Bolånsbubblan

Första månaden betalar jag ingen ränta, dvs ränta för en månad i rabatt

1 gillning

Men betalar du 14000kr i ränta varje månad?

Kommer göra det nu när min bundna del går ut, ja. 14300 skulle det bli hos swedbank, innan ränteavdrag.

2 gillningar

Hade småmynt i den. En ny skulle kosta 3000kr tydligen då det var en specialmodell av corolla. Fick även en del annat stulet ur bilen.

Vart tog de låga räntorna vägen? :joy::joy:

Brutal summa ändå :weary:

3% ränta på 5 mille lån = 12.5k per månad
4% ränta på 4 mille lån = 13.3k per månad

4-5 mille bolån är inte alls konstigt, iaf här hyfsat centralt i Stockholm där jag bor. Här kostar ett radhus 7-8 mille, det är inget man cashar direkt.

1 gillning

Var det inte ni som skulle köpa hus :sweat_smile:

Tacka Putin och en havererad prissättningsmodell på el för det :face_with_monocle:

1 gillning

"Skulle" som tuuuur var drog vi handbromsen innan inflationen. Är tacksam för det idag. Vi sitter still i båten ett tag till och väntar ut marknaden.

1 gillning

Förstår det!
Man tycker onekligen lite synd om de som sitter med stora lån och gamla hus som rent energimässigt tycks vara byggda av masonit och paper mache.

Men glöm inte ”when there’s blood in the streets, buy property”

1 gillning

Ja fyfan, jag har en barndomsvän som belånade sig upp till öronen för att få drömhuset. Kan säga att det inte är någon dröm just nu för stackarn.

Oftast så köper och säljer man i samma marknad (om man inte har maximal oflyt).
Man måste ju ha lite marginal när man köper (som nog många inte har haft).

1 gillning

Nog många som har ont i magen idag tyvärr. Brukar bli tråkiga efterräkningar.

En del sitter i sina bostadsrätter och gottar sig åt att elpriset gått upp och att det inte drabbar dem men så är ju tyvärr inte fallet. Samma sak med räntorna.
Sambon jobbar med BRFers ekonomi och många BRFer rekommenderas att höja sina avgifter från allt mellan 5-90% beroende på hur deras lånebild och historiska höjningar ser ut...

2 gillningar

Men om man köpte ett hus precis innan inflationen slog till och du band räntan på lånet och har kvar betalningsmöjlighet på lånet (du har inte blivit av med jobbet), så borde inflationen göra så att ditt lån minskar i värde. Visserligen så har värdet på bostäder också sjunkit, men det kan man ju hoppas är en övergående fas.

Min tanke/spekulation är att det inte behövde vara så dåligt att köpa ett hus före inflationen slog till. Har man möjlighet att köpa ett hus nu när även priserna gått ner så borde affären bli ännu bättre, eller?

Men det är ju spekulationer baserat på att bostadsmarknaden kommer att repa sig tills man ska sälja.

1 gillning

Ja jag hör flera som är helt övertygade om att hyror och brf-avgifter inte kan höjas. Själv är jag övertygad om att fastighetsägaren vill ha in pengar så att man täcker de ökade utgifterna man får.
Precis som när priserna blir dyrare i affären.

2 gillningar

90% :flushed:

20% ökning hos oss här och cirka tredubbla elräkningen i BRF.

Vi hade tur med vår BRF än så länge, ingen avgiftsändring sedan 2006 när vi köpte den. Nu skulle avgiften öka 2% vilket gör cirka 250:- i månaden plus elökningen så vi kommer att klara oss bra.