Bort med alkoholmonopolet

Det är väl bara vanliga apoteket som har stängt söndagar? Vi har apotek öppna på söndagar vid mig.

1 gillning

Det som hände var att tillgängligheten ökade i innerstan medan tillgängligheten på glesbygden och landsbygd minskade.
Tyvärr minskade lagerhållning och medicin per skattekrona också.
Så om det skulle bli liknande för Systembolaget så skulle @Marcus_Attefors få vänta mer än 24h på en Sofiero nästa gång han åkte till Gotland :joy: :cry: men i Storstan kan han köpa sig en fin flaska rötjut för 20% mer än på bolaget, tyvärr inte på söndagar och efter åtta för där finns det ingen lönsamhet. (Tillgängligheten ökade ändå med ~10h)

1 gillning

Tre närmaste:

Bandhagens apotek (fristående): stängt
Apoteket Hjärtat, Högdalen: stängt
Lloyds apotek, Högdalen: stängt

Vad gäller Apoteket visste alla aktörer ganska exalt hur det skulle bli. Dyrare samt ökad tillgänglighet i tätbefolkade områden och samma eller lägre i glesbyggd.

För övrigt finns det en otroligt intressant detalj i Apoteksfrågan. Sverige var ”stämt” inför EU-domstolen i någon fråga och dom skulle avkunnas 2004 tror jag. I salen satt fullt av svenska journalister och lobbyister. När domens lästes upp lät det som att Sverige förlorade. Det lät ungefär så här ”EU Domstolen har funnit att monopol på läkemedelsförsäljning inte är förenligt med fördraget…” Då rusar TTs utsände ut ur lokalen och ringde in en artikel om att Sverige förlorat.

Medan TT stod i telefon fortsatt domstolen ”…om inte folkhälsoskäl anförs som grund för monopolet och följande kriterier är uppfyllda.” Kriterierna var 6-7 st och Sverige levde upp till alla utom 2 var av det ena var en petitess. Även den vi/Sverige inte levde upp till var enkelt att åtgärda.

Problemet var att TT artikeln dånade ut och det sattes en bild av att det inte var förenligt med EU-fördraget. Så bland folk som vägde mellan att tycka att vi skulle behålla eller avskaffa monopolet valde en del att välja avskaffa. Allt baserat på en felaktig artikel.

TTs försvar när det visade sig att de hade fel var mycket teoretiskt, men begåvat. De menade att monopolet i den form det hade vid just det ögonblicket var oförenligt med fördraget…:roll_eyes:. Att journalisten sprungit ut ur rummet var en helt annan sak…:man_shrugging:

4 gillningar

Otroligt :slightly_smiling_face:

Sedan har vi bilbesiktningen med

Nu är jag en anhängare av det svenska Systembolaget. Men, jag kan tycka det är tråkigt att det är samma skattesats på 3,5% öl som på starköl.

Men det är väl super att jag kunnat lämna in min gamla Volvo till min bilmekaniker och sen besiktigar han den hos Besikta som ligger precis bredvid och så får jag blanka papper.
Sen var det ju synd att lampan som var sönder slutade fungera igen direkt efter bilen gått igenom besiktningen.

1 gillning

En annan företeelse som har uppstått efter avskaffandet av apoteksmonopolet är att receptbelagda produkter är slut och inte kommer in på lång tid. Känns ju inte bra…

Frågan är om det verkligen beror på monopolets avskaffande. Jagade en medicin till min mor för 2 år sedan. Var runt på varenda apotek jag hittade. Till slut så fick jag höra av en trevlig expedit att medicinerna ofta kommer från samma leverantör🤷🏻‍♂️

Fast det är väl inte Systembolaget som bestämmer alkoholskatt? Skatten skulle mycket väl kunna vara densamma utan monopol.

Ja, jag har inga belägg för att det skulle bero på monopolstoppet. Noterar bara hur vanligt det har blivit nu efter ändringen. Det kan ju vara en slump förstås.

Det finns teorier om att även apoteket har dragit ned på antalet artiklar de har i lager. De flesta ”apotek” har väl mest tvål handkräm och liknande artiklar, dvs det som de har bra marginaler på🤷🏻‍♂️

Det skulle den absolut kunna vara. Men jag tycker ändå om Systembolaget :relaxed:

Misstänker att det skulle säljas mer 3,5 öl om skatten var lägre. Vilket förhoppningsvis innebär att folk dricker mindre med alkohol🤷🏻‍♂️

Leverantörerna är samma, ibland så tas det in likvärdiga läkemedel som kan komma från andra leverantörer. Däremot så är lagerhållningen är lägre.

1 gillning

Lagerhållningen tycker jag blivit bedrövlig på många Apotek.
Men som tur är bor vi ganska nära Östra Sjukhuset här i Göteborg och det Apoteket har alltid grejerna i lager. Så vi åker dit direkt istället.
Men att behöva åka runt eller vänta på sina läkemedel är ju inte bra helst för äldre eller folk som har svårt att ta sig runt.

Sen vill ju apoteket sälja det de tjänar mest på då de är vinstdrivande. Så vissa apotek undviker jag då jag inte orkar tjafsa med de när de envisas med att sälja någon ersättning till det jag bett om.

Ja, det är som om Ica skulle försöka lura på dig sin egen vaniljsås, som de har större marginaler på.

1 gillning

Ica basic vaniljsås :woozy_face:
Tror inte det finns men om, där har gränsen överträtts :face_vomiting:

Är det bara jag som beställer online?

3 gillningar

Det funkar bara en dag då jag går på tunga mediciner. :joy::joy: