Bolånsbubblan

Nä, helikopten vid en dubbel sänkning har jag hört :sweat_smile:

1 gillning

Tillräckligt med promille så bjuder han på den oavsett. :joy:

1 gillning

Han är generös han. :smiley:

Lite lite högre inflationssiffror än väntat. Riksbanken tog sitt beslut igår så de hade inte dessa siffror tillgängliga.

Det blev en dubbelsänkning!

5 gillningar

Dessutom en till planerad sänkning i december. Läge att binda lånet framåt sommaren kanske.

binda? Nu jävlar ska här lånas som aldrig förr! SMS:a låååååååna!

1 gillning

Tänk på att Trump kan driva upp de lite längre lånen. Alla ekonomer är eniga om att Trumps ekonomiska och övriga politik kommer driva upp inflationen och Fed kommer då höja räntan.

Funderar på om man ska binda nåt lån, kan binda på två år till 3%.

SMSa låna o köp Nenonode. Kassaskåpssäker investering :joy:

Genidrag, kan ju inte bli annat än succé !

Marcus 39, pantsatte hus och hem, tog SMS lån och köpte aktier. "Räntan var ju så låg". Se vad som hände sen på viaplay.se/lyxfällan :joy: :joy:

Sen när de hämtar min PS5:

5 gillningar

Långa räntan har redan börjat att dra sig uppåt i usa

1 gillning

3 låter lite högt. Dotter med sambo fick ett erbjudande förra veckan om 2,93 på bundet 2 år. Banken sa samtidigt att i december kan de erbjuda 2,85 vilket jag tyckte lät märkligt. Ovanligt, tror jag, att en bank ger den typen av framtidserbjudanden.

Ja det lär vara lite lägre om ett par månader. Har en (av tre) fast på 1,63% som löper ut om en månad.

Från Booli/SBAB.

1 gillning

Från sajten:
image

Priserna för våra bostäder går spikrakt uppått. Till det gjorde riksbanken en dubbel saltomortal med räntebanan häromdagen.

Det ser ljust ut för alla svenskar som äger sin bostad. Priserna har över en 12-månadsperiod ökat med 4,3% för hela landet där Stockholm och Malmö går ännu bättre. Göteborg taktar inte riktigt lika bra men det går sakta uppåt – lite som Karlatornet med andra ord.

Bostadsrätter 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris (kr/kvm)
Riket + 2,1% + 2,3% + 4,3% 46 564
Centrala Stockholm + 0,6% + 0,3% + 4,8% 109 268
Centrala Göteborg – 0,6% + 0,2% + 1,5% 64 725
Centrala Malmö + 1,2% + 2,5% + 5,8% 39 465
Villor 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris
Riket – 0,7% – 0,6% + 4,4% 4 069 000
Stor-Stockholm + 0,3% + 0,5% + 4,3% 7 530 000
Stor-Göteborg + 0,1% + 0,6% + 3,4% 5 555 000
Stor-Malmö – 0,7% – 1,0% + 4,5% 4 943 000

Källa: Svensk Fastighetsförmedling.

Med tanke på att amoteringskraven snart kommer att mildras samt att det åter igen kommer gå att låna nästan hela vägen upp till taknocken ser det ut som att det är dags att bli lite stressad om du inte redan är inne i bostadskarusellen.

3 gillningar

Karlatornet är nu klart och nordens högsta byggnad. :sunglasses:

1 gillning

Det som är intressant är ju vad priset är när man ska sälja. För min del är det skönt att vara ränteoberoende även om att man blir påverkad ändå av det som händer runt om en.

1 gillning