ChatGPT

Vem behöver AI?

4 gillningar

I vår ålder bryr man sig inte. :joy::joy: Frågan är vad du ska med ett CV till? :joy::joy:

1 gillning

ChatGPT4o

Fråga, Jag skulle vilja bjuda hem RolexJocke på en riktig god middag hemma hos mig, är lite osäker på vad han gillar för mat. Jag vet att RolexJocke postade en hel del bilder på bubblan.teknikveckan.se på olika maträtter han åt under en resa, finns det något där du tror han skulle gilla? Och sen med dryck, jag har en stor kanna lingon dricka i kylen, blir det bra eller finns det något bättre? Och vad kan jag prata om med RolexJocke för att det ska bli en avslappnad och trevlig stämning? Min hobby är korgflätning. Och för att RolexJocke verkligen ska trivas som fisken i vattnet så funderar jag på låna ett stort grått lösskägg från min svåger och ha på mig, kommer det att bidra till en lättsam stämning eller kan han ta illa upp, han har ju själv ett yvigt skägg. Annars är en tanke att min svåger gömmer sig hemma hos oss och när RolexJocke känner att han vill gå hem och går mot dörren i hallen så hoppar min svåger fram utklädd till Gandalf och vrålar för full hals You shall not pass, det klassiska citatet från Sagan om Ringen, tror du RolexJocke skulle uppskatta det?

Svar, För att imponera på RolexJocke och se till att han har en trevlig upplevelse kan vi börja med att se över några maträtter och drycker som skulle passa bra.

Mat och Dryck

Baserat på vad RolexJocke har delat på bubblan.teknikveckan.se, kan vi anta att han gillar olika typer av maträtter. En säker satsning kan vara att inkludera en mix av svenska klassiker och internationella rätter.

Förrätt:

• Smörrebröd med olika pålägg som rökt lax, räkor eller leverpastej.

Huvudrätt:

• En klassisk svensk rätt som köttbullar med potatismos, lingonsylt och pressgurka.
  • Alternativt, en vällagad italiensk pasta med skaldjur eller en saftig biff med potatisgratäng.

Efterrätt:

• En klassisk svensk dessert som kladdkaka med vispgrädde eller vaniljglass.

Dryck:

• Lingondricka kan fungera bra, men du kanske också vill erbjuda något annat, som öl eller vin, beroende på hans preferenser. Det kan vara bra att ha några alternativ för att vara säker på att du har något som han gillar.

Konversation och Stämning

När det gäller att skapa en avslappnad och trevlig stämning, kan du prata om RolexJockes resor och matupplevelser. Det verkar som ett ämne han är intresserad av. Du kan också nämna din hobby med korgflätning, vilket kan leda till intressanta samtal om hantverk och traditionella konster.

Underhållning och Kläder

Att klä ut sig till något kan vara roligt, men det är viktigt att vara försiktig så att det inte känns respektlöst. Eftersom RolexJocke har ett yvigt skägg, kan det vara bäst att undvika att låna ett grått lösskägg, eftersom det kan uppfattas som att du gör narr av honom.

Istället för att ha din svåger hoppa fram utklädd som Gandalf, vilket kan kännas överväldigande och ovälkommet, kan du istället planera för en lättsam och avslappnad kväll med kanske några roliga brädspel eller en film som alla kan njuta av. Det kan också vara bra att ha några roliga historier eller skämt redo för att hålla stämningen lättsam.

Sammanfattning

1. Välj mat och dryck som inkluderar svenska klassiker och internationella rätter, samt ha några dryckesalternativ.
  2. Fokusera på konversationer om hans resor och matupplevelser samt din hobby med korgflätning.
  3. Undvik kostymer och överraskningar som kan uppfattas fel. Håll kvällen lättsam och avslappnad med brädspel eller en film.

Med dessa tips borde du kunna skapa en trevlig och minnesvärd kväll för RolexJocke. Lycka till!

1 gillning

Var är vaniljsåsen?

Och schnitzeln?

När jag såg pressgurka slutade jag att läsa. :joy::joy:

Skulle mer servera

Förrätt
En ”väntkebab”

Huvudrätt
Schnitzel med pommes

Efterrätt
Paj med vaniljsås

Kvällsfika
Budapeststubbe

1 gillning

Det ser ut som att du har den skarpa versionen. :joy:

Läser man kommentarerna på klippen som OpenAI lägger ut på deras YouTube kanal så märks en viss frustration nu. Klipp efter klipp kommer på rätt coola funktioner med ChatGPT fast ingen verkar sett dessa i verkligheten.
Jag är själv Plus kund men har inte hört nått.

Någon som har sett eller fått prova dessa funktioner i verkligheten?

:flushed:

Skrämmande.

Sista punkten kan det nog iofs ligga något i :smirk:

2 gillningar

Lyssnade just på en italiensk pod och de menade att det var ett litet problem jämfört med att ha ananas på pizza. :open_mouth: @Marcus_Attefors

1 gillning

Inte riktigt Chat gpt. Men metas motsvarighet.
Tänkte på att ni så snällt frågade @RolexJocke om ni fick träna AIn på honom, så tänkte jag att folk som inte vill det kanske vill testa att inte låta Meta träna sin AI på er.

Vad är problemet att låta Meta träna på ens inlägg?

Finns väl både de som inte bryr sig och de som inte vill av olika anledningar.
Jag har inte problematiserat så mycket kring detta. Använder inte själv FB eller instagram, men tycker nog det här är en otroligt effektiv bearbetning av information som skulle kunna bli integritetskränkande. Även om all text redan finns för manuell bearbetning.
Sen kan man ju tänka sig att folk inte kunde tänka sig att informationen de har lagt upp skulle bearbetas på detta vis när de skapade inläggen och kontot. Det är lite ändamålsglidning sen några år tillbaka.
Men var och en får ju såklart välja själv.

1 gillning
1 gillning

Det är inte heller helt bra att någon myndighet ska bestämma hur mycket information om mig som ska få delas med AI tjänster. Det borde vi få bestämma själva.

Jag har full respekt att många inte vill att deras liv ska skannas av AI, alla deras inlägg på sociala medier, vad de googlar och tittar längre än 1 sekund på Insta, FB och Twitter.

Sen har vi andra sidan som vill ha en sån personlig AI som möjligt möjligt och vill dela med sig med information. Då är det ett problem om myndigheter begränsar den möjligheten.

De vill ju att det ska vara opt-in i stället för opt-out.

1 gillning

Vilket ju är standard i EU. Så det kommer dom få ändra.

1 gillning