Jag vill inte hålla på med politisk käbbel här. Det är fel tråd. Anledningen till att jag delade Cervenkas text var för att det innehöll intressanta resonemang kring eventuella räntehöjningar. I övrigt skulle jag säga att det antingen okunnigt eller oärligt av skribenten att peka på MA när det gäller inflationen. Men den diskussionen passar som sagt bättre i den andra tråden.
Vi har låst vår ränta på 3,79% i 3 år. Har vissa kollegor som haft runt 6% så sina bolån. En annan som köpte hus ungefär samtidigt som oss fick 2,79% men han gick in med mer pengar kontant.
Ja det är högt om man jämför med vad många andra verka ha här, men för oss i Thailand så känns det helt ok och är rätt glad att vi har det låst nu i 30 månader till. 
Hade 7% i ränta när vi köpte hus i Thailand för 15 år sen.
Där ser man! Vi får se vad vi landar på när det är dags för omförhandling. Vissa säger att det kommer vara mer andra säger att det går bra att bara byta bank och få ner det ytterligare (beroende på hur man skött sig).
Ska faktiskt hämta ut ett kreditkort genom banken vi har i dag. De säger att om man har det och sköter betalningarna så sänks räntan ännu mer. De älskar ju att ge/ta lån här.
Tyvärr tror jag vi går mot en mycket rörig tid. En utmaning är att riksbankerna inkl. den Europeiska påverkar räntorna på flera olika sätt. Inte minst genom stödköp av statspapper. Just nu ska man hålla ögonen på Italienska statspapper.
En annan sak som påminner om den Italienska situationen är svenska bolån. Där har bankerna komplicerade lån själva för att kunna låna ut till sina kunder. Den räntan bankerna betalar är marknadsmässiga i pris. Men marknadens pris beror på hur långivarna till svenska banker bedömer risker i Sverige.
Om det politiska systemet blir instabilt och/eller statsbudgetregler inte upplevs lika starka längre så kommer räntan som bankerna betalar att öka och det skickar de såklart ut på kund. De stora katastroferna kommer när bankerna inte kan förnya lånen. Där är vi inte på länge, men det är helt fel tid för politisk turbulens och populism just nu. Det är alltid fel, men extra illa just nu.
Fick erbjudande nu från Swedbank med räntesäkring med påslag på 0,39%.
Så räntan blir på 2 år 3,83% samt 3 år 4,08%. Vi tänkte dela lånet på 4 delar med 1 del på tre år, en på två år samt resten rörligt.
Tillträde i november därav räntesäkring.. Jag tycker det låter helt okej
.
3,83% låter ju väldigt högt i Sverige eller? Jag har noll koll egentligen, men tror att kompisar har under 1% på sina lån vad jag minns...
Det är nog normalt idag då lågräntedagarna är förbi.
Vi lyckades ändå få lite rabatt, snabbläste offerten tidigare..
1,71% Rörlig
3,7% 2 År
3,8% 3 År
Fick ni räntesäkring på rörligt med?
Nej, bara på bundna.
Vad skulle ni experter rekommendera oss som sitter på ett tredelat, helt obundet bolån med belåningsgrad under 50% och som planerar att sälja lägenheten inom en inte allt för avlägsen framtid?
Är det klokt att binda upp nu med tanke på situationen och eventuellt behöva lösa dessa lån vid försäljning och köp av ny bostad? Eller ska vi ha kvar hela lånet rörligt?
Mycket är oklart.
Det får man nog räkna på ordentligt för att förtidslösa lån kostar en hel del. Beror på när ni tänker sälja och vad banken ger för erbjudande
Tog ni det upplägget? Swedbank höjde listräntan på 3-åringen idag till 4,44%
Om inte allt för avlägsen framtid är 2-3 år så rörligt.
Om vi tänker oss en ganska linjär ökning av räntan behöver den vara 7% eller så i slutet av perioden innan ni börjar tjäna på att binda.
Låter klokt.
Du råkar inte ha någon form av matris som visar det du säger eller om du har tid/ork/lust att förklara lite närmare? 
Dubbla skillnaden mellan rörlig och bunden.
Säg att rörlig ränta är 2% idag. Du kan binda två år för 3%.
Om räntan är 4% i slutet av de två åren har du gått jämnt upp. Är den högre tjänade du på att binda, är den lägre förlorade du på det.
Det är givetvis lite förenklat och bygger på antagandet att höjningarna kommer i jämn takt men det är en duglig tumregel man kan räkna i huvudet.
Vi fick just en justerad ränta i väntan på mötet dom skall boka in.. 4.5% för 3 år..
Vi valde rörligt på vår nya del, 1,69% istället för 4,5%. Dock kommer nog rörliga gå upp innan augusti. Men vi har 130 punkters rabatt på rörlig
Tror det är klokt.
Var 4,5% på tre år?