Bort med alkoholmonopolet

Tänk vad härligt om monopolet skrotades så man kunde gå runt sådär fast och köpa öl/vin i Sverige som är mer än 3,5%. Vilken dröm :heart_eyes:

5 gillningar

Det finns inget monopol på läsk och ändå måste man leta upp specialbutiker för att få tag på något utöver standardutbudet. Tror inte det skulle bli bättre med vin och öl.

8 gillningar

Bolaget behöver inte stänga ned, de kan säkerligen ha kvar många butiker ändå med ett välsorterat sortiment. Är ju bara att titta på hur det ser ut med öl i vanliga matbutiker nu, är rätt stort utbud i många. Sen hade det ju varit fantastiskt att kunna plocka upp en flaska rött på en söndag till middagen om man så skulle vilja.

5 gillningar

Men utbudet har ju blivit mycket bättre dom senaste åren på många matbutiker. Plus att det det finns specialbutiker.
Tror även att det finns en marknad för alkoholhaltiga drycker och utbudet blir större. Du kommer då också kunna beställa på nätet från butiker här i Sverige.

Bolaget är bra och bekvämt. Dessutom märkligt bra priser på mycket trots våra höga alkoholskatter då de köper in så stora volymer. Sedan får man ju själv bestämma sig för om man tycker att det är bra att begränsa utbudet i syfte att minska skadlig konsumtion. Jag tycker det är bra och tror Systembolaget bidrar till det.

9 gillningar

Jag tycker svenska systembolaget är riktigt bra. Den diversitet de tar in är imponerande och är svår att hitta någon annanstans. Sprit butikerna i Dubai säljer endast hög volym saker så svårt att hitta lite unika saker…

Likör i sperma formade flaskor är bara kul 2 gånger.
(@RolexJocke och @Marcus_Attefors skulle dock skratta like mycket varje köp)

11 gillningar

Håller med dig om det fullständigt. Systembolaget har ett enastående utbud. Just varit på semester på Bornholm och otroligt tråkigt utbud i livsmedelsbutikerna :slightly_smiling_face:

6 gillningar

Ofta kostar dessutom motsvarigheten med lägre alkoholhalt inte mindre än motsvarande starköl på bolaget. Lägre alkoholskatt och hårdare konkurrens borde väl borga för lägre priser?

Men visst hade det kunnat vara trevligt att kunna köpa alkohol i vanliga butiker, men är osäker på om det skulle bli en sammantagen vinst om man räknar med alla baksidor.

3 gillningar

Efter många år i USA, visserligen i en hårt reglerad stat som Massachusetts, så tycker jag Systembolget är kanon. Absolut praktiskt att kunna plocka upp ett par flaskor vin när man handlar mat men Systemet slår 98% av alla spritbutiker både i utbud och pris (förutom det allra billigaste).

Principiellt kan jag kanske tycka att det inte är en reglering vi behöver, men i praktiken är Systemet kanonbra. Den lilla önskningen jag skulle kunna ha är att dom fick ha öppet på samma tider som köpcentrumet de ligger i. På vardagarna är det ju inget problem men på lördagarna kan det vara småirriterande att se till att komma ihåg att dom stänger tre när alla andra butiker har öppet till fem eller sex.

Dessutom är det ju numera lagligt och enkelt att handla på nätet. Hela pandemin har vi köpt allt vin från Winefinder eller Vinoteket med gratis hemleverans och ett lite annorlunda utbud än Systemet.

2 gillningar

För övrigt har jag i sommar råkat ut för två episoder på systemet, med samma kassörska.

Första gången bad hon mig om legitimation och när jag halade fram den ursäktade hon sig nästan att hon ens hade frågat med ett “ja, jag tycker väl att jag känner igen dig”.:partying_face:

Andra gången hade jag tappat min plånbok och skulle köpa en flaska vin som tack till den som hittat plånboken och ringt upp mig. Såg då att samma kassörska satt i en av kassorna och tänkte att det blir perfekt att gå dit. Givetvis frågar hon efter min legitimation, varpå jag nekar med motiveringen att jag snart är 40. Hennes replik: “ja, det ser jag nu när du ler”. :joy::joy:

Sånt händer nog inte på ICA. :wink:

6 gillningar

På ICA råkar man ut för en snabbkassa som vill se legitimation för att man köpt en energidryck. Sedan står man där och väntar på att någon ska trycka bort meddelandet medan glassen man också skulle köpa smälter.

3 gillningar

Jag kan även vika mig och säga behåll monopolhelvetet men utöka öppettiderna för bövelen!

5 gillningar

Det kan jag hålla med om - någon timme till helt klart!

2 gillningar

På morgonen? :wink:

2 gillningar

18 på lördagar och samma på söndag så hade jag varit nöjd!

2 gillningar

Ja faktiskt, jag slänger in 20.00 på lillördag och lillsöndag också!

1 gillning

Har ni inte 20:00 alla vardagar i Skåne? Mitt lokala systembolag har öppet 10-20 mån-fre

nej, Ica o Konsum kommer inte ha ett välsorterad utbud, utan det som säljer… Ingen, förutom Systembolaget, vill upplåta hyllmeter åt sånt som kanske säljer 5ggr per år

Visst, nån butik på Öfre Östermalm kanske har ett bra utbud men tänk alla bruksorter med lådvis med Sofiero och Kir

1 gillning

På tal om att avskaffa monopol. Vi fick väldigt många apotek när det monopolet försvann. Vi har fem på gångavstånd här men inget av dem har öppet på söndagar. Skulle inte öppettiderna bli bättre när de avskaffade monopolet? Borde inte det apotek som väljer att ha öppet på söndagar sälja väldigt bra? :neutral_face:

Tycker redan nu att utbudet på mitt Maxi växer för varje vecka. Sen kommer ju mer butiker som bara inriktar sig på alkohol öppna upp. Men som jag skrev innan, inget stoppar ju systembolaget från att fortsatt ha igång massa butiker.