Bort med alkoholmonopolet

Har en bekant i restaurangbranschen. Enligt honom finns de bästa vinerna på Systembolaget. Finns kvalitetskrav för att få sälja där. Är det för dåligt kommer det inte in i sortimentet.
Visst för egen del har jag 5-10 minuters promenad till min Coop butik. Så nog vore det enklare att handla där. Men inte tror jag det kommer finnas samma utbud. Om systembolaget ska avskaffas hade jag hellre sett en folkomröstning om det.
Nu blir risken att LRF och andra lobbyister vill få bort monopolet bakvägen via gårdsförsäljning. Men som sagt vi får se hur det utvecklas.

1 gillning

Man kan ju hoppas att Systembolaget blir kvar och har möjlighet med rabatter och andra erbjudanden.

1 gillning

Läste en bra kommentar på Feber.se

Nej men jag är emot att låta marknaden plocka russin ur kakan och låta staten sklta service i glesbygd. Inget privat bolag skulle erbjuda en affär med spännande viner i t ex dorotea. Men systembolaget kan och de tar vinst från mer luckrativa marknader till att driva mindre lönsamma marknader för att säkra servicen till oss medborgare

1 gillning

Det bästa hade väl varit att ha systemet kvar plus möjligheten att köpa öl eller vin på Ica?

1 gillning

Det lär ju dock aldrig fungera.

Jag vet inte faktiskt. Ser bekymmer för personalen i form av större risk för snatteri av öl och vin av minderåriga och fyllon. På systembolaget är det nästintill omöjligt med tanke hur kassorna är designade och dom som lyckas blir portade. Svårt att porta på en ICA.

För att?
Eller du tänker på att staten inte får konkurrera?

Vekt argument till varför det inte skulle gå. Som att säga att oxfilé kan vi inte sälja, för då kommer snickaren och tar det.

2 gillningar

Inget argument utan en gissning och om man tänker på det så är det ingen omöjligt scenario.

Oxfilén ligger väl bakom galler idag i vissa butiker? Så det går ju att lösa. :joy::joy:

Tveksamt att det skulle falla på snatteririsken. Då hade de ju haft det bekymret i Danmark, Tyskland osv.

Va? Vart är Sverige på väg :joy:

Jag skrev aldrig att det är enda anledningen. Jag har ingen aning om hur dom löst det i andra länder.

Vad är skillnaden på SB & ICA i hur varorna exponeras? Det är väl lika lätt att snatta på SB då det var många år sedan de bara sålde över disk.

Personalen har helt annan uppmärksamhet och är fler till antalet mot en liten Ica-butik.

Finns inte en chans att systembolaget kan fortsätta vara systembolaget i ett sådant läge Inte minst för att inköpsvolymerna omedelbart skulle sjunka kraftigt vilket påverkar inköpspriset. Sedan skulle den förlorade försäljningen påverka inkomsterna vilket skulle leda till att det skulle bli svårt att upprätthålla kvalitén på personal i alla led och butiksnät. Ganska snabbt skulle krav komma på attt det är orimligt att vi har en DDR-butik för alkohol som inte lever upp till de krav kunderna bör förvänta sig på ett statligt bolag.

Och då har jag inte nämnt de alkoholpolitiska orsakerna som trots allt är grunden för Systembolaget. Finns ingen anledning till att staten skulle känna ett särskilt ansvara att ha en bra detaljhandel på alkohol utan ett folkhälsoperspektiv. Då vore det bättre på läkemedel, vilket vi avskaffat, eller på livsmedel vilket luktar DDR.

1 gillning

Men ICA säljer ju redan folköl och vad jag vet snattas väl inte det i någon större omfattning. Sen har jag nog aldrig noterat på mitt lokala system att de skulle ha en massa anställda i butiken. 2-3 st personal är vad jag brukar se när jag besöker dem.

Snatteri kommer inte ha någon påverkan på denna fråga. För marginellt och dessutom hanterbart. Oavsett om det är ICA eller systembolaget som säljer.

Vi hade ju en hög politiker i Stockholm som blev påkommen att halsa en whiskeyflaska på bolaget för några år sedan. Bra karl, men stora problem såklart..

Ölsnatterier är vanligare än du tror. Bara att Googla så får du se.

Finns ju folk som äter punchpraliner direkt ur lösviktslådan också. :joy::joy: