Bolånsbubblan

Var det tokiga dyra fonder hen försölkte sälja?

Nya inflationssiffror som indikerar att vi kommer närmare en dubbelsänkning.

Sedan vet jag inte om jakpott är rätt ord då en riktigt låg inflation är signaler om andra problem.

3 gillningar

Nä. Han försökte skrämma oss om räntorna och att vi skulle binda lånet till skyhög ränta över lång tid, detta var hösten 2023.
Alla motargument sköt han ned med att han minsann arbetade på bank :sweat_smile:

3 gillningar

Då hade jag bytt bank.

Vad för problem orsakar lägre ränta?

Det var ju det han gjorde. :joy:

1 gillning

Lågkonjunktur och stigande arbetslöshet. Sedan finns det all anledning att var lite försiktig med glädjetjuten över snabbt sjunkande ränta. Det indikerar snabbt sjunkande priser och risk för instabilitet på många sätt. Det pratas till och med om sjunkande priser, deflation.

Jag tror att man mentalt ska vara förberedd på en guppig resa den kommande perioden, 1-2 år. Men i bästa fall sjunker räntorna kraftigt, lågkonjunkturen bromsas och inga obalanser uppstår. :partying_face:

1 gillning

Bankerna måste såklart tjäna pengar, bra för aktieägare som även jag är men det är provocerande höga vinster och högt räntenetto. Bra att Fi nu uppmanar oss att förhandla men även att förenkla och tvinga dem sluta med t.ex. långsamma leveransen av amorteringsunderlaget.

Nu slipper jag hålla på och pruta då jag flyttade till SBAB. Bästa jag gjort, lite dumt av mig att gå in i denna tråd och bli irriterad igen när jag läser om andras räntor och hur bankerna agerar.

Tips. Vill ni pruta på bankens initiativ, gå in i appen och skicka ett meddelande där du begär ut amorteringsunderlaget, då brukar de höra av sig snabbt för varför tar man ut det!? Jo för att byta bort :wink:

2 gillningar

Det var det vi gjorde :sunglasses:

Ser ut av allt att döma som det blir en dubbelsänkning nästa vecka.

3 gillningar

Jag tror möjligheten finns, men det är långt från säkert. Det borde bli en dubbelsänkning utifrån hur arbetsmarknaden och priser utvecklas men Riksbanken är nog fortfarande rädd för att kronkursen påverkas och dessutom upplevas hattig. Ska bli intressant att se hur de väger samman detta.

2 gillningar

Vilket skit då, nu får man snart inget igen på sparade pengar.

Bara ta rygg på @Marcus_Attefors så är du snart mångmiljonär på Neonode.

När @Marcus_Attefors tipsar.

Hear No Evil Do Not Want GIF by Red Fang

2 gillningar

Morgondagen blir intressant.

Det känns som att det var det här som behövdes för att avstå en dubbelsänkning, men vi får se.

Allt annat än dubbelsänkning i det här skedet skulle ju skapa oro.

Alla prognoser senaste månaden pekade ju på Trump-vinst. Det måste de haft med i beräkningen.

Fast de har inte sagt att en dubbelsänkning ska ske och absolut inte att det ska ske på dagens möte om det ska ske.

Så en ev dubbelsänkning kan mycket väl tolkas som att det hade man vågat om Harris vunnit.

Anders Borg tror på en dubbel, men vi får se. :slight_smile:

1 gillning

Annars gör han helikoptern. :joy::joy:

4 gillningar