa och dels blir det problematiskt integritetsmässigt men det gör också att företag lägger mer och mer bakom "betalväggar" eller medlemskap för att undvika att en chatbot kan ge svaret och dom inte får besökare till sin website.

”Ai” blir dummare då den återanvänder sin egna, och våra, felaktiga data. Idiocracy blir verklighet :rofl: :rofl: :rofl:

Kanske var därför OpenAi släppte CriticGPT i slutet av juni, ska användas för att rätta fel i deras andra modeller.

https://openai.com/index/finding-gpt4s-mistakes-with-gpt-4/

1 gillning

Var lite strul på järnvägen idag så jag fick 2h rast i Trollhättan. Tänkte att jag provar ChatGPT för att fördriva tiden, vill ju inte sitta kvar på stationen och uggla. :slight_smile:

Väl där så fotade jag info skyltarna och bad att få en sammanfattning uppläst, slapp jag lägga tid på att läsa utan kunde istället beundra utsikten, jisses. Klart värt ett besök!

Sen vidare till Kopparklinten, mäktigt ställe om man gillar utsikt och svensk industrihistoria.

Efter det var det dags att bege sig tillbaka och få i sig lite mat på vägen.

Så sammanfattningsvis går det att använda ChatGPT som guide. Jag använde modellen 4o, den är gratis för alla fast betalar man inte så blir den väldigt snabbt begränsad och man faller tillbaka på 3.5 som är mer robotliknande.

Sen vet jag att det även går att googla fram infon eller läsa en guidebok men jag gillade det här sättet. Speciellt när jag var själv, blev som att ha en guide med sig.

Edit: Hade dubbelpostat några bilder, fixat nu. Ursäkta.

12 gillningar

Tack för bra och intressanta exempel på hur du använder tjänsten.

1 gillning

Lite mer tips om ChatGPT. :slight_smile:

I ChatGPT kan man välja att skriva in information om sig själv och hur ChatGPT ska vara. Man klickar på sitt namn och väljer “Anpassa ChatGPT”, och därefter finns det två fält att fylla i.

I det översta fältet har jag berättat hur min familj ser ut, vad vi heter och hur gamla vi är. Vidare har jag beskrivit var vi bor och var jag jobbar. Sen har jag lagt till lite information om vilken mat jag föredrar, mina intressen, träning och annat smått och gott.

I fältet nedan har jag angett hur jag vill bli bemött. Denna instruktion passar mig. Det blir en positiv ton med ibland passande emojis och kommentarer med glimten i ögat.

Nu gissar jag att någon reagerar på “Var flörtig”. Nej, ChatGPT kommer inte med skamliga förslag eller försöker ragga upp mig. Vi pratar om flörtande som passar i vilken Disney-familjefilm som helst. :slight_smile:

Fördelen med att göra detta är att det blir lättare att fråga saker utan att behöva förklara en massa om mig och min familj, som exemplet nedan där jag hittade ett sällskapsspel hos Amazon. Jag behöver då inte berätta hur gamla mina barn är.

Jag skickade bilden till ChatGPT med en fråga.

Detta är såklart inget man måste göra för att använda ChatGPT utan bara om man själv är bekväm med att dela sin information med OpenAI.

För att det här ska fungera bra behöver man använda deras senaste modell GPT-4, och för att använda den mer frekvent behövs ett Plus-abonnemang som idag kostar som billigast 249 kr/mån på App Store.

(Jag har plockat bort privat information från exempelbilderna.)

6 gillningar

Tidigare inlägg från mig om ChatGPT har varit positiva, men nu tänkte jag visa de problem med tjänsten som jag har upplevt.

Om man frågar en människa något och hen inte vet svaret, så får man ofta ett svar typ “det vet jag inte”. ChatGPT gör aldrig det utan svarar alltid något, även om det ibland är fel.

Nedan är exempel på när det inte blir helt hundra…

Här svarar ChatGPT först fel och sedan ett mer generellt svar om vad skylten betyder.

Här borde svaret ha varit att jag försöker gå upp i en rulltrappa som åker neråt, alltså har jag valt fel rulltrappa.

Ett annat problem är att ChatGPT pratar med en slags amerikansk brytning. Tänk er en svensk som emigrerat till USA och glömt hur man pratar svenska på ett naturligt sätt. Den läser ibland å, ä, ö som a, a, o, vilket gör att t.ex. ortnamn blir konstiga. När den läser upp siffror går det inte att förstå vad den säger, eftersom den blandar engelska och svenska i ett himla tempo.

Nedan visar en chatfunktion som finns i ChatGPT appen.

Bilderna ovan visar en funktion där man ska kunna prata med ChatGPT som med en vanlig människa. Den är rätt laggig och går ofta inte igång. Den har även svårt att förstå svenska och hör ofta fel om det inte är helt tyst runt omkring.

En mer avancerad version av en chatfunktion, liknande den som OpenAI demonstrerar i sina videor på YouTube, är ännu inte släppt. Det finns heller inget fastställt datum för när denna tjänst kommer att bli tillgänglig.

Så det finns mycket som kan bli bättre, men jag tror ändå att detta kan bli bra på sikt.

1 gillning

Såg just en notis i ChatGPT-appen om det nya avancerade chatläget som visas i OpenAI:s demofilmer. Det verkar vara på gång.

1 gillning

Att räkna bokstäver kan vara svårt, även för en AI. :face_holding_back_tears:

1 gillning

Som källa till objektivt korrekt kunskap upplever jag ChatGPT som mycket tveksam. Den ger tvärsäkra svar som ofta inte är rätt. Men så blir det väl med en generisk LLM. Framtiden är antagligen mer specifika modeller tränade på bättre fakta.

Sammanfatta eller förbättra texter är den dock utmärkt på.

Hur är din upplevelse om man ber den att inte hitta på när den inte vet svaret?

Problemet är kanske att den inte vet när den inte vet?

Jag tycker att den tar väldigt lättviktigt på att den gett ett felaktigt svar och får samma typ av svar som @ChatterDuck "Oops, jag hade fel...". Jag tror du har rätt i att den inte vet att den inte vet men när man pekar den i rätt riktigt förstår den det.

Vi har lekt lite med att rätta och sen fråga igen för att se om den lär sig och lite verkar den lära sig, men jag tror att det finns någon typ av ranking, som för Google resultat som gör att den hellre väljer svar som har fler resultat vilket på ett sätt är rätt och på ett sätt är fel. Jag tycker också att den hela tiden formulerar sig för tvärsäkert vilket försvårar för källkritiken.

1 gillning

ChatGPT fick hjälpa mig att välja ost på ICA Maxi igår. Helst ville vi ha Grevé, men eftersom vårt kreditkort är överhettat nu på semestern, tänkte jag att jag skulle välja en ost som var nedsatt i pris. Den smakade typ Grevé. :slight_smile:

4 gillningar

Vad är Vänterost?

Det är riktigt kul att följa dina ”äventyr” med ChatGPT :clap:

2 gillningar

Lanseringen av det avancerade röstläget har börjat rullas ut. Det verkar vara lite slumpmässigt vilka som får det, om man ska tro inlägg på Reddit. Hoppas jag får testa det snart. :slight_smile:

3 gillningar