Skall man sedan efter man sålt, köpa, fast lite större och bättre så kan det kvitta
Exakt, det är ju bara om man tar en hyresrätt man skattar och cashar in.
På hur lång tid och belåningsgrad?
SBAB, 2 år, ca. 63% belåningsgrad.
Riktigt bra! Snyggt jobbat .
Aldrig riktigt förstått det där med att binda på några få år då rörligt visats sig ett bättre val dom senaste åren. Vill man däremot försäkra sig om en fastkostnad så är det väll bättre att binda på 10+ år så om man vet att man planerar att flytta på länge länge.
Vi band halva lånet på villan på 1.5% i 4 år. Går ut nu i januari. Så det finns absolut tillfällen, men som du säger är tillfällena få historiskt sett.
Vi band dock även räntan i min dotters förening på ca 3% över ett år nu. För att vi ska förlora på det måste styrräntan ner en bra bit under 2% inom 6 månader. Det kändes som en rätt låg risk på det bettet.
PS. dessutom hade vi SEB där tidigare som vägrade låta oss förhandla ner räntan. Så vi bytte till handelsbanken där vi fick bäst deal.
Välkommen @Svanenbergstrom till Bubblan och grattis till att lyckats binda i rätt tid.
Jag är mer inne på linjen att binda allt eller inget eftersom att man med någon bunden del helt har förlorat sitt förhandlingsläge för den andra delen av lånet.
Jag har också skolats i liknande tankar om att alltid köra rörligt och att det blir billigas över tid. Men då gäller det att man faktisk ha de marginalerna i sin ekonomi. Många har fått sin ekonomi prövad under de senaste årens räntetopp.
Ta @Svanenbergstrom som exempel, han måste ha sparat en bra slant på att lyckats binda på 1,5% i rätt tid. Det måste väl du också förstå att såhär i efterhand visade det sig vara ett bra drag?
Problemet är att veta när rätt tid att binda infaller.
Bor i villa och vi har fortfarande barn i grundskolan så vi tänker oss bo här i minst 10+ år så för egen del ser jag inga risker i att binda på längre tid utan det skapar stället trygghet i att veta vilka kostnader man kommer att få leva med.
Senaste 2-3 åren har det definitivt inte lönat sig att ha rörligt. Man får ha tur med timing och anpassa sig. I långa loppet historiskt är rörligt billigare ja. 2 år är ingen lång tid i sammanhanget, tvärtom. Definitivt fördelaktigt i vårat case för nästkommande 2 år. Sen blir det nog rörligt igen beroende räntenivåerna.
Fast varför i så fall inte binda på längre?
För det gav en sämre ränta helt enkelt.