1,96% rörlig
4,4% 2år
4,5% 3år
Helt ok
1,96% rörlig
4,4% 2år
4,5% 3år
Helt ok
Jupp.
När tror ni bankerna kommer att börja säga upp de bundna lånen med låg ränta?
Ser att Nordea har 5,25% nästa år som troligt (enligt expressen) Jag har två år kvar på mitt med 1,30%, nu har jag har så litet bolån att det egentligen inte spelar någon roll, men skönt att få ligga på rätt sida för en gångs skull.
Dom kommer inte säga upp några bolån alls. När du binder ett bolån binder banken upp motsvarande kapital på hypoteksmarknaden till aktuell marknadsränta + påslag för kreditförluster, administration och såklart intjäning. Banken har alltså marginal för ditt bundna lån under hela löptiden.
Bara för att räntorna går upp betyder det inte att bankerna tjänar mer på bolån, eller förlorar pengar på bundna lån med låg ränta. Detta verkar vara en utbredd missuppfattning. Det är aktuell marknadsränta vid aktuell tidpunkt + påslag som gäller både när det är hög eller låg marknadsränta.
Och grattis till att du band till 1,3% ![]()
Mina bolån är bundna till 0,0% så jag antar att jag inte har ett förhandlingsläge. ![]()
![]()
Dags för uppdatering.
25/1 löper bundna delen ut.
Fått två erbjudanden:
Swedbank rörligt 3,34%,
Länsförsäkringar 3,24% rörligt (+ en månads räntefritt).
Swedbank har jag inte pressat än. Länsförsäkringar del med en månad räntefritt är rätt lockande (det är 14000kr rabatt för vårt lån)
Swedbank tar 790kr/år för bankkort, bankid, swish och internetbank, länsförsäkringar 275kr/år.
790:-??? fy satan. Men det behövs väl för att betala alla böter ![]()
Du får ju bli nyckelkund då kostar allt 468:- per år.

Fortfarande orimligt
Allt man ska göra kostar ju idag så vill man komma billigt undan så raderar man bankid, tar ut sina pengar och har de i fickorna. ![]()
![]()
![]()
Jag tycker inte en öl i månaden på @Marcus_Attefors favorithak är orimligt. ![]()
![]()
Vad är ett rimligt pris?
Bara Swish och Bank ID är ju värt 790kr per år ![]()
275 som Länsförsäkringar tar?
Nu tycker jag du är lite väl tuff mot bankens avgifter.
Ändå en tusenlapp för mig och sambon. Men Swedbank kan säkert pruta ner det.
Jag ogillar banker ![]()
Jag håller med, Swedbank är dyra. När våra lån går ut om några år så blir det byte till Länsförsäkringar.
Alla banker klår en på avgifter, så är det bara tyvärr. Man får se det för vad man får, vi tar många saker för givet idag och har vant oss vid att det ska vara gratis.
Absolut, men att det skiljer så mycket (procentuellt sett) är spännande. Tar vi Länsförsäkringar så får vi dessutom ytterligare 20% rabatt på vår hemförsäkring (har redan prutat ner hemförsäkringen en gång)
Var finns absolut bästa bolåneräntan? Vad är det lägsta ni har sett på rörligt senaste tiden?