Bolånsbubblan?

Ni som har bolån idag. Vad har ni för ränta? Tänkte vi kanske kunde hjälpa och tipsa varandra för att får bästa villkor. Kan börja med vad jag har idag. 1-åring bunden hos Danske Bank som går ut sista januari 2021. Har 1,09%. Erbjudandet som finns idag är 3 år bundet med 1,18%.

De låter ju bra , bara binda upp igen ! Ja har sparbankerna med 2,1% 3 årig , går ut i april så ja ska nog jaga nytt !

Avanza Grönt Bolån ger 0,95% om man binder i ett år. Kräver hus med A/B-energiklassning och max 60% belåning dock.

Länsförsäkringar. 3, 4 och 5 år på 1,23, 1,25 resp 1,28%. Bundet i somras. Ca 0,5% under listtäntan de hade då om jag minns rätt. Mindre landsbygdsort. Ca 76% belåning.

Byggahus finns det en del att jämföra med.

1 gillning

Ringde till Danske Bank och frågade hur jag skulle gå tillväga om jag ville förlänga bindningstiden på bolånet. Kör lånet i två delar och samma bindningstid. Hon på kundtjänst svarade att man kunde signa med bådas BankID och då nämnde jag amorteringsunderlag och det blev som ett rött skynke för henne och hon blev helt uppspelt. Hon frågade vad jag skulle ha det till. Jag sa om jag ville byta bank för bolånet så behöver jag amorteringsunderlaget. Vill absolut hamna på 1,09% om det är möjligt. Ett villkor var att ha ett belopp sparat hos Danske Bank för att få lite lägre ränta.

Min plan är att om de säger nej så kommer jag begära flytt av min ISK hos Nordnet/Avanza.

Tack för tipset. Har 80% belåningsgrad idag. Så det är svårt att få lägre än erbjudandet hos Saco, men jag ska försöka.

Blir svårt för dig att inte få lägre. Egentligen är jag emot bindningstid. Men tjejen är inte sugen att jaga. Annars hade jag bytt bank jämt.

Ja räntorna e ju lite bättre nu , så ja vet inte vad ja ska ha , hatar oxå ”jaga” , binder 3 år igen men vet inte var …

Jag ser inte varför man ska binda alls, så vida man inte är skyhögt belånad och inte har några större marginaler.

1 gillning

Bankerna har förstått att folk numera kan byta bank. Därför gäller inte det gamla talesättet ”bundna lån är dyrare då du betalar för en förutsägbar ränta”. Det gjorde att folk hängde på rörlig ränta och för att knyta kunderna till sig så blev de tvungna att sockra erbjudandet för att folk skulle binda.

Historiskt har rörlig ränta varit billigast. Så längre än 3 år skulle jag absolut inte binda räntan. Dessutom skulle jag inte heller köra olika löptider på lånet. Det är det absolut sämsta och ens förhandlingsläge är närmast obefintlig.

Riktmärket borde vara Sbab:s ränta. Du ska inte ha sämre än det. För då kan du lika gärna byta till dem.

1 gillning

Har aldrig någonsin ringt banken utan att få höra “NU är det verkligen läga ett binda räntorna”

Precis :slight_smile:

Vi har inte någon del av vårt lån bundet nu och kommer inte ha det på ett bra tag än, som det ser ut nu.

Viktigt att just ringa banken och pruta. Hjälpt flera personer att spara fler tusen kronor per år bara genom att ringa banken och hänvisa till de publika snitträntorna som bankerna måste visa upp.

Men vad har du för boränta och belåningsgrad?

Det här året har jag sparat pengar att välja 1,09%, bundet ett år på Danske Bank med 84% belåningsgrad. Hade inte fått de här räntan någon annanstans på rörlig ränta.

1 gillning

Minns inte exakt vad vi har för ränta men belåningsgraden var ca 80% när vi tog lånet och nu har den sjunkit till under 50%…utan någon amortering :wink:

Grattis! Nu behöver du ju inte ens amortera =) Fast, om du inte kollar upp vad du har ränta, så är det rätt menlöst att säga att du inte ser någon anledning varför man ska binda sin ränta. Det är ju vad man betalar i slutändan som är viktigast.

Tack :slight_smile: Vi har iofs aldrig behövt amortera, lånen togs innan amorteringskravet kom.

Nja, det tycker jag väl inte. Min poäng är ju att påtala att man får ju alltid bättre ränta vid obundet (eller obundet och obundet, tre månaders är det ju) så procentsatsen är ju inte min poäng utan att man får bäst ränta av att inte binda lånen och att det inte finns en anledning att göra det nu.

Fast det där är väl lite väl flyktigt, eller är din ränta hemlig? Min poäng är hur vet du att rörligt (3 måandersräntan) är bäst om du inte ens själv vet vad du har för ränta? Jag försöker bara förstå vad hur du kommer fram till slutsatsen.

1 gillning