Jag har Länsförsäkringar på jobbet och de tar ju för mycket betalt för sina försäkringar då man alltid får återbäring, så med 20% extra rabatt blir det kanske ingen återbäring.
Tyvärr har jag inga bra erfarenheter av Länsförsäkringar när man har behövt att nyttja dem, det har alltid varit billigare att stå för det själv med deras höga självrisker på företagsförsäkringar. Men tyvärr är nog de flesta bolagen sådana så jag har inte orkat ta tag i att byta då det kanske inte blir bättre.
Ja, tänkte vad man kan komma ner i som bäst. Jag har låg belåningsgrad och trodde Avanza var ledande men såg tidigare i tråden att så inte är fallet. Compricer är bra men missar ju förhandlingsbiten.
Fast Länsförsäkringar ligger en tusenlapp under de andra försäkringsbolagen när jag har tecknat försäkringar på bilar. De har aldrig strulat när det har hänt något. Då är det ju förvisso för privatperson.
Första gången jag behövde dem var när en dieselpump gick sönder, då ville de ha dubbla självrisker vilket var vad det skulle kosta. Anledningen till dubbla självrisker var att detta var min kundförsäkring och då var det ju en självrisk men eftersom skadan hände när jag jobbade med bilen så blev det en självrisk till av den anledningen. Bra regler.
Andra gången var för något år sedan när jag fick ett stenskott på en kundbils vindruta, då åberopade jag min kundbilsförsäkring igen med den innefattade tydligen allt utom glas. Sen gick det inte att fakturera på mitt företag utan det fick gå på kundens försäkring och vi delade på kostnaden för att kunden var sjysst. Så enda lösningen för mig var att rabattera kostnaden på kundens faktura för att slippa dra upp stålarna ur egen ficka.
Så 2 gånger har jag behövt bolaget på lite drygt 30 år och då blev det inget.
Sen beror det säkert på vilken handläggare man får men jag orkar inte jiddra, lättare att dra in fläsket och gå vidare så länge det är hanterbara summor.
Asså, no offence Jocke men jag så jävla allergisk mot sådana resonemang. Många säger samma sak i andra lägen, säg t ex avgifter för diverse streamingmetoder abonnemang. ”Det motsvarar ett par öl i månaden, det är ju inget”. Nej, kan tyckas men sedan kommer nästa abonnemang, och nästa, och nästa, och nästa. Så kan man inte resonera.
Med det sagt, alla gör sina egna val och viktar själv vad de tycker är dyrt eller orimligt mycket pengar.
Såklart har vi alla olika värderingar till vad vi vill och kan tänkas betala för. Jag är ingen som gillar att betala saker som man inte får ut något av ej heller någon som älskar vårt banksystem. Men jag uppskattar och kan ge en slant för ett fungerande system där man kan åka jorden runt med ett plastkort och göra rätt för sig i realtid. Vi kommer aldrig undan dessa avgifter och troligtvis de som bjuder på vissa saker hämtar in det på annat för inget är gratis för evigt. Hellre att de är tydliga med vad som kostar och vad det kostar än att bli vilseledd att vi inte tar avgifter men istället lurar av dig dina slantar på annat sätt. Det enda som är säkert är att vi alla kommer att få betala på ett eller annat sätt.
Absolut, det var dock resonemanget för jämförelsen jag kommenterade. Att saker kostar pengar har jag inget problem med, sedan upp till var och en att avgöra om man tycker det är värt det.
Skillnaden mellan 3,24 och 3,34 % är väl dock, för ett hyfsat stort bolån, mer relevant än skillnaden mellan 275 och 790 kr/år. Lustigt att fokuset i diskussionen hamnat på kostnaden för banktjänsterna.
Jag tror att man måste hitta sitt finansbolag och sitt försäkringsbolag. Av någon anledning så är det nästan aldrig samma från kund till kund. Tex många vänner säger att LF är billiga på hemförsäkring men aldrig för mig. Samma personer säger att Trygghansa är dyra men har bra pris för mig. Samma gäller ibland för banker mm
Räntan flyttas väl inte om det nu definieras som räntefritt? Snarare att han inte betalar ränta under aktuell månad., dvs inga ränteutgifter men heller ingen inkomst för detsamma.
Den är ju såklart sur. Men när jag krockade med ett rådjur så var det inget snack. De betalade reparationen av bilen och jag fick ta självrisken. Samma sak när jag hade haft inbrott i en min Toyota corolla t-sport. Där hade de snott askfatet av någon anledning men de letade upp ett så att bilen skulle vara komplett.