Bort med alkoholmonopolet

Det händer att vi gör det också. :+1:t3:

Händer då och då.

Mest från Systembolaget men ibland från andra.

Apoteken är skyldiga att erbjuda det billigaste alternativet

https://www.tlv.se/apotek/utbyte-av-lakemedel-pa-apotek.html

1 gillning

Jag tycker nog att det är bra som det är. Förr hade Systembolaget öppet måndag till fredag. Numera även lördagsöppet. Så mycket mer är svårt att begära.

Men främst är det det stora utbudet som är bäst.

5 gillningar
1 gillning

Det där skulla jag vilja gräva i. Det finns ju många e-handlare av vin så varför drev Systembolaget en process mot just dessa? Var det något specifikt eller för att testa lagen?

2 gillningar

Killgissar att det var för att testa lagen.

1 gillning

Precis, utbudet och smidigheten att beställa hem eller till butik. Lägg där till de anstäldas stora kunskap om dryckerna. Inte ens matvarubutikerna har sådan kunskap om sina produkter.
Koll på att vi inte super ihjäl oss får vi på köpet.

Kan se ICA sälja vin, allt bakom lås, och du får ringa på en klocka för att en trött anstäld i rätt ålder skall komma och betjäna dig. Utbudet är givetvis bara en bråkdel av systembolagets, kvaliten lägre och priserna det dubbla.

1 gillning

Gårdsförsäljning blir nog nästa steg de vill tänja gränserna med:
Johan Hultberg (M): Gårdsförsäljning av alkohol inte långt borta | SVT Nyheter

Och när inte det ger de vinster de är ute efter, så kommer de att kräva lägre skatt för gårdsvin. Någon sa att de vill sälja vin på gårdar för att locka besökare och få sälja en "upplevelse". Vem åker till en "vingård" i Sverige för upplevelsen?

1 gillning

Det pågår som sagt. Många seriösa jurister har sagt att det är oförenligt med vårt monopol. Dock så har senaste utredningen kommit fram till något annat. Det lilla jag kollat på utredningen och lyssnat på utredaren så känns det ändå som att den bygger på ganska lösa boliner.

1 gillning

Nu kräver en del borgerliga ledarskribenter att Systembolaget ska avskaffas helt:

1 gillning

Bakom betalvägg.

Prova med ditt digitala id. :joy::joy::joy:

Om man sammanfattar ledaren var det grått och trist förr ungefär. Men jag vet inte om allt var sämre direkt. Då hade vi ett fungerande postverk ändå.
Sen är alkohol inte vilken vara som helst. Att helt släppa till marknaden att reglera tror jag kan slå fel.
systemet

Bilbesiktningen blev ju sådär. Ett av argumenten var att det skulle bli prispress men den uteblev. Sen så sköter sig inte alla aktörer.

1 gillning

Henrik Jönsson tog upp det här i förra veckans video.
Själv nyttjar jag inte alkohol, så för mig kvittar det. :man_shrugging:

Kan inte tänka mig att man får lika bra service när man frågar någon på ICA vad som passar till kvällens middag. Utbudet lämnar nog också en del att önska. Någon som är sugen på ICA Basic-vin?

2 gillningar

De billigaste boxarna är väl i princip ICA basic :smile: