Bra kolsyremaskin?

magisk smak då

1 gillning

Väcker den här tråden till liv för att se någon har mer feedback ett år senare.

Frugan, som är beroende av Cola light, har precis fått upp ögonen för smaksatt bubbelvatten och köpa mängder av PET-flaskor med Loka känns helt galet. Alltså började jag kolla på en kolsyremaskin och som trådskaparen påpekade är det lite av en djungel. Sodastream är billiga och plastiga men Spirit OneTouch verkar ha alla features man behöver. Samtidigt är Aarke riktigt snygga, men är dom bra?

Sen funderar jag över stöd för olika storlekar på flaskor? Sodastream ser ut att stödja många storlekar och typer, men andra märken har jag svårt att se hur det är med. Man vill ju ha några storlekar och varianter, ett par 50cl plast att kunna slänga i väskan, kanske någon större glasflaska för hemmabruk/middagsbordet.

(Min enda tidigare erfarenhet av kolsyremaskiner är när mina föräldrar köpte en Sodastream tidigt åttiotal och man var coolast i kvarteret ett tag.)

Jag köpte en Sodastream för några veckor sedan. En Genisis som jag tror är en utgången modell? Överlag mycket nöjd. Klart bra köp. Möjligen kan det vara värt att kolla på en modell där man “knäpper fast” flaskan istället för att skruva fast den. Känns som att skruva är lite 1900-tal…:sunglasses:

1 gillning

Japp, det var en av dom grejer jag fattade när jag gjorde lite research igår kväll. Spirit OneTouch har just “knäppfästning”.

Lite kul att ma ska skruva fast flaskan på de flesta modeller idag, det gjorde man inte ens på 80-talet…

1 gillning

Vi hade en Wasserman tidigare med bajonettfattnig och den var lite ranglig tycker jag. Föredrar Sodastreamen.

Vi har en sådan här och är grymt nöjd. Den klämmer fast flaskan så man slipper att skruva.

Även Spirit har det, funkar utmärkt.

1 gillning

Konstigt att inte fler tillverkare förstått att man vill ha en snygg pryl som ska stå framme hela tiden på köksbänken. Den enda som får godkänt designmässigt är ju Aarke men är också lite osäker kring kvalitén och om den håller i längden. Har idag en vanlig Sodastream som är smått bedrövlig i kvalitetskänslan men gör jobbet.

1 gillning

Köpte mig en sådan här i början av sommaren, ville ha en (enligt mig) lite snyggare som vi kunde ha framme hela tiden.

1 gillning

Det var den jag kollade på!

Håller helt med om att det är märkligt att inte alla tillverkarna fattar att det ska vara en snygg pryl. Grejer som står framme och används varje dag måste ju se ok ut tycker jag. Plast är ok för mig, om det är hyfsat kvalitet och passform.

Aarke och även Aga är ju snygga. Men svårt att få en uppfattning om dom är bra också. Jag ser bara att det finns en typ av flaskor till Aarke till exempel.

Funkar inte bättre än en “billig” och de gamla flaskorna funkar också.

1 gillning

Men funkar inte heller sämre? Läste recensioner där det verkade som om dom drog galet mycket mer gas.

Kanon att man kan använda andra flaskor! Det gör ju valet klart enklare.

Jag använder inte min så mycket så jag märkt att den drar mer gas, men de som tycker det har säkert testat mer och har nog rätt tippar jag på.

1 gillning

Kom på att ytterligare en sak att väga in är ju att vissa kräver el. Kan ju vara tråkigt med en sladd till i köket.

2 gillningar

Sant! Det enda elen verkar göra är att man kan få förinställd mängd kolsyra och vi har allt för många grejer med sladdar på köksbänken redan så skönt att slippa en till.

Förstår inte vad folk har emot bajonettfattning?
Tycker att det känns rejält💪

2 gillningar

Jag har inget emot en bra bajonettfattning, helt klart bättre än skruvfattning.

Köpte en Sodastream för någon vecka sen, den med el. Sodastream har bra erbjudande på kolsyremaskiner med flaskor mm till. Via Benify fick jag extra rabatt.
Skulle nog tro att koden fortfarande finns kvar.
Haft en utan el i många år men tyckte att jag nu vill ha elektrisk. Mycket smidigare. Och att slippa skriva ir hur nice som helst. Har min gamla att sälja om nu det skulle efterfrågas. :grinning:

Lust att länka den du har?